Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk e-Niro

Startet av geear, tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:05

« forrige - neste »

geear

Vi fikk bilen i slutten av februar, og har kjørt 2850km, én langtur på 2x28 mil, ellers kun småkjøring, 500m-15km, gjennomsnittlig forbruk på 2850km er 16,9kWh/100km. Veldig imponert, selv om det er madammen som kjører den! Et litt simpelt regnestykke gir da gjenomsnittlig 38 mil rekkevidde med denne type bruk. e-Golfen den erstattet hadde garantert en god del høyere snittforbruk, tross lavere og lettere bil med halvparten av effekten.

Olemann

Er også godt fornøyd, dette er min 6 elbil og den største og tyngste så langt (vurderer bytte til TM3, men jammen ikke sikker om jeg vil forlate noe pålitelig og kjedelig til fordel for noen uforutsigbart og spennende.)  (Bevisst bruk av ord her, ingen av bilene er best, de er veldig ulike og er gode på ulike ting.)

Imponert over forbruk i høy hastighet der den er vesentlig bedre enn min tidligere Opel Ae og iflg. innlegg på Tesla forum på høyde med TM3, selv om den siste har betydelig mindre luftmostand.

På turer fra Oslo til Vestfold, der venstre felt ligger i speedometer hastighet mellom 120 km/t og 110 km/t har jeg et forbruk på ca 1.8 kW/mil.   Temperatur ca 10-15 grader, tørt.   Lite bruk av varme i bilen, bruk av AC.


Counterpointer

Sitat fra: Olemann på tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:37
Er også godt fornøyd, dette er min 6 elbil og den største og tyngste så langt (vurderer bytte til TM3, men jammen ikke sikker om jeg vil forlate noe pålitelig og kjedelig til fordel for noen uforutsigbart og spennende.)  (Bevisst bruk av ord her, ingen av bilene er best, de er veldig ulike og er gode på ulike ting.)
Jeg lot en god kamerat overta min plass nr 22 på E-Niro og gikk for Model 3 (preformance ) selv.
Skjønner godt hva du mener, men er ekstremt fornøyd med mitt valg.
Nå har jeg veldig gode erfaringer med Kia Soul tidligere (tre år 60 k km), men har ikke hatt noen problemer med Model 3 på 5 k km heller.
En lav minimalistisk sportsbil med awd opp mot en høy SUV med 2wd er jo ganske spesielt, selv om vi er en del som har valgt dette.

Forbruket på LR er nok litt lavere, spesielt på motorvei, men begge har så lang rekkevidde at det er lite avgjørende.

Ragged_Glory

Jeg kjørte t/r hytta i helga. 10 - 12 grader. Gjettometeret stod på 48 mil ved start. Totalt kjørte vi 38 mil.

Da vi kom hjem, stod gjettometeret på 95 km.

Vi brukte 1,41 kW/mil til hytta og 1,3 kW/mil hjem (litt medvind).

Hjem hadde vi en gjennomsnittsfart på 60 km/t.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Bjoris

#4
Jeg har kjørt mye elbil, men 127 wh/km fra Haugesund til Stord i 9 grader, først kø ut av byn og så 80-90 km/t med ett par tester av effekten imponerer faktisk veldig.

Vi startet med 446 km, full ladet og etter 69 km er det redusert til 391, altså har jeg «kjørt inn» 14 km bare på 7 mil. Denne bilen blir ikke vanskelig å  kjører over 500 km!!

Frister ikke å selge den nå iallefall:)

geear

Madammen kjørte Sandnes - Tønsberg pluss litt småkjøring. Hun "bare kjører", verken i spareretning eller hardt, men det innebærer en del 90-110-soner. 48 mil og snittforbruk på 148Wh/km, som skulle gi ca. 43 mil reell rekkevidde. Ikke dårlig.

Litt skuffet over ladefart, selv om det overhodet ikke var de som ventet på bilen, så blir det stiv pris på å lade når det går så sakte mot toppen. Med barn så lades det når man kan, så det ble først i Lyngdal etter 13-14 mil, ladet i 31 minutter med snitt på 27kW. Så i Grimstad i 44 minutter, med snitt på 27kW, fordi hun hadde lyst til å ha 25 mil på batteriet når hun kom frem. Hadde den ladet med skikkelig fart hadde det bare vært å lade i 10-15 min og flyttet bilen. Men dette er ikke i tankene hennes i det hele tatt altså, bare så det er sagt.

hELgenen

25 mil igjen på batteriet når en er fremme...Huff...2,5 mil hadde vært bedre ja.. Hurtiglading bør alltid begrenses. Dyrt og spiser av både levetid og evne til å hurtiglade..Synes forbruket var bra..

Skogstomten

6700km på 2,5 månader (100h körning). 67km/h i genomsnitt och 17,1kWh/100km. Blir ca 37mil räckvidd i genomsnitt.  :+1:

navyelsen

#8
Jeg er overrasket over hvor lite kjøremodusen har å si for forbruket. kjørte tur/retur svigers, start og stopp omtrent samme høydemeter. Nesten 200 km hver vei.

Turen bort gikk stort sett i sportsmodus, men noe gikk også i normalmodus. Utetemperatur ca 10 grader og varme på 22 grader. Forbruk 1,47 kWh/mil.

Turen hjem gikk i ECO+ modus, men med varmeapparat på 22. Samme forhold ute og på veien. Forbruk 1,42 kWh/mil.

Altså på 200 km skiller forbruket 0,05 kWh/mil mellom modusene ECO+ og Sport, eller rundt regnet 1kWh høyere forbruk på nevnte tur...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

svingen

@navyelsen er fint og lese att "vi kjører elbil derfor det er så kaldt i bilen" på vinterstid er forbi :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

geear

Det er så mye rekkevidde på bilen at vi har faktisk ikke testet å kjøre i forskjellige moduser. Tenker ikke på det. Tipper madammen kjørte Normal hele østlandsturen.

Men det å teste den ene i en retning og den andre i en annen retning gir veldig usikre resultater. Litt vind så er testen ødelagt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA