Inventory Tesla med AP 2.5 Hardware, hva koster autopilot-oppgradering?

Startet av kodax, søn 26. mai 2019, kl. 09:10

« forrige - neste »

kodax

Jeg har bestilt en inventory Tesla med AP 2.5 Hardware som jeg vel får om et par uker.
Da jeg var hos selger tenkte jeg at jeg ikke ville ha autopilot (vi kjører generelt lite og pendler ikke), men etter å ha lest litt på forumet her så tenker jeg at det kanskje kan være lurt allikevel.
1. Stemmer det at det koster ca 40K for å bestille dette nå før bilen er levert?
2. Inkluderer det da FSD, og blir hardware gratis oppdatert til v3, eller er det noe annet som jeg må betale ekstra for? (Eller kan jeg ikke få HW v3?)
3. Hva koster det å bestille autopilot i prøvepereioden? "Under din prøveperiode kan du oppgradere til en Autopilot-pakke til en redusert kostnad" https://www.tesla.com/no_NO/support/autopilot-trial

Edit: Jeg skjønner at jeg ikke helt har skjønt dette med autopilot og FSD. Det selges jo nå som én pakke, men før ble det vel solgt som to, så det er kanskje denne "gamle" oppdelingen jeg må forholde meg til?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lynet

Slik står det min faktura som jeg fikk i forrige uke på inventory:
APPB Enhanced Autopilot             41.800,00
APF2 Full Self-Driving Capability   25.100,00
Det var med enhanced autopilot i tilbudet, og jeg valgte å legge til FSD før jeg fikk den utlevert. skal være med oppgradering til HW3.
Om det å ta med FSD er lurt eller ikke kan vil ingen si med sikkerhet, men det er mange meninger om emnet  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodax

Hvis det å legge til FSD er det som trigger HW3-oppgradering, så høres ikke det dumt ut. Om ikke så mange år er kanskje HW2.5 for slapp til å få glede av nye oppdateringer/begynner å slite med nye funksjoner. Å legge det til senere koster vel mer, akkurat som EAP. Siden EAP vel bare er adaptiv cruisecontrol, autopark (og en ting til jeg ikke husker), så er det egentlig hele pakka man kanskje burde kjøpe. Siden vi egentlig ikke trenger dette (selv om det er artig), så blir det 67K for noe som vi kanskje vil ha glede av senere, og som vel gjør bilen litt mer verdt/salgbar ved videresalg...vanskelig valg.
Model Y - Model 3

kirky

2023 Model S

kodax

Jeg trodde det var sånn at alle hadde autopilot med simpel cruice, nødbrems, varsling ved filskifte etc, og at man kunne kjøpe Enhanced Autopilot med adaptive cruise, summon etc,, og evt også kjøpe FSD for de mest avanserte tingene. Innrømmer glatt at jeg er en smule forvirret etter at dette ble endret for litt siden, nå selger alt dette som en pakke, men siden min har HW2,5 så tenkte jeg at det ikke gjaldt for den.
Model Y - Model 3

geear

Du har nok misforstått litt ja. Bestiller du ny bil nå så har den autopilot (AP) inkludert, det er deler av den gamle "Enhanced Auto Pilot" (EAP), i korte trekk er det autosteer-funksjonen og aktiv cruise, altså det de fleste tenker på når de sier autopilot. AP-biler kan ikke oppgradere til EAP, kun til FSD, for 50 lapper. Biler levert med EAP har i tillegg autopark og navigate on autopilot++ inkludert. Både AP og EAP-biler kan oppgraderes til FSD, men det er et dyrere sprang for AP enn for EAP, siden EAP allerede har/hadde noen av FSD-featurene inkludert.

EAP finnes ikke som valg på en ny bil lenger, men siden det er inventory du bestiller så skal jeg ikke love at det gjelder den også.

kodax

Fikk svar fra selger om at dette er som @Lynet over skrev, dvs én pris for EAP og én for FSD. Årsaken er at det er inventory og ikke nybestilling. Mulig jeg kommer til å angre dersom vi plutselig skulle begynne å kjøre mye mer, men tviler sterk, så de penga bruker jeg heller på noe annet.
Model Y - Model 3

Rapid

Autosteer er en vits. Adaptiv cruise er dritnervøs og egentlig ubrukelig i de siste versjonene. Jeg angrer på at jeg oppgraderte faktisk.  :-X

kodax

Jeg spurte selger hva det ville koste å oppgradere etter at bilen er mottat, og fikk et litt ullent svar. Noen som vet sikkert?
SitatEtter tror jeg det er 59,000 + 50,000 men prisene endrer seg ofte, så klarer ikke gj deg en helt nøyaktig pris nå, men ligger rundt der.
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA