Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster et CHAdeMO hurtigladerpunkt ferdig installert?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 10. januar 2012, klokken 16:04

« forrige - neste »

Stjerneglis

Installasjon ved f.eks en større bedrift i Oslo-området...
Noen som vet?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

jkirkebo

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 10. januar 2012, klokken 16:04
Installasjon ved f.eks en større bedrift i Oslo-området...
Noen som vet?

Det er jo helt umulig å si. Selve ladestasjonen skal være mulig å få fra Nissan for under €10k, dvs. godt under 100.000 kroner, men installasjonskostnaden avhenger helt av hvor langt det må føres frem strøm. Om det finnes fordelingspunkt rett i nærheten med 3x80A 400V bør det ikke koste så all verdens mye.

Jeg vil anslå at nedre grense blir rundt 100-125.000 ferdig installert, mens om det må strekkes strøm langt og/eller man kjøper en Proxll-lader kan det fort overstige 500.000 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Og bare til sammenligning, er det noen som vet hva en bensinpumpe koster med nedgraving av tank, elektrisk opplegg, opparbeidelse av godkjent område og kassasystem som kommuniserer med pumpen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Blip

Jeg til nesten anta det er dyrere med bensin pga. utslippsfare og tiltak for å forhindre utslipp til naturen.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#4
Men dessverre er det nok slik at en også må ta hensyn til hastigheten (Ladefart). Laderen kan i bestefall overføre 50kWh i løpet av en time. Dette tilsvarere en kjørelengde på 25 mil.

En bensinpumpe kan greit fylle 5 biler hver med drivstoff til å kjøre 50 mil på same tid altså 250 mil.

Derfor må egentlig prisen på "el-pumpen" sammenlignes med prisen på minst 10 bensinpumper, når en altså sammenligner kostnaden på pumpen som sådan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Se forøvrig tråden Hva koster egentlig en bensinpumpe?. Her er det oppgitt pris på 1,3 mill for pumpe, men 5-7 for hele installasjonen.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Jan Bjørn Taranrød

Jeg har hørt fra en bedrift som har satt opp hurtigladestasjon at prisen var 600.000 kroner. Men det finnes også støtteordninger...
Nissan Leaf

el-snorre

Jeg vil anslå en pris fra 300-650 000 kroner avhengig av plassering, kabelstrekk, behov for prosjektering ol. Man må også forvisse seg om at man har rett type strøm, altså 400V og tilgang på tilstrekkelig mengde. Opp mot 50kW er det laderen bruker/leverer.

En ABB lader koster vel ca 22000 € i innkjøp.

Et alternativ som ikke behøver koste mye penger er å anskaffe en semihurtiglader. Dvs en lader som leverer 22kW. Den behøver også 400V 3-fas.

Det hevdes at semihurtigladere har en annen ladekurve enn fllverdig hurtiglader. Fullverdige har en relativt raskt dalende ladekurve, hvor effekten synker, noe som gjøres for å spare batteriene. En semihurtigladere skal ikke ha samme faller i ladekurve, slik at forskjell i ladetid ikke nødvendigvis er så stor.

I tillegg vil hurtiglading vinterstid utarte seg andreledes en sommerstid, ved at effekten på lading synker. Dette også for å beskytte batteriet. Om det samme gjelder semihurtigladere vet ikke. ABB sin semi koste trolig rundt 11000€

Driftskostnadsmessig er det også en fordel med semi, da man slipper unna med lavere effektnettleie.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Joakim Sveli

Basert på erfaringen i Østfold kan det koste alt fra 600 000 til 1,4 mill

Det er også interessant hvor mye den koster i drift. Dersom du ikke har 400V tilgjengelig og må oppgradere fra 230V til 400V i egen omformer vil denne bruke noen tusen kWh om dagen bare på å være online, med de kostnader det medfører.

Hvis du først må oppgradere nettstasjonen og grave fra  så legg inn 150kW med en gang og legg trekkerør både til parkeringsplassen for normallading og beregn dobbelt hurtigladeuttak (100kW). Det vil spare mye penger mtp. å unngå kostnader med graving og oppgraderinger i framtida. Hvis det er en stor virksomhet i Oslo så vil dere helt sikkert også tilby lading på ansattparkeringene - minst 20%.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Griffel

#9
Sitat fra: el-snorre på torsdag 04. oktober 2012, klokken 08:23
Det hevdes at semihurtigladere har en annen ladekurve enn fllverdig hurtiglader. Fullverdige har en relativt raskt dalende ladekurve, hvor effekten synker, noe som gjøres for å spare batteriene. En semihurtigladere skal ikke ha samme faller i ladekurve, slik at forskjell i ladetid ikke nødvendigvis er så stor.

I tillegg vil hurtiglading vinterstid utarte seg andreledes en sommerstid, ved at effekten på lading synker. Dette også for å beskytte batteriet. Om det samme gjelder semihurtigladere vet ikke.
Nå er det vel "bilen" som som styrer lader. altså forteller hvor høy strøm batteriene skal tåle akkurt nå, basert på ladetilstand, temperatur etc. Derfor vil en semihurtiglader ved lave temperaturer levere det samme som en hurtiglader begrenst opp til det maksimale den kan levere. Det samme gjelder ladekurven, en "semi" lader langsommere i starten begrenset av sin kapasitet, når batteriene har oppnådd en tilstand hvor ladestrømmen skal være lavere enn det "semi" kan levere vil den levere det samme som en hurtiglader ved samme batteritilstand. Dette vil derfor variere fra bilmerke til bilmerke og med batterikonfigurasjon. En "Trilling" vil få mindre økt ladetid enn en Leaf.

Sitat fra: ElRey på torsdag 04. oktober 2012, klokken 09:14
Det er også interessant hvor mye den koster i drift. Dersom du ikke har 400V tilgjengelig og må oppgradere fra 230V til 400V i egen omformer vil denne bruke noen tusen kWh om dagen bare på å være online, med de kostnader det medfører.
Dette må være feil. En transformator har mye mindre tap enn dette. En 160 kVA transf. har tomgangstap i størrelsesorden 0,4-0,8kW (Tørrisolert) altså omtrent 12kWh på et døgn. Så tapes det vel ca. 2% ved lading i tillegg til det som tapes i laderen (5-8%).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. oktober 2012, klokken 09:30
Dette må være feil. En transformator har mye mindre tap enn dette. En 160 kVA transf. har tomgangstap i størrelsesorden 0,4-0,8kW (Tørrisolert) altså omtrent 12kWh på et døgn. Så tapes det vel ca. 2% ved lading i tillegg til det som tapes i laderen (5-8%).

Kan trygt si det må være feil ja. Skulle den tapt f.eks 3000kWh om dagen ville utstrålt varmeeffekt vært 125kW kontinuerlig ;)
Og man kobler seg vel ikke på 230V-nettet med en trafo, men direkte på 11kV eller hva som nå er den normale spenningen for slikt ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. oktober 2012, klokken 11:52
Kan trygt si det må være feil ja. Skulle den tapt f.eks 3000kWh om dagen ville utstrålt varmeeffekt vært 125kW kontinuerlig ;)
Og man kobler seg vel ikke på 230V-nettet med en trafo, men direkte på 11kV eller hva som nå er den normale spenningen for slikt ?

Jag har blitt fortalt at man kobler seg på 230V 3-fas, altså en omtransformering.

Det Ishavsveien gjorde på Vestby, var å bytte ut to spolers trafoen der med en trespolers, altså en trafo som leverer både 320 og 400V. Det er en løsning som koster veldig mye, derfor den høye installasjonskostnaden der.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på torsdag 04. oktober 2012, klokken 13:30
Jag har blitt fortalt at man kobler seg på 230V 3-fas, altså en omtransformering.

Det Ishavsveien gjorde på Vestby, var å bytte ut to spolers trafoen der med en trespolers, altså en trafo som leverer både 230 og 400V. Det er en løsning som koster veldig mye, derfor den høye installasjonskostnaden der.

Ok, de har rett og slett byttet trafoen altså, istedenfor å installere en til. De kunne jo liksågodt ha plassert en ekstra 400V trafo ved siden av den eksisterende, om det var plass. Bilder fra Teslas SuperCharger ladestasjoner i USA viser en 500kVA trafo med primærspenning på 12kV og sekundær på 277/480V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA