Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard Range Plus eller Long Range - forskjeller og noen spørsmål

Startet av stooy, torsdag 23. mai 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: valgrind på torsdag 13. juni 2019, klokken 19:36
Sitat fra: isreklm på torsdag 13. juni 2019, klokken 18:52
Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?
Tilhengervekten er kunstig lavt for både LR og SR+. Motorstørrelse er ingen problem. SR+ har omtrent 270 HK som (i teorien) kan trekke langt mer enn de oppgitte 910Kg.
Det står jo 910kg uansett modell.
LR RWD og SR+ RWD, har lavere tillatt totalvekt enn LR AWD, som med sine 2305kg fører til at makimal tillatt totalvekt for tilhenger med førerkort kl.B blir 1195 kg, bare 5 kg for lite til at man lovlig kan trekke en 1200kg henger fra et byggvarehus. Men jeg har BE, så for meg er grunnen for å velge SR+ rett og slett at jeg synes rekkevidden er mer enn nok, og forskjellene ellers er til å leve med, rett og slett ikke verdt den ekstra prisen i forhold til nytteverdien sånn jeg ser det.

Rocklobster

Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.

Fordi du slipper veiavgift?
Betaler under 4000 for å forsikre min Kona electric i dag. Regner med jeg må en god del opp for å forsikre Model 3.

Larmod3

Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.

Fordi du slipper veiavgift?
Betaler under 4000 for å forsikre min Kona electric i dag. Regner med jeg må en god del opp for å forsikre Model 3.

Ja det hjelper nok på prisen ja. Og du må nok endel opp i pris for en model 3 kontra Kona.
TM3 LR AWD
Bærum

Cowboystrekk

Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.

Fordi du slipper veiavgift?
Betaler under 4000 for å forsikre min Kona electric i dag. Regner med jeg må en god del opp for å forsikre Model 3.

Ja det hjelper nok på prisen ja. Og du må nok endel opp i pris for en model 3 kontra Kona.
men du slipper faste servicer så totalprisen om man regner inn forsikring + service i året blir kanskje ikke så ulik mellom Model 3 og Kona.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krister461

Sitat fra: Svolar på fredag 14. juni 2019, klokken 08:15
Hvis du ringer til Santander, vil de mer enn matche tilbudet til DNB med god margin. Her kan en få det beste tilbudet om en er villig til å spørre.
Det er mulig, men i så fall rart de legger ut mye dårligere betingelser enn DNB på nettsidene sine.

Rocklobster

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.


Fordi du slipper veiavgift?
Betaler under 4000 for å forsikre min Kona electric i dag. Regner med jeg må en god del opp for å forsikre Model 3.

Ja det hjelper nok på prisen ja. Og du må nok endel opp i pris for en model 3 kontra Kona.
men du slipper faste servicer så totalprisen om man regner inn forsikring + service i året blir kanskje ikke så ulik mellom Model 3 og Kona.
Tja, TCO blir nok uansett en del bedre på Kona. Betaler en tusenlapp for service og oppdateringer i året. Blir jo det samme for Premium Connectivity på Model 3. Pluss at selv Tesla må jo inn å sjekkes innimellom. Matcher ikke Kona på forbruk heller, pga vampire drain.
Nå skal jeg ikke banne mer i kirka her, har bestilt Model 3 altså. Regner imidlertid med en del økte kostnader.

mizzle

Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 13:19
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Rocklobster på fredag 14. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Larmod3 på fredag 14. juni 2019, klokken 09:02

Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.


Fordi du slipper veiavgift?
Betaler under 4000 for å forsikre min Kona electric i dag. Regner med jeg må en god del opp for å forsikre Model 3.

Ja det hjelper nok på prisen ja. Og du må nok endel opp i pris for en model 3 kontra Kona.
men du slipper faste servicer så totalprisen om man regner inn forsikring + service i året blir kanskje ikke så ulik mellom Model 3 og Kona.
Tja, TCO blir nok uansett en del bedre på Kona. Betaler en tusenlapp for service og oppdateringer i året. Blir jo det samme for Premium Connectivity på Model 3. Pluss at selv Tesla må jo inn å sjekkes innimellom. Matcher ikke Kona på forbruk heller, pga vampire drain.
Nå skal jeg ikke banne mer i kirka her, har bestilt Model 3 altså. Regner imidlertid med en del økte kostnader.

Synes ikke dette er å banne i kirka i det hele tatt, selv kommer jeg fra Leaf og venter på Model 3 SR+ og INGEN biler er perfekte heller ikke Tesla, men er viktig å få frem ting som kan utbedres slik som du nevner og ikke bare oppgulp uten fakta i bunn som mange andre drar i gang med her :)

Larmod3

Nå er vel ikke vampire drain av en sånn mengde at det utgjør store forskjellen i forbruk?
TM3 LR AWD
Bærum

Kramzz

Blir helt forvirra av hele henger greiene!!! Du kan vel ikke kjøre med tyngre henger enn 910kg uansett??? Bilen har vel dette som en fysisk begrensning?
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

isreklm

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 14. juni 2019, klokken 11:22
Sitat fra: valgrind på torsdag 13. juni 2019, klokken 19:36
Sitat fra: isreklm på torsdag 13. juni 2019, klokken 18:52
Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?
Tilhengervekten er kunstig lavt for både LR og SR+. Motorstørrelse er ingen problem. SR+ har omtrent 270 HK som (i teorien) kan trekke langt mer enn de oppgitte 910Kg.
Det står jo 910kg uansett modell.
LR RWD og SR+ RWD, har lavere tillatt totalvekt enn LR AWD, som med sine 2305kg fører til at makimal tillatt totalvekt for tilhenger med førerkort kl.B blir 1195 kg, bare 5 kg for lite til at man lovlig kan trekke en 1200kg henger fra et byggvarehus. Men jeg har BE, så for meg er grunnen for å velge SR+ rett og slett at jeg synes rekkevidden er mer enn nok, og forskjellene ellers er til å leve med, rett og slett ikke verdt den ekstra prisen i forhold til nytteverdien sånn jeg ser det.

Mulig jeg misforstår, men gjør det noen forskjell at SR+ veier (120kg?) mindre med Klasse B? Når jeg legger inn en 1100 kilos henger for en LR på tilhengerkalkulatoren får jeg at jeg kan trekke 910kg (nyttelast + tilhengerens vekt). Blir dette noe annerledes med en SR+?

turfsurf

Sitat fra: eKramer på fredag 14. juni 2019, klokken 17:37
Blir helt forvirra av hele henger greiene!!! Du kan vel ikke kjøre med tyngre henger enn 910kg uansett??? Bilen har vel dette som en fysisk begrensning?
Jepp, begrensningen på 910kg er absolutt. 3500kg kommer kun inn i bildet hvis tillatt vogntogvekt er over 3500kg og man har klasse B førerkort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

isreklm

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:59
Sitat fra: eKramer på fredag 14. juni 2019, klokken 17:37
Blir helt forvirra av hele henger greiene!!! Du kan vel ikke kjøre med tyngre henger enn 910kg uansett??? Bilen har vel dette som en fysisk begrensning?
Jepp, begrensningen på 910kg er absolutt. 3500kg kommer kun inn i bildet hvis tillatt vogntogvekt er over 3500kg og man har klasse B førerkort.

Jeg syntes dette også er vanskelig å skjønne, men det er altså begrensingen på 910 kg som er viktig, ikke om hengeren er registrert for 900 eller mer. Legger ved eksempelet fra Vegvesenet der jeg har lagt inn M3 med en henger for 1100 kg. Det blir altså ingen forskjell om jeg bytter til henger for 900 kg (utenom litt forskjell i egenvekt), eller om jeg bytter til førerkort klasse BE.

Har tidligere hørt at en bil registrert for 900 kg ikke har lov til å trekke større henger selv om den ikke lastes med mer enn 900 kg inkl hengervekt, men dette ser heldigvis ikke ut til å stemme.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: isreklm på mandag 17. juni 2019, klokken 10:00
Har tidligere hørt at en bil registrert for 900 kg ikke har lov til å trekke større henger selv om den ikke lastes med mer enn 900 kg inkl hengervekt, men dette ser heldigvis ikke ut til å stemme.
Dette er en en utbredt missforståelse.
(Det var riktignok mer komplisert regler for henger og kl.B før 2013, men var i forhold til andre ting.)

Tilhenger med tillatt totalvekt opp til 1100kg er ingen problem med kl.B og TM3, uavhengig av utgave.

Men dersom man f.eks. vurderer å benytte en tilhenger med 1200kg eller 1300kg tillatt totalvekt, vil det være upraktisk med LR AWD og førerkort kl.B.
LR AWD, vil disse gi henholdsvis 5kg eller 105kg for mye tillatt totalvekt for de som har kl.B, mens de vil være innenfor hva man får lov med LR RWD og SR+.

(men jeg har heldigvis BE fra 2012, så ingen problem for meg)

noto

«Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.»


Har du da tatt høyde for at dieselforsikringen inkluderer årsavgift?

sjokomelk

Sitat fra: noto på mandag 17. juni 2019, klokken 19:32
«Tesla er ikke så dyr å forsikre. Jeg betaler mindre for min LR nå enn jeg gjorde på min 8 år gamle dieselbil.»


Har du da tatt høyde for at dieselforsikringen inkluderer årsavgift?
Jeg håper da ikke det er noe årsavgift i forsikringen... Da blir man grundig rundlurt om ikke noe annet. Den ble avviklet 31. desember 2017. :P
Trafikkforsikringsavgift derimot... Den er nok der, men betales for antall dager bilen har vært forsikret.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA