Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Folk med fossile premiumbiler.

Startet av Spiro, lørdag 15. juni 2019, klokken 18:33

« forrige - neste »

tuono

Synes det er greit med et dusteinnlegg innimellom. Og jeg heller litt til begge sidene i denne saken. Er selv en av dem som har irritert meg grønn (og gjør det fortsatt) av utallige eldre Leaf som uten unntak har tatt Gåsemorfunksjonen som en livsoppgave.  Som fremprovoserer farlige situasjoner på landevei grunnet at de velger å konsekvent ligge 10 km/t under fartsgrensen.

Har også lurt på hva som skjer i hodet med enkelte som setter seg bak rattet i bl.a. Tesla (og et par andre bilmodeller nevnt over her). For noe er det som skjer. Hos mange. Og det som skjer er ikke helt bra bestandig.

Øyvind.h

Model S og X er to av ekstremt få biler som faktisk har presist speedometer.
Leafen og Passaten jeg har hatt viste nesten 10% for lite.
Da er det jo ikke rart enkelte kan finne på å lage kø. Er det 80 kan det være urimelig å forvente at de kjører fortere, men det er ikke sikkert de vet de må ha nesten 90 på speedo for å holde reelle 80.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Sitat fra: Olemann på søndag 16. juni 2019, klokken 23:43

Ett eksempel; Betaler man nesten kr 100.000.- ekstra (Model 3 P vs LR) for å kutte tiden det tar fra 0-100 km/t med 1 sekund så bør det ikke være overraskende at noen finner det relevant å gi deg en karakteristikk.... ;D


Forskjellen er 58000,- mellom LR AWD og P.
Nå får man et par andre småting også, som bedre bremser, litt senking, 20" hjul og noen kosmetiske detaljer. Om man legger til 19" felgene på LR AWD synker differansen til 46000,-.

Jeg bestilte P, men bryr meg fletta om bilen bruker 3,4 eller 7 sekunder på 0-100. Det var mer pga. "tech er fancy" og estetiske årsaker.
:)

Autowinder

Det hjelper å sette på tåkebaklyset når folk ligger tett på bak, og endel tar hintet. Det var manuell knapp på i3, men det kan jo slås på på TM3 også.

Så tror jeg at mange som "slikker støtfanger" på bilen foran gjør det nesten uansett merke på bilen foran, spesielt på motorveier for å irritere folk foran nok til at de legger seg inn i høyre fil så de kan passere. Når det er sagt er nordmenn dårlige på akkurat det, men jeg gjør det jo ikke selv dersom en rekke biler i venstrefila ligger 15-20km raskere enn høyrefila og siger forbi Jeg legger meg ikke til høyre bare for at den tyske premiumbilsjåføren skal slippe en bil frem i køen :D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: tuono på mandag 17. juni 2019, klokken 06:14
Synes det er greit med et dusteinnlegg innimellom. Og jeg heller litt til begge sidene i denne saken. Er selv en av dem som har irritert meg grønn (og gjør det fortsatt) av utallige eldre Leaf som uten unntak har tatt Gåsemorfunksjonen som en livsoppgave.  Som fremprovoserer farlige situasjoner på landevei grunnet at de velger å konsekvent ligge 10 km/t under fartsgrensen.

Det kommer nok av at Leaf har en av bilbransjens høyeste speedometerfeilvisninger. Vår viser 9% for mye over hele registeret. Teslaen viser til sammenligning bare 1km/t for mye uavhengig av hastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

#20
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2019, klokken 12:29
Sitat fra: tuono på mandag 17. juni 2019, klokken 06:14
Synes det er greit med et dusteinnlegg innimellom. Og jeg heller litt til begge sidene i denne saken. Er selv en av dem som har irritert meg grønn (og gjør det fortsatt) av utallige eldre Leaf som uten unntak har tatt Gåsemorfunksjonen som en livsoppgave.  Som fremprovoserer farlige situasjoner på landevei grunnet at de velger å konsekvent ligge 10 km/t under fartsgrensen.

Det kommer nok av at Leaf har en av bilbransjens høyeste speedometerfeilvisninger. Vår viser 9% for mye over hele registeret. Teslaen viser til sammenligning bare 1km/t for mye uavhengig av hastighet.

!!! GENERALISERINGS-VARSEL !!! ;)

Gjelder det Soul, iOniq, Prius, Yaris og AURIS også? De burde alle vært levert med slikt skilt eller trekant på hekken. I tillegg skulle de hatt plikt til å kjøre innom alle lommer som finnes, og bli der til køen har passert. Forbud mot å bruke venstre felt på motorveien kunne også noen trengt, siden de tydeligvis har sett det som sin oppgave i livet å holde trafikken på motorveien i et tempo som passer de. :)

Sorry til alle som evt. måtte føle seg truffet, men endel burde fått bilene levert med speedometer som viste 10% for lite, ikke for mye. Så hadde de kanskje fulgt trafikken. ::) ;)

Dette er selvsagt bare tull, men av og til føles det faktisk slik. :)

Feilvisning på speedometer er et stort problem, og de skulle nesten vært sjekket på EU-kontroll, og eierne burde vært informert om avvik slik at de forstod hvorfor de "alltid" skaper kø. Det er ikke nødvendigvis slik at alle andre kjører som tullinger, selv om de sikkert opplever det slik. :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.



TM3P sort/sort

Klykken

Mange ønsker å yppe seg mot andre biler. Spesielt mot elbiler generelt. La de holde på, og la de tro at deres bil er overlegent alt annet, med sine idiotiske forbikjøringer. Bruk heller kraftressursene og responsen når de trengs, ikke for showoff og mating av idioter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wibla

Merker ikke mye ypping mot Teslaen, men skjønner veldig godt hvorfor mange konsekvent kjører forbi Leaf/Soul m/venner. Ellers er det godt å ha en del guffe i bakhånd når enkelte skal opp og lukte på bakfangeren.

Misvisning i speedometer er noe alle bør ha et forhold til, men det virker ikke som om det er et tema for mange.
Satans vegvesen og politiet har i alle år messet om at fart er farlig, så da er det viktig å holde fartsgrensa, selv om speedo viser 9% for mye og man egentlig ligger nesten 10 under...

Jeg tror nok at om man kjører en full analyse av foranledningen til en del trafikkulykker på vanlig landevei så ender man nok med noen varianter av "ulykkesbilen lå bak bestemor/bestefar i Toyota Yaris/Auris/Prius i 2-3 mil i 15 km/t under fartsgrensa i en 80-sone og kunne ENDELIG kjøre forbi, så smalt det".

Litt innpå dette med Leaf... Jeg pendla en lengre periode fra Siljan til Drammen langs lågendalen. Finfin strekning med litt morsomme svinger her og der (Steinsholt-Vindfjelltunet spesielt). Her var det en periode en dame i en rød Leaf som pendlet fra Skien i retning Kongsberg. Denne dama laget helvetes mye kø, og ganske mange farlige situasjoner ved at folk SKULLE forbi. Hvorfor? Det gikk konsekvent 10 under på flatmark og gjerne 15-20 under i oppoverbakkene. Det var en lykkens dag da hu slutta å bruke den bilen til jobb (eller bytta jobb? jeg vet ikke...).

Denne strekningen (fra Skien til Hof/Sundbyfoss) er også et ganske godt eksempel på en landeveisstrekning som i og for seg er ok å kjøre, men som har begrensa muligheter for trygge forbikjøringer og tidvis ganske mye trafikk.
2018 Tesla Model S 75D

olavxxx

Sitat fra: Olemann på søndag 16. juni 2019, klokken 23:43
Det å eie/kjøre Tesla vil nok enda en god stund hos mange være forbundet med en rekke forskjellige egenskaper/holdninger. 

Ett eksempel; Betaler man nesten kr 100.000.- ekstra (Model 3 P vs LR) for å kutte tiden det tar fra 0-100 km/t med 1 sekund så bør det ikke være overraskende at noen finner det relevant å gi deg en karakteristikk.... ;D

Og, kunne det ikke tenkes at de som betaler 100.000.- for å spare dette sekundet fra tid til annen velger å utnytte denne hurtigheten?   
Og, dermed er man ikke helt på jordet når man av dette utleder noe om Tesla førerens holdninger/adferd. 
Masse unntak sikkert, mange P eiere som aldri har testet bånn gass (er det??) og bare har bilen fordi det er så deilig å ha muligheten, men de bruker den aldri....joda, kanskje det...
Hvis du synes det, hva synes du om de som betaler mye mer for ytelse i fossilbiler?
Jeg tenker folk må få bruke penger på det de vil, jeg synes 3P er en vanvittig bra "pakke".
Bedre bremser, større bremser, 20" hjul, senking, bedre aks, høyere toppfart, karbonspoiler bak.
Alt dette for røverkjøp-oppgraderingspris!

Men det skal sies at samboeren diskuterte det med en kvinne på jobben sin, de har begge lagt merke til at folk er agressive/vil kappkjøre/presser.

OlaM

Leide en Leaf på nabobil, ved 80 km/t indikert viste GPS 68 km/t. Det er 15% feil! Kan hende eieren hadde kjøpt de aller billigste vinterdekkene han kom over i størrelse trillekoffert.
'21 3LR

olavxxx

Sitat fra: OlaM på mandag 17. juni 2019, klokken 21:13
Leide en Leaf på nabobil, ved 80 km/t indikert viste GPS 68 km/t. Det er 15% feil! Kan hende eieren hadde kjøpt de aller billigste vinterdekkene han kom over i størrelse trillekoffert.
Vår bil nr. 2 (Toyota Avensis) viser også veldig feil, er original dimmensjon på den.
Vet ikke om det er for at folk skal tro bilen akser bedre enn den gjør, selv om det må være en av de tregeste bilene man får kjøpt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA