Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepartnere i Europa - Erfaringer med Plugsurfing og NewMotion?

Startet av SquirtCow, torsdag 23. mai 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

SquirtCow

Hei,

Jeg legger kursen mot Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia, Croatia, BiH, Serbia, Romania og Baltikum mot Norge igjen i sommer, 4 uker totalt. Teslas SCer er null problem i mesteparten av Europas nordlige del, men det er tynt med dem i Balkan og Øst Europa.

Jeg har meldt meg opp både på NewMotion og PlugSurfing, med egne brikker fra begge.

NewMotion sier de trekker forbruk direkte fra konto, uten at VISA/MasterCard står i mellom. Hvordan fungerer dette? Er det trygt?

Del gjerne erfaringer med begge systemene fra forskjellige steder :)

Takk for svar!
Mvh Tord

fredag

Sitat fra: SquirtCow på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:31
NewMotion sier de trekker forbruk direkte fra konto, uten at VISA/MasterCard står i mellom. Hvordan fungerer dette? Er det trygt?

NewMotion er nederlandsk, og dette er vanlig for betalinger i Nederland. Firmaer kan melde inn trekk til banken til privatpersoner, og privatpersoner må aktivt avslå betaling innen ca 14 dager som du mener er feilaktig, ifølge en nederlandsk bekjent. Jeg tror ikke dette funker med norske bankkontoer. Men det vet vel kanskje ikke kundeservice-medarbeiderne til NewMotion i Nederland, for dette er en helt vanlig betalingsform der.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

SquirtCow

Fikk følgende svar i e-post i dag fra NewMotion.

Jeg skrev; Are you not able to offer payment via VISA/MasterCard, rather than
direct bank transfer? Banks in Norway, I am told, usually do not allow
this from identities outside of Norway.


Sitat
I Norge tilbyr vi for tiden kun bank overførsel, og det er ikke mulig å betale med kredittkort enda. Vårt norske bankkonto nummer er: 83011018966. Det er ikke noen overføring til utlandet.

Sitat
Du vil automatisk bli trekt det beløpet du har ladet for rundt den 15. hver måned. Du vil få en faktura-oversikt tilsendt din epost adresse (tord.forland@gmail.com), med fullstendig oversikt over utførte ladeøkter fra den 15. - 15 hver måned. Her ser du også kWh, pris, sted og serienummer på ladestasjoner du har ladet på.

Her er det noe jeg ikke får helt til å stemme. Det står først at "Du vil automatisk bli trekt ..", og så senere en referanse til en faktura-oversikt? Er det altså et kreditt-basert system, da?
Mvh Tord

AJ82

Venter på kort fra NewMotion selv. Har flere bankkontoer, så kommer bare til å legge inn en som jeg egentlig ikke bruker og heller overføre penger ved behov.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Amatøren

Sitat fra: SquirtCow på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:17
... "Du vil automatisk bli trekt ..", og så senere en referanse til en faktura-oversikt? Er det altså et kreditt-basert system, da?

Fullt mulig med direkte trekk og få faktura.

Fått det flere ganger fra diverse firmaer da jeg har forhåndsbetalt via nett.

Varierer litt med om det står denne fakturaen skal ikke betales eller at kontonummer og beløp på giro bare består av X-er. Det er for å vise hva man har betalt for.

Så ja, fullt mulig å sende faktura på beløpet de har tatt (skal ta) trekk for.

Det blir som kvittering på utført kjøp.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kjetil1986

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette. Ordnet meg ladebrikke fra New Motion tidligere i år. Var på ferie i Danmark i månedskiftet juni/juli i år og ladet bilen på hurtigladere der nede.

Fikk faktura på mail den 20 juli på alle ladeøktene mine. Så langt stemmer alt.
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få betalt fakturaen.
Jeg ringte det norske nummeret til kundeservice og snakket med en engelsktalende mann. Prøvde å forklare at jeg ikke får betalt med den informasjonen jeg fikk i mailen/fakturaen. Han sa at noen skulle ringe meg opp senere for å hjelpe meg. Ingen har ringt ennå.

Her er det som står i mailen:

Paying your invoices

We ask you kindly to transfer the total amount of NOK 484.52 on NO7483011018966 using the statement number APS_071379.

Det kontonummeret er ikke gyldig. Har prøvd både med og uten NO foran.

Model 3 long range 2021

Jambo

Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 26. juli 2020, klokken 11:42
Hei.

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette. Ordnet meg ladebrikke fra New Motion tidligere i år. Var på ferie i Danmark i månedskiftet juni/juli i år og ladet bilen på hurtigladere der nede.

Fikk faktura på mail den 20 juli på alle ladeøktene mine. Så langt stemmer alt.
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få betalt fakturaen.
Jeg ringte det norske nummeret til kundeservice og snakket med en engelsktalende mann. Prøvde å forklare at jeg ikke får betalt med den informasjonen jeg fikk i mailen/fakturaen. Han sa at noen skulle ringe meg opp senere for å hjelpe meg. Ingen har ringt ennå.

Her er det som står i mailen:

Paying your invoices

We ask you kindly to transfer the total amount of NOK 484.52 on NO7483011018966 using the statement number APS_071379.

Det kontonummeret er ikke gyldig. Har prøvd både med og uten NO foran.
Du må sannsynligvis velge "betal til utlandet" eller lignende i nettbanken din. Har bare brukt dette én gang for mange år siden, så kan ikke hjelpe med videre framgangsmåte dessverre.

Kjetil1986

Jeg har prøvd å betale til utlandet. Kontonummeret er fortsatt ikke gyldig. I følge New Motion er jo det kontonummeret Norsk. Men det kommer jo opp som ikke gyldig.

Hadde vært sååååååå mye lettere om de kunne trekke meg på kortet mitt.
Model 3 long range 2021

Rollep

Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 26. juli 2020, klokken 11:42
We ask you kindly to transfer the total amount of NOK 484.52 on NO7483011018966 using the statement number APS_071379.

Det kontonummeret er ikke gyldig. Har prøvd både med og uten NO foran.
Prøv uten NO74, da står du igjen med bankkontonummeret som finnes lenger oppe i tråden, det burde funke.

Kjetil1986

Sitat fra: Rollep på søndag 26. juli 2020, klokken 14:06
Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 26. juli 2020, klokken 11:42
We ask you kindly to transfer the total amount of NOK
Prøv uten NO74, da står du igjen med banknummeret som finnes lenger oppe i tråden, det burde funke.

Takk, tenkte ikke på at kontonummer har 11 siffer  :D Det var hvertfall et gyldig kontonummer.
Model 3 long range 2021

turfsurf

Nummeret du har der er ett IBAN nummer, som jeg mener består av landskode + banknummer + kontonummer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:55
Nummeret du har der er ett IBAN nummer, som jeg mener består av landskode + banknummer + kontonummer.

IBAN er alltid bygget opp av 2 bokstaver landkode - 2 sjekksiffer (regnes ut basert på kontonummer) - nasjonalt kontonummer (nasjonalt kontonummer i Norge 11 siffer, og de 4 første indikerer hvilken bank)

turfsurf

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 26. juli 2020, klokken 20:55

IBAN er alltid bygget opp av 2 bokstaver landkode - 2 sjekksiffer (regnes ut basert på kontonummer) - nasjonalt kontonummer
Ok, da lærte jeg noe nytt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA