Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseservice

Startet av Nerias, mandag 20. mai 2019, klokken 18:22

« forrige - neste »

Nerias

Skulle ha bilen på bremseservice i dag for å rense bremsesystemt. Har en TMX100 2018 modell.
Fikk bilen tilbake uten at de kunne gjøre noe. Verkstedet sa de måtte nulle ut bilen for å gjøre dette og det fikk de ikke til. Brukte et vanlig godkjent bilverksted. De hadde gjort dette på en eldre TMS, men fikk ikke til med denne. Trodde bremserensing var enkelt, men den gang ei...
Jeg forstår ikke dette at de måtte nulle ut bilen for å gjøre denne servicen?

Kim-

Hva betyr å nulle ut bilen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Thomas Parsli

Jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar...

Hva slags service skulle de gjøre -og hva mener de med "nulle ut"?

Det normale er å demontere klosser, rengjøre og smøre.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Nerias

#3
Det er det jeg lurer på selv også. Kona leverte bilen og fikk den tilbake uten at de kunne fikse den siden de sa de ikke klarte å «nulle» bilen ut.

Jeg trodde ikke det var noe stor sak å rense bremsene klosser, skiver og kalypper, men det var tydeligvis ikke så enkelt?

Thomas Parsli

Mye tyder på at dere har funnet ut hvilket verksted dere bør unngå i fremtiden :D

Jeg antar dette var et frittstående verksted?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Nerias

Ja, det var et frittstående verksted som er godkjent. Det tar jo evigheter for å komme til på et Tesla service senter...

kraez

Hadde min inne for å bytte "Front Halfshaft Assembly" på garanti og fikk spørsmål om jeg også ville utføre bremseservice til kr 1.850,-. Siden jeg ikke har hatt bilen på service (utlevert nov2017) og den har gått 30.000km hadde jeg uansett tenkt å få gjort dette. Men under bremseservicen finner de også at bremseklossene foran er ujevnt slitt, bytter disse og legger til nesten kr 3.000 på på faktura.

Er dette noe jeg bør finne meg i eller kan det være en følgefeil av defekten i hjulopphenget?
Model X100D - November 2017

Wibla

Det hadde jeg ikke uten videre godtatt.
2018 Tesla Model S 75D

Lynet

De har ikke anledning til å legge til noe som helst uten å spørre kunden først.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Marzo

Sitat fra: Kim- på mandag 20. mai 2019, klokken 19:19
Hva betyr å nulle ut bilen?

Wild guess, tilbakestille elektrisk håndbrekk.
Kaliper må kjøres helt tilbake for demontering.

o.b.lix

Sitat fra: Marzo på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:59
Wild guess, tilbakestille elektrisk håndbrekk.
Kaliper må kjøres helt tilbake for demontering.

Tow mode?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Tow mode fungerer fint ja.
Tok første bremseservice på X når eg skifta til vinterdekk nå.
Bilen har gått 70' km på snart 2 år.
Framme satt klossene skikkelig så årlig service der er nok å anbefale.
Slipte ned slitekantene på skivene, børstet, blåste og smurte opp igjen.
Klossene må skiftes neste år, så 80-100 kan de vare.
Skivene varer sikkert 200' km om de ikkje får rust.
Bak var det heilt fint, saster på service annakvart år der.
Glideboltene er jo viktig å få smurt der.

Øggen

Sitat fra: kraez på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:14
Hadde min inne for å bytte "Front Halfshaft Assembly" på garanti og fikk spørsmål om jeg også ville utføre bremseservice til kr 1.850,-. Siden jeg ikke har hatt bilen på service (utlevert nov2017) og den har gått 30.000km hadde jeg uansett tenkt å få gjort dette. Men under bremseservicen finner de også at bremseklossene foran er ujevnt slitt, bytter disse og legger til nesten kr 3.000 på på faktura.

Er dette noe jeg bør finne meg i eller kan det være en følgefeil av defekten i hjulopphenget?

Opplevde akkurat det samme. Enten svakhet, eller "normal praksis".
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

El Tempo Gigante

Hei, under hjulskift så jeg at den ene bremseklossen foran hadde fått små sprekker. Hadde time hos Tesla uken etter og bestilte bremseservice. Får beskjed om at klossene må byttes, og at det ikke er garanti på bremseklosser siden det er en slitedel (4908,-).  Klossene er ikke slitt. Bilen er 2 år, og hadde bremseservice også i fjor. Fikk en forklaring om bremser som ikke brukes pga regenerering, men skjønner ikke hvordan klossene kan sprekke av det.. Har kjørt 150 000km med elbil ila. 5 år, og vet at bremsene må brukes aktivt for at kaliberne ikke skal ruste fast. Dette gjør jeg og har aldri opplevd varme bremser eller utslitte klosser. Er det andre som har opplevd at klosser sprekker, eller kan forklare hvorfor det er "slitasje" og ikke fabrikkasjonsfeil.

Stig-Arne

Sitat fra: El Tempo Gigante på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:30
Hei, under hjulskift så jeg at den ene bremseklossen foran hadde fått små sprekker. Hadde time hos Tesla uken etter og bestilte bremseservice. Får beskjed om at klossene må byttes, og at det ikke er garanti på bremseklosser siden det er en slitedel (4908,-).  Klossene er ikke slitt. Bilen er 2 år, og hadde bremseservice også i fjor. Fikk en forklaring om bremser som ikke brukes pga regenerering, men skjønner ikke hvordan klossene kan sprekke av det.. Har kjørt 150 000km med elbil ila. 5 år, og vet at bremsene må brukes aktivt for at kaliberne ikke skal ruste fast. Dette gjør jeg og har aldri opplevd varme bremser eller utslitte klosser. Er det andre som har opplevd at klosser sprekker, eller kan forklare hvorfor det er "slitasje" og ikke fabrikkasjonsfeil.
4908 kr for bremseklosser foran???

Sprukne klosser er ikke noe jeg har hørt mye om iallefall. Men ofte er jo varme over tid en grunn til akkurat det.
Uansett er det nok ikke lett å få bremseklosser på garanti. Men burde jo ikke koste allverden for nye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA