Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ionity og e-tron så langt

Startet av elektro, mandag 20. mai 2019, klokken 00:01

« forrige - neste »

elektro

Min bedre halvdel skulle lynlade e-tron for første gang forleden, på Ionity Dal, og måtte ringe support for å få startet sesjonen etter tre forsøk med RFID kortet. Vet ikke helt hva som gikk galt, men virker som det er flere som har problemer på Ionity. Om det gjelder f.eks. I-Pace også vet jeg ikke. Eller om det er kun på en bestemt type ladere/kabler, hvis det er flere typer i Norge.

På Fortum og Grønn Kontakt fungerer det upåklagelig, synes jeg. Noen sier at HPC kabelen til Ionity er for tung, alternativt at lederne er for korte (uvisst om det er i bil eller lader de mener), slik at kontakten brytes hvis den dras noen millimeter ned/ut av vekten. Bruk altså litt kraft og dytt den helt inn, og hold den gjerne til ladingen startes, er tipset.

Vet ikke om dette stemmer. Har ikke hatt problemet på HPC'en til Fortum på Skøyen eller Circle K på Økern. De er også væskekjølt, men mulig jeg ubevisst gjør noe riktig. Tanker/erfaringer rundt dette?

(For de som bruker Ionity sin app, ikke gjør det. Men hvis dere gjør det, må man koble til før man betaler og starter ladingen. Ellers timer den visstnok ut.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Helidoc

Ionity Nordic har lagt ut dette på sin Facebook-side:

LADETIPS TIL e-tron EIERE
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Captain Chaos

Jeg har ladet over 8 ganger på 6 forskjellige Ionity stasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Det har fungert bra hver enste gang. Den første gangen så klønet jeg det til, slik at jeg ikke rakk å aktivere lading før den timet ut. Avbrudd i lading har jeg ikke opplevd.

Jeg har prøvd å være påpasselig med å holde/dytte kabelen godt inn til jeg ser bilen kommuniserer med laderen. (Blinkende hvitt lys). Jeg har også passet på å kjøre så nærme som mulig der Ionity har satt laderen slik at man må kjøre nesen på bilen inn, slik at ikke den tunge kabelen ikke henger i luften hele veien, men får en liten del av kabelen på bakken. Da blir det ikke så mye belastning på ladeporten. Jeg brukte app til aktivering/betaling de første gangene, bruker nå Audi sitt ladekort.

Forøvrig har jeg en "erfaringstråd" på Facebook, der jeg beskriver en langtur på 190 mil, Oslo-Tyskland-Oslo og litt om Ionity lading og forbruk:
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2454257081275387/

/Chaos

elektro

#4
Sitat fra: Captain Chaos på mandag 20. mai 2019, klokken 09:34
Jeg har ladet over 8 ganger på 6 forskjellige Ionity stasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Det har fungert bra hver enste gang. Den første gangen så klønet jeg det til, slik at jeg ikke rakk å aktivere lading før den timet ut. Avbrudd i lading har jeg ikke opplevd.

Jeg har prøvd å være påpasselig med å holde/dytte kabelen godt inn til jeg ser bilen kommuniserer med laderen. (Blinkende hvitt lys). Jeg har også passet på å kjøre så nærme som mulig der Ionity har satt laderen slik at man må kjøre nesen på bilen inn, slik at ikke den tunge kabelen ikke henger i luften hele veien, men får en liten del av kabelen på bakken. Da blir det ikke så mye belastning på ladeporten. Jeg brukte app til aktivering/betaling de første gangene, bruker nå Audi sitt ladekort.

Forøvrig har jeg en "erfaringstråd" på Facebook, der jeg beskriver en langtur på 190 mil, Oslo-Tyskland-Oslo og litt om Ionity lading og forbruk:
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2454257081275387/

/Chaos

Høres meget bra ut! Jeg lever fint med at man må sette kabelen godt inn- og påse at ladingen starter. Tross alt har man etter ca. 100 år ikke klart å lage bensinpumper som ikke drypper eller hvor man ikke kan forveksle disse med diesel heller. ;-) Er nok et element av at en del har første elbil som bil nr. 1 her også. Dette med timeout osv. kan nok langt på vei løses i software. Dessuten er det vel håp om at det snart åpnes for Plug & Charge, og at det forenkler ting. Det virker på meg som alle bilene er klargjort for dette.

Er veldig interessert i å lese om langturen din, men har meldt meg ut av alle elbilforum på Facebook.. Kunne du postet den her på forumet @Captain Chaos? Enten i erfaringer tråden, eller i en egen langtur- eller "trip report" tråd kanskje?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Captain Chaos

Sitat fra: elektro på mandag 20. mai 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Captain Chaos på mandag 20. mai 2019, klokken 09:34
Jeg har ladet over 8 ganger på 6 forskjellige Ionity stasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Det har fungert bra hver enste gang. Den første gangen så klønet jeg det til, slik at jeg ikke rakk å aktivere lading før den timet ut. Avbrudd i lading har jeg ikke opplevd.

Jeg har prøvd å være påpasselig med å holde/dytte kabelen godt inn til jeg ser bilen kommuniserer med laderen. (Blinkende hvitt lys). Jeg har også passet på å kjøre så nærme som mulig der Ionity har satt laderen slik at man må kjøre nesen på bilen inn, slik at ikke den tunge kabelen ikke henger i luften hele veien, men får en liten del av kabelen på bakken. Da blir det ikke så mye belastning på ladeporten. Jeg brukte app til aktivering/betaling de første gangene, bruker nå Audi sitt ladekort.

Forøvrig har jeg en "erfaringstråd" på Facebook, der jeg beskriver en langtur på 190 mil, Oslo-Tyskland-Oslo og litt om Ionity lading og forbruk:
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2454257081275387/

/Chaos

Høres meget bra ut! Jeg lever fint med at man må sette kabelen godt inn- og påse at ladingen starter. Tross alt har man etter ca. 100 år ikke klart å lage bensinpumper som ikke drypper eller hvor man ikke kan forveksle disse med diesel heller. ;-) Er nok et element av at en del har første elbil som bil nr. 1 her også. Dette med timeout osv. kan nok langt på vei løses i software. Dessuten er det vel håp om at det snart åpnes for Plug & Charge, og at det forenkler ting. Det virker på meg som alle bilene er klargjort for dette.

Er veldig interessert i å lese om langturen din, men har meldt meg ut av alle elbilforum på Facebook.. Kunne du postet den her på forumet @Captain Chaos? Enten i erfaringer tråden, eller i en egen langtur- eller "trip report" tråd kanskje?

Legger den til i "erfaringer tråden"


elektro

#6
God lesning @Chaos. Ellers kan jeg fortelle at jeg ladet uten problemer på Dal i går. Siden jeg startet tråden, skrudde bilen av, koblet til og autentiserte med e-tron charging service RFID kort. Det tok litt tid, kanskje 20 sekunder, før det skjedde noe. Men dæven som det skjer noe også, for de som ikke har prøvd! :+1: Var for øvrig alene der en ellers ganske trafikkert torsdag ved 14-tiden..

PS! Noen som har fått 150kW før 50% SoC enda? Hadde her kjørt fra Oslo, ca. 40 min. motorvei..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Pneg

Ser at det nevnes E-tron lade kort diverse plasser.. hva er dette? Noe som skulle fulgt med bilen, eller er det noe jeg må bestille selv?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

opheim

Sitat fra: Pneg på lørdag 25. mai 2019, klokken 19:48
Ser at det nevnes E-tron lade kort diverse plasser.. hva er dette? Noe som skulle fulgt med bilen, eller er det noe jeg må bestille selv?

Følger med bilen (skal i hvert fakl det), med et års gratis abonnement av den dyre typen (transit?). Etter første året koster det 189,- pr måned, eller man kan nedgradere til city (?) for 49,- pr måned, uten tilgang på Ionity.

Fremstår mer og mer som et meningsløst dyrt produkt all den tid man i praksis får det samme «gratis» andre steder. Enten med brikken fra elbilforeningen (riktignok 475,- pr år i medlemskap), selv om du da må ha betalingskort registrert hos de ulike aktørene. Eller Plugsurfing hvor du betaler 10 euro for brikken, og så et ørlite påslag på i hvert fall en del av ladingene. Men de har samlefaktura ala Audi.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Pneg

Sitat fra: opheim på lørdag 25. mai 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Pneg på lørdag 25. mai 2019, klokken 19:48
Ser at det nevnes E-tron lade kort diverse plasser.. hva er dette? Noe som skulle fulgt med bilen, eller er det noe jeg må bestille selv?

Følger med bilen (skal i hvert fakl det), med et års gratis abonnement av den dyre typen (transit?). Etter første året koster det 189,- pr måned, eller man kan nedgradere til city (?) for 49,- pr måned, uten tilgang på Ionity.

Fremstår mer og mer som et meningsløst dyrt produkt all den tid man i praksis får det samme «gratis» andre steder. Enten med brikken fra elbilforeningen (riktignok 475,- pr år i medlemskap), selv om du da må ha betalingskort registrert hos de ulike aktørene. Eller Plugsurfing hvor du betaler 10 euro for brikken, og så et ørlite påslag på i hvert fall en del av ladingene. Men de har samlefaktura ala Audi.
[/quote



Ok, det fulgte ikke med noe ladekort eller brikke med min bil. Får sjekke litt.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Captain Chaos

Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 08:06
God lesning @Chaos. Ellers kan jeg fortelle at jeg ladet uten problemer på Dal i går. Siden jeg startet tråden, skrudde bilen av, koblet til og autentiserte med e-tron charging service RFID kort. Det tok litt tid, kanskje 20 sekunder, før det skjedde noe. Men dæven som det skjer noe også, for de som ikke har prøvd! :+1: Var for øvrig alene der en ellers ganske trafikkert torsdag ved 14-tiden..

PS! Noen som har fått 150kW før 50% SoC enda? Hadde her kjørt fra Oslo, ca. 40 min. motorvei..

Jeg har fått 150 før 50%, men ikke de siste dagene. Jeg fikk dette på flere ladere på langturen, men da var lufttemp en del høyere og samtidig ganske høy fart som nok holde batteriene varmere. Jeg har også lagt merke til at dersom jeg kommer inn med veldig lav SoC så får jeg toppfarten mye før, men startstrømmen er lavere. Det virker åpenbart for meg at det er batteritemp som bestemmer farten.

elektro

Sitat fra: opheim på lørdag 25. mai 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Pneg på lørdag 25. mai 2019, klokken 19:48
Ser at det nevnes E-tron lade kort diverse plasser.. hva er dette? Noe som skulle fulgt med bilen, eller er det noe jeg må bestille selv?

Følger med bilen (skal i hvert fakl det), med et års gratis abonnement av den dyre typen (transit?). Etter første året koster det 189,- pr måned, eller man kan nedgradere til city (?) for 49,- pr måned, uten tilgang på Ionity.

Fremstår mer og mer som et meningsløst dyrt produkt all den tid man i praksis får det samme «gratis» andre steder. Enten med brikken fra elbilforeningen (riktignok 475,- pr år i medlemskap), selv om du da må ha betalingskort registrert hos de ulike aktørene. Eller Plugsurfing hvor du betaler 10 euro for brikken, og så et ørlite påslag på i hvert fall en del av ladingene. Men de har samlefaktura ala Audi.

Enig, men det kan virke som man vil få billigere minutt, eller kW-pris (Gud forby), når Ionity innfører vanlig prising. Men det vil neppe veie opp for abonnementet  for min del i alle fall. Så spørs det om abonnement blir en forutsetning for f.eks Plug & Charge?

En ting som er dumt med Audi Charging Service, er at de pt. ikke samarbeider med Fortum. Kun Grønn Kontakt (og Circle K) i Norge? Hvis Plugsurfing dekker alle fremstår det som et bedre alternativ om man ønsker én brikke. Men så har jeg allerede Elbilforeningen sin brikke og en elbil til, men det blir litt annerledes ettersom det ikke gir noen samlefaktura.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Plugsurfing dekker hverken Grønn Kontakt eller BKK. Det er nok ennå en tid fremover hvor vi må ha med vaktmesterknippe med ladebrikker på tur.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Jeg har vært på Ionity sin hjemmeside, og jeg forstår ikke helt om man må ha et abonnement for å lade eller ikke. 80 kr for en lading (introduksjonspris) er jo rimelig, men ikke om man må betale for et månedsabonnement i tillegg med mindre man lader ofte på tur. Er i så fall 1 års abonnement inkludert når man kjøper e-tron 55 og 50 ?

Orbit

Ett års abonnement ("Transit"-tariff) er inkludert på 55, vil tro også på 50. Etter første året koster dette kr 189 per måned. Selve ladeprisen skal også endres til 3,20 kr/kWh "fra ca 2020".

Per i dag får du samme faste ladepris ved å bruke Ionity eller Plugsurfing sin betalingsløsning. Det påløper ingen faste kostnader. Dersom de ligger på samme pris som Audi også når fastprisen forsvinner, er det ulønnsomt å la Audi ta seg av betalingen. Eneste fordel med Audi er at du slipper å forholde deg til så mange tilbydere, men får "alt" på samme faktura.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA