Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade us leaf 2013

Startet av Oivind.hammer59@gmail.com, fredag 17. mai 2019, klokken 22:02

« forrige - neste »

Oivind.hammer59@gmail.com

Hei! Vi har kjøpt en 2013 US import Leaf med kun en ladekontakt i bilen. (Schuko) Vi tror at den kun egner seg for saktelading med en dedikert 10 A kurs? Noen er imidlertid av en annen oppfatning, og mener at vi også kan bruke semi-hurtiglading. Synspunkt?

Rav4_EV

Den klarer ihvertfall 16A med rett ladeutstyr.
Om den viser 3 forskjellige tider til fullading kan den lade 32A

240V 6kW --:--
240V 3kW --:--
110V        --:--


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#2
De aller fleste 2013-USA-modeller, har ladepakke med både hutigladeinngang på ca 48kw DC, og en AC-inngang på 32A:

  • Dersom bilen derimot bare har ei ladekontakt, er den på 3,6kw AC. Jeg er usikker på hvor mange Ampere du kan lade med, men jeg trur det er i området 16-18A. Det er mulig det avhenger av spenninga.
  • Dersom bilen har begge ladekontaktene, så har bilen ladepakke. På DC-inngangen kan du få opptil ca 48kw under optimale forhold med ca romtemperatur og låg SOC. På AC-inngangen får du opptil ca 32A enfase. Ladepakka er standard på 2013 SL, mens det er ekstrautstyr på 2013 S og -SV.


For AC-lading regulerer du på EVSE, hvor mange A du vil strupa ladinga på, og den gir signal til bilen om hvor mange Ampere den har tilgjengelig. Hvis du har den originale Panasonic-kladden, og den er bygd om med firmware for Europa, så kan du programmere den for en strømstyrke i området 6-24A, ved å kortslutte signalpinnene med en binders, samtidig som du nøkler inn antall Ampere med J1772-kroken: http://evseupgrade.com/evse-programming-g2.pdf
Antallet blink på EVSE viser hvor mange A den er stillt inn på.
Siden du har Schuko-kontakt, må du passe på å ikke lade med mer enn 16A. Hvis du bytter til industrikontakt, kan du justere EVSE opp til 24A, eller du kan kjøpe en EVSE på 32A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA