Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjør kondenserene jevnlig!

Startet av Muffinman, fredag 17. mai 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Muffinman

Oppdaget at ei vifte ikke gikk i dag til tross for at spjeldene var åpne. Den andre gikk på full spiker selv om det bare var litt lett kjøling av parkert bil som foregikk, så her kompenseres det sannsynligvis.

Bildet viser hva jeg fant. Her samles det skitt veldig raskt, og den fanges i nedre kant av kondenseren og låser vifta om den ikke brukes jevnlig.  Her var vifta låst i skitten, og begynte dessverre ikke å virke etter rengjøring selv om den roterte fritt. Klimaanlegget må tømmes for gass og trykkrør må demonteres for å bytte vifta, så en forebyggende rengjøring for eksempel hver vår er nok en rimeligere løsning.

Man demonterer fremre del av innerskjermen, så har man god adkomst. Jeg brukte vann for å få ut dritten, og forsiktig trykkluft for å få ut meste av vannet til slutt. Det er nemlig ingen drenering i bunnen.

Ikke den beste konstruksjonen, og jeg lurer nå på hvor godt kondenserne som er i aluminium tåler å ha denne skitten liggende mot seg over tid. Det meste av vinteren er det jo bløt skitt og saltsuppe som blir liggende i nedre kant.

Stig O

Det var mye grus under der, når jeg skiftet til den nye fronten ja. Sikkert lurt og følge med på. Kom til og tenke på at jeg ikke har sjekket om spjellene fungerer etter skifte av front. Vil de alltid åpne seg under langkjøring, eller på en varm sommerdag?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

#2
Mine observasjoner tilsier at de alltid er lukket under kjøring. Åpner seg ved behov når bilen står stille. Når spjeldene er lukket trekker viftene luft gjennom radiatoren i midten, videre gjennom kanaler og til slutt gjennom kondenserene. Virker som spjeldene åpner når kjølebehovet er stort, og det trengs luft direkte gjennom kondensere.

Spjeldene går som regel opp og igjen en gang når man slår på klima.

Her er et bilde uten kanaler:


Muffinman

Da har jeg sjekket og rengjort på begge våre. Bilen med defekt vifte var inne for feilsøk etter lekkasje og gassfylling tidligere samme dag som jeg oppdaget at ene vifta ikke gikk, og andre siden hvor de fant lekkasje var det bra rengjort. Tok likevel en runde og vasket skikkelig når jeg først var "innom". Så var det 85D`en sin tur. Her var det også en del møkk men langt fra så mye som på bildet i åpningsinnlegget. Men der var ene kondenseren skiftet etter et ublidt møte med vilt for et par år siden, og det var faktsik ikke mer skitt på den andre heller. Men skikkelig vask, det ble det :)

OlaM

Er det noe man kan gjøre med finmasket netting e.l. som forebygging?
'21 3LR

OhmPaPa

Jeg har en TMX og er flink til å "gjøre det selv" generelt men mekker ikke på biler.

Er det gjennomførbart for folk flest å gjøre dette eller bør du ha interesse for mekking?

Muffinman

Har ikke skrudd på TMX, så det må noen andre svare på. Skitten på viftesiden kommer i hovedsak inn gjennom åpningene i innerskjermen, og de er neppe større enn de trenger å være. Dermed er det sikkert ikke en god løsning å begrense gjennomstrømningen her. De fine partiklene kommer jo uansett gjennom fine masker, så dette er nok en egenskap med alle slike løsninger. Ideelt sett burde luften ha vært rute til omgivelsene på andre måter og ikke med åpning rett inn til hjulet.

Klykken

Er rengjøring av disse en del av servicerutinene til Tesla? Eller må man be om det?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Sitat fra: Klykken på lørdag 18. mai 2019, klokken 22:01
Er rengjøring av disse en del av servicerutinene til Tesla? Eller må man be om det?

Tipper dette er ett av mange problemer man ikke har i California.
'21 3LR

Muffinman

#9
Tips til de som måtte ha samme problem: Viftene står på hver sin 40A sikring. Det er lurt å sjekke disse etter at man har rensket opp om det ikke blir liv. Her er sikringene intakte, og dermed er det sannsynligvis selve vifta som er gåen. Det er vel en kontrollmodul som styrer disse også, tipper at den er ok siden andre vifta funker. Uten å vite hvordan dette virker i  detalj, naturligvis.

På vår 2013 er det sikringsboksen lengst mot venstre under dekslet mellom frunk og frontrute. Der ser du tre litt store, gule 40A sikringer. De er til hhv høyre og venstre vifte, og vakumpumpa til bremsesystemet.

Klykken

Ikke mulig å bare spyle/blåse/støvsuge litt inni der, uten å demontere halve bilen. Greier fint å demontere, men er nesten uten unntak under pari sammenskrudd etterpå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Er da ikke så vanskelig. Av med hjul, og av med fremre del av innerskjerm. Den er i hardplast og er lett å fjerne. Du trenger 10mm på 3 punkter for hver side, ellers er det klips. Lurt å ha noen i reserve og bytte de som er blitt dårlige. 2015-modellen har klips som er fastmontert i delen hvor man bare trykker på plass i ytterkant mens 2013`en har den sedvanlige typen. Nyeste har i tillegg ei gummipute man må smette på plass etter montering. den beskytter baksiden av parksensoren.

Dette er en jobb jeg vil plassere i kategori "lett" :)


Contango

Muffinmann - dette er interessant lesning men litt deprimerende og temmelig avskrekkende for en som alltid sitter igjen med løse bolter og muttere når noe er tatt fra hverandre og satt sammen igjen. Dette henger ikke helt sammen med Teslas fjerning av jevnlig service heller. Bør vi egentlig ha et eget anbefalt «serviceprogram» her i forumet der erfaringer omsettes i anbefalinger til eierne om punkter vi selv bør ta initiativet til men som også kan bestilles på et egnet verksted? Jeg har fått med meg anbefalingen om sjekk og smøring av bremser en gang i året. For eldre biler sjekk av jordingsfestene hvert år. Nå har jeg lagt inn i listen vask og rens av kondensere annethvert(?) år. Er det hensiktsmessig å ha en egen servicepunkt tråd a la DIY listen istedenfor at vi hver for oss lager punkter? Har du i så fall lyst til å lage den?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Ikke sikkert jeg har så lyst til å lage en slik. Det vil skape unødig bekymring for mange, og sende mange hjemmemekkere som kanskje ikke burde mekke ut på glattisen. Man kunne kanskje lage ei liste over punkter man kan be Tesla ta for seg når bilene uansett er inne på verksted. Vi praktiserer blant annet dette:

-Demontering, rengjøring og smøring av alle bremser; hvert år
-Rengjøring rundt vifte/kondenser; annethvert år (vel, fra nå av...)
-Kupefilter hvert år om man kjører maks 20k - byttes om våren. Kjører man mer enn 10.000km på vinteren bør man bytte oftere. Vi bytter på våren på ene bilen vår. På den andre bytter vi vår, høst og midtvinters.
-Etterfylling av gass på AC; hvert 3. år om alt fungerer. Bilene skal ha 750g, og mister 50ish i året om det ikke er lekkasje
-Olje på driveunit; hver 80.000km. Vet de har fjernet punktet, men det finnes ingen evighetsoljer.
-Kjølevæske; hver 3 år. Er vel rundt 18 liter i systemet.
- Bremsevæske; hvert 3. år. Ofte anbefalt annethvert år, men tror det går greit å strekke denne litt.

Tror mange vil brenne seg kraftig økonomisk om man følger Tesla sin anbefaling om nesten intet preventivt vedlikehold. Normalt vil en slik strategi se pen ut den første perioden, før det øker på med driftsstans og ikke minst korrektivt vedlikehold. Tør ikke tenke på hva det koster å reparere et batteri hvor det er blitt intern lekkasje pga intern korrosjon, eller et par-tre nye Brembo-kalipere - eller differensial som havarerer på grunn av at det aldri er blitt skiftet olje.

Å satse på preventivt vedlikehold er som regel både rimeligst i lengden og minst trøblete :)

Contango

Supert. Var akkurat noe slikt jeg mente.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA