Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Max rekkevidde på guessometer ved 100% batteri

Startet av flux, fredag 06. januar 2012, klokken 13:08

« forrige - neste »

flux

Hva er det høyeste dere har sett?

168km så jeg i dag.

daggad

Har i alle fall hatt 179km. Men det tallet der er jo bare tull uansett.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Go-carter

Mener jeg hadde 195km på den spanske prøvebilen på aker brygge.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Aspiranten

Nissan Leaf

akseln

Prøvde å lade til 100% på jobb i dag bare for å sjekke. Her er resultatet...


Sent from my iPhone using Tapatalk

ducktolate

Det sto 168 til meg da jeg dro hjem fra jobb i går. Jeg hadde da sneket meg inn i en oppvarmet garasje, mulig det hadde litt å si. Resultatet da jeg kom hjem var imidlertid det samme som vanlig 2-3mil igjen. Regner med at en halv time ferge gjør sitt for å kjøle batteriene igjen.
Jeg kjører ni mil til og fra jobb og fant i dag ut at sju timer er absolutt minimum for å være sikker på å komme seg hjem med 10 A lader og piggdekk på vinterføre. (Ca seks mil usaltet, resten saltet.)

Personlig rekord ved ankomst jobb er fire mil tilgode på GOM. Snitthastighet ca 67, snittforbruk 0,15. Dette etter ganske nøyaktig en mnd. elbilerfaring, og en aha opplevelse da jeg leste noe ang overdreven regenerering her på forumet. Husker ikke hvem eller hvilken tråd.

Finnes det en tråd med elbil kjøretriks for best mulig økonomisk kjøring?

daggad

Ho ho se dagens da:


Sannheten er nok nærmere halvparten.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Hamar

Dagens guess ble oppnådd etter å ha kjørt 4,5 km hjemmefra. Og det på flatbygdene på Hedmarken...

Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

Thomas Parsli

Sitat fra: ducktolate på fredag 06. januar 2012, klokken 20:43
Finnes det en tråd med elbil kjøretriks for best mulig økonomisk kjøring?

Egentlig bare to grunnregler :)

1) Ikke kjør fort (over 70km/t)
2) Ikke brems (bortkastet energitap)

Før du kjører

* Fyll luft i dekkene
10-20% over anbefalt lutfttrykk er greit, helt opp mot makstrykket som står stemplet på dekkene

* Lad til 80% hvis ikke rekkevidde er viktig,  da får du regenerering fra starten
Dette gir deg bare et lavere forbruk, men for noen er det viktig.

Når du kjører

* Tenk fremover
Hold god avstand, unngå unødvendig bremsing (tapt energi)

* La farten avta mot bakketopper, og øke nedover igjenn
Hvis du ikke har biler bak deg er det dumt å kaste bort energi på å holde farten opp bakken hvis du må bremse (den bort) ned neste bakke.

* Trill der du kan

* Bruk regenerering så mye du kan
Beregn bremselengden så du kan bremse (gjerne mot maks regenerering), bremser du hardt trår de mekaniske bremsene inn og du kaster bort energi.

* Bilen regenererer mer i Eco enn i Drive
Eco gir i tillegg roligere kjøring og får deg over i riktig "mind set"

* Følg med på forbruket, sett gjerne displayet til å vise "Energy Usage"

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Thomas har fått med det meste, ser det ut til. :)

Trenger du ytterligere hjelp kan du jo sette et kopp rykende varm kaffe på dashboardet før du kjører. Er koppen fortsatt full når du kommer fram til målet har du kjørt bra.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:36
* Bruk regenerering så mye du kan

Jeg forstår selvsagt at du mener istedenfor å bremse mekanisk her, men de virkelige gale vil vel heller si "regenerer så lite du kan". Regenerering fører også til tap av energi (men selvsagt ikke i like stor grad som å bremse mekanisk). Så noen bruker altså 400 meter på å stoppe ved å "coaste" istedenfor å bremse/regenerere.

Jeg er ikke riktig der...  ;)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sven erik

en får strøm med å ikke bremse med  pedalen men på giret på elbil 
er ofte en skal stoppe helt   men om man holder gjevn fart å ikke bremser eller gir på får man langst rekkevidde  ser det på mine kjøringer  har ikke kjørt langt med leaf men har fått  16 mil på imieven  min
og det er på motorvei kjøring med en ca fart på 80

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:48
Trenger du ytterligere hjelp kan du jo sette et kopp rykende varm kaffe på dashboardet før du kjører. Er koppen fortsatt full når du kommer fram til målet har du kjørt bra.  ;D

Det optimale er vel en full kopp uten lokk, plassert mellom bena  ;D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 30. mai 2013, klokken 19:06
Sitat fra: cra på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:48
Trenger du ytterligere hjelp kan du jo sette et kopp rykende varm kaffe på dashboardet før du kjører. Er koppen fortsatt full når du kommer fram til målet har du kjørt bra.  ;D
Det optimale er vel en full kopp uten lokk, plassert mellom bena  ;D
Thomas

Ja, uten lokk, selvsagt! Det skulle jeg kanskje ha spesifisert. :)  Forøvrig finnes det en app for dette (som vil gi mindre søl og forbrente kroppsdeler vil jeg tro: http://www.aglassofwater.org/en Lurer på om den ikke har vært nevnt her på forumet tidligere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

logopop

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 30. mai 2013, klokken 19:06
Sitat fra: cra på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:48
Trenger du ytterligere hjelp kan du jo sette et kopp rykende varm kaffe på dashboardet før du kjører. Er koppen fortsatt full når du kommer fram til målet har du kjørt bra.  ;D

Det optimale er vel en full kopp uten lokk, plassert mellom bena  ;D

Thomas
Ikke forvent at en kopp kaffe forblir full når du setter den foran meg - uansett om jeg er parkert!  :D
Hentet forøvrig ny svart Leaf i forgårs, så jeg er helt ny her. Har rukket å bli glad i bilen allerede...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA