Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading I3

Startet av Mr.Elliot, søndag 05. mai 2019, klokken 16:49

« forrige - neste »

Mr.Elliot

Akkurat fått en ny I3 120 Ah.
Lader hjemme med en saltoboks, 32 amp 1 fase.

Virker som den bare lader på 16 amp, støtter ikke bilen mer?


14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Orbit

Den skal støtte 32A 1-fas, men jeg tror du må inn i ladeinstillingene i bilen og velge at den skal bruke maksimal hastighet på AC. Du må også ha 32A ladekabel (dersom ikke det er fast kabel på Saltoboksen da).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KHL

Er det ikke slik at de nye i3 kun støtter maks 16A, men også 3fas? Dermed maks 11kW (3x16a) vs. 7,4kW (1x32a) for eldre i3? @Mr.Elliot har du TN (400V) eller IT (230V) nett?

Mr.Elliot

Jeg har endret til maks hastighet i innstillingene.
Jeg har IT-Nett.

Lading fra ca 45% til 100% på ca 4 timer
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Orbit

Siste 3% tar som regel en halvtime alene (batteribalansering og generell nedtrapping mot slutten), så da har du ladet 45%-97% på ca 3.5 timer. Det er ~20 kWh, legg til ladetap, og du trenger ca 23-24 kWh fra veggen. Over 3.5 time har du da et snitt på snaut 7kW, dvs nesten 32A. Du er i alle fall langt over 16A, men det kan jo være Saltoboksen er trimmet litt ned fra maks.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: KHL på søndag 05. mai 2019, klokken 19:06
Er det ikke slik at de nye i3 kun støtter maks 16A, men også 3fas? Dermed maks 11kW (3x16a) vs. 7,4kW (1x32a) for eldre i3? @Mr.Elliot har du TN (400V) eller IT (230V) nett?
Nye i3 støtter vel også 32A 1-FAS så vidt jeg vet.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KHL

Kult! Da lærte jeg noe nytt.

Mr.Elliot

Takk for svar ale sammen.
Vat nok jeg som ikke regnet helt riktig.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Lurker

#9
Driver og titter på en 94Ah i3.

Den skal lades på 230 IT nett, 1 fase med Mode 3, 32A ladeboks
Er det max 16A eller 32A i3en kan trekke med ombordladeren da?

Kan man evt justere strømtrekket i bilen, slik som i Tesla?

Orbit

Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Er det max 16A eller 32A i3en kan trekke med ombordladeren da?
32A, gitt du har opsjon 4U6 (som de fleste biler har, i alle fall de som opprinnelig er levert til Norge)
Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Kan man evt justere strømtrekket i bilen, slik som i Tesla?
Ja, men bare mellom full og halv fart ("Redusert" i bilens meny)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lurker

Sitat fra: Orbit på fredag 24. mai 2019, klokken 10:55
(...)
Ja, men bare mellom full og halv fart ("Redusert" i bilens meny)
Takk for svar!
Jeg har lest litt i elbilwiki, og der står det en del, men jeg har inntrykket av at mye her antagelig gjelder 60Ah versjonen.
Der står det at den kan lade med 32A på max, og 20A hvis men velger redusert. Men det er altså 16A som er riktig for redusert hastighet?

Orbit

I alle fall dersom en skal tro på BMW sin egen brukerdokumentasjon (har ikke kontrollmålt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA