Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Newbie - Kona og lading

Startet av Visa, lørdag 04. mai 2019, klokken 23:09

« forrige - neste »

Visa

Hei!

Fikk akkurat min første elbil, og sikker flere enn meg som nå må lære seg nye ting.. Håper det er ok at vi kan samle litt generelle laderelaterte spørsmål om Kona her i denne tråden. Så får de erfarene bære med dumme spørsmål, og hjelpe oss newbies..

1. Noen hensyn å ta angående lading. Noen begrensninger for å ikke redusere batteriet mer enn nødvendig. Forhanlder sa bare lad så ofte og hvor mye vil.

2. Hurtiglading - Har Kona noe begrensning her? Tenkte å dra på roadtrip i sommer, er det ok å hurtiglade hver dag?

3. Noen tips om leverandører som er billig og bra, evenutelt hva man må melde seg inn i etc?

ca119

1. Det ligger marginer både på fullladet 100% og tomt 0% så det skal ikke være skadelig for batteriet. Står også i manualen at du skal lade til 100% en gang i måned. Personlig lader jeg til 90% med mindre jeg skal på langtur.

2. Hurtiglading er vel best i området 30%-70% da går det raskest - ca 50KW.

3. Vel, du fikk jo brikke med da du kjøpte KONA - ligger i instruksjonsboka - har du tittet inni i den ;)
Den kan registreres mot GK=Grønn Kontakt og Fortum. Skal du bruke sistnevnte i Sverige/Finnland MÅ DU registrere kreditkortet ellers fungerer det ikke i de land. Kun norge kan du få det på faktura.
Ellers i europa få du lese andre tråder om tema her på forum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA