Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustgaranti på Leaf

Startet av HansV, mandag 29. april 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

HansV

Har en tidlig 2013 modell jeg kjøpte i fjor høst hvor jeg har funnet gjennomrusting på den ene kanalen.
Bilen har fulgt alle servicer før jeg kjøpe den.
Var innom Nissan forhandleren her i Trondheim og forhørte med før helga når jeg hadde lagt merke til rustboblene for å høre hva de mente om saken, før jeg visste at det var gjennomrustet. Ble avvis fordi de hadde merket en skade i servicehefte i dette området på en av kontrollene. Mente at jeg ikke hadde krav på noe som helst siden denne skaden ikke var utbedret. Nå er det ingen synlig ytre skade på denne kanalen og en lang rekke med rustbobler, så jeg tror de bare har markert den begynnende rusten for å kunne sikre seg senere...
Hva bør jeg gjøre videre her?
Jeg mener dette helt klart er en garantisak, siden rusten opplagt kommer fra innsiden og det ikke er noe tegn på ytre skader.
Noen som har kjør slike saker før og har noen tips?
Begynner med en runde hos selgeren som solgte meg bilen først. Så blir den en tur til innom hos Nissan. Så får jeg involvere NAF hvis det trengs, for å dokumentere skaden og hjelpe meg å kjøre saken.

Synes det er utrolig dårlig at en 6 år gammel bil som har bare gått 60.000km får gjennomrusting. Er også svært lite imponert over den arrogante holdningen hos Nissan.

Edit: Var innom Prøven Bil hvor jeg kjøpte bilen. De bytter kanalen som en reklamasjonssak, så dette løste seg på en grei måte.

Limodriver

I utgangspunktet er dette en sak du burde forfølge. Jeg har imidlertid hatt flere garantiforhold med Birger N Haug og Nissan Nordic. For første gang i mitt liv har jeg gitt opp. Bilen er solgt og ny bil (ikke Nissan) innkjøpt.

Jeg ville reparert rusten og solgt bilen eller solgt bilen og opplystom rusten. Det er andre tråder her på forumet der Nissaneiere sliter med å få utbedret forhold som normalt burde være garantisaker. Selvfølgelig er det mange som også er fornøyde. Jeg synes det er enklere å ikke eie en bil der forhandler/importør fraskriver seg ethvert ansvar. For mitt vedkommende var det eneste Nissan jeg noen gang kommer til å eie, jeg kjøpte en bil i nøringsøyemed nylig der Nissan hadde en aktuell modell, men valgte bort Nissan og kommer heller ikke til å kjøpe andre merker fra Birger N Haug.

HansV

Som jeg har skrevet over tar Prøven bil som har solgt meg bilen ansvaret for dette og utbedrer det uten noe om og men. Stort pluss i boka der, altså. Så tipper jeg de tar det videre til Nissan og kjører garantisak.
Jeg har tenkt å gjøre som du sier og selge bilen når dette er ordnet. Har innsett at dette er en tikkende rustbombe som jeg ikke ønsker å sitte med en vinter til.
Konklusjonen er: Aldri mer Nissan på meg:( Egentlig synd, siden det bruksmessig er en bra bil.
Nå blir det BMW i3 som neste elbil, som jeg egentlig burde ha kjøpt i første omgang.

Trekkoppbil

Jeg hadde en kollega for mange år sida, som nevnte at kanalen på førersida var fiksa på garantien på 2012-modellen hans, og jeg forstod det som at det var en svakhet som de sjekka ekstra nøye på service.  Men det er litt uklart, hva han fortalte ved et tilfellet for flere år sida.

Begynner bilen din på J, S eller 1?


HansV

Begynner på J. Ser ut til å ha blitt produsert i Japan desember 2012.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA