Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Taffelman

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Taffelman på lørdag 27. april 2019, klokken 23:05
Greit nok å bruke lik målemetode men det forutsetter at målemetode ikke favoriserer en teknologi over en annen og at produktene som testes ikke er tilpasset målemetoden, slik vi har sett mange eksempler på når det gjelder dieselmotorer fra Tyskland de siste årene.

Elbiler må nedskrive batteriet først, og dermed får elbiler en uforholdsmessig teoretisk ulempe hvis måletoden som legges til grunn har et unaturlig lavt  forbruk, og dette er en form for talltriksing som disse "forskerene" burde forstått bedre enn meg. Regn på det selv!

Man kan si mye rart om NEDC, men å påstå at den favoriserer dieselbilen, det finnes det ikke grunnlag for. Du kan selv sjekke strømforbruk for både e-Golf, I3, Soul (og sikkert mange andre) oppgitt i både NEDC og WLTP på produsentenes nettsider, det har jeg gjort og det skiller mellom 20,5 og 23% mellom de to målestandardene.  På Mercedesen i rapporten er forskjellen 18, ellerannet%, i følge deres nettsider.

Så hvis det er noen talltriksing her, er i hvertfall ikke det i dieselbilens favør. Man har heller ikke tatt med tap i prossesen fra strømmen produseres til den er på elbilens batteri.

Men TØI legger altså ut av det blå på 40% på Mercedesen, da de mener det er typisk reellt forbruk. Samtidig så unnlater de å fortelle at det samme gjelder for Teslaen. I følge spritmonitor.de, ligger reellt strømforbruk på 15 stk TM3 på 1,85kwh/mil, altså 17% over WLTP, som igjen er ca 20% over NEDC.

Så denne kritikken er rett og slett useriøs og kraftig tendensiøs. 

For skal man regne på noe, bør man faktisk ta med alt. Diesel+ 40% i følge TØI. Elbil ca 20+17 +5-10% for tap i ladeprosessen.

Enig eller uenig?

Du forstår ikke regnestykket. Hadde du regnet på det ville du selv sett at elbilen må kjøre flere km for å "ta igjen" dieselbilen når det brukes lave forbrukstall. Det skyldes at den faktiske differansen blir mindre selv om den prosentvise differansen er lik.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Regnet ikke med du ville forholde deg til denne eller annen tilsvarende statistikk nei. Vi får heller late som om den ikke eksisterer. Jaja. Heldigvis går vi i riktig retning for både fossil og el. Og fossilbilene er på vei bort fra byen. Det er ikke som elbilist jeg er opptatt av å få eksosen bort - det er som syklist. Jeg kjenner godt hva kulde gjør med utslipp når jeg sykler langsmed fossilbiler på vei til jobb. Men nå er andelen fossilbiler i byen på vei ned i bra tempo. Det er gledelig! Også bussene vil nå få et relativt raskt skifte bort fra diesel, til stor glede for alle som bor langsmed trafikkerte veier. Bort med støy og bort med eksos. At globale utslipp kuttes er en hyggelig bonus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:10
Rolig nå. Tyskerene leverte en forskingsrapport, ikke sin mening. Meningene er det Elbilforeningen, TØI og en del andre som står for.
Den tyske rapporten er ikke mye annet enn meninger. De såkalte forskerne er ikke utdannet innen fagfeltet, og rapporten er på privat initiativ, med mange feilaktige forutsetninger som vist tidligere her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Øst

#108
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 28. april 2019, klokken 14:11
https://youtu.be/9jUmOjndVJc

"Dieseleksos kan skade hjernen"
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--dieseleksos-kan-skade-hjernen/1675645.html

Sikkert derfor du ikke forstår hva fornuftige folk forsøker å forklare deg Knut Øst..

Elbiler fra 2009 var generasjon 1 biler med dårlig kvalitet. Første generasjon 2 elbiler kom med trillingene, og kort tid etter det Nissan Leaf. I 2013 kom Tesla Model S som fortsatt ingen av de etablerte bilprodusenter klarer å matche.

Marginalprodulsjon av diesel er oljesand og enda være kondensat fra kull. F.eks største punktutslipp i Sør-Afrika.
https://www.greenpeace.org/archive-norway/no/nyheter/blogg/kullvitner-dette-stedet-er-helvete-p-jord/blog/52993/
Skadeeffektene er nok årsaken til at bilprodusentene har montert renseutstyr ja 8)

MODERATOR

Personangrep fjernet.

MVH
Moderator

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:10
Rolig nå. Tyskerene leverte en forskingsrapport, ikke sin mening. Meningene er det Elbilforeningen, TØI og en del andre som står for.
Den tyske rapporten er ikke mye annet enn meninger. De såkalte forskerne er ikke utdannet innen fagfeltet, og rapporten er på privat initiativ, med mange feilaktige forutsetninger som vist tidligere her.
::)Hvilke feilaktige forutsetninger er det DU tenker på da?

Du mener altså at Lasse Fridstrøm og Elbilforeningen har bedre utdannelse inne fagfeltet..?  Siden det er deres kritikk du velger å høre på.




Burger

Knut Øst:

1 - Flott, legg med linker neste gang så man kan ettergå påstandene. Da kan man se om det er lenket til en rapport eller en nettavis som har tolket en rapport f.eks.

2 - Ser på linken din, det er en FRP politiker som hevder noe i henhold til en ADAC rapport. Prøver å spore opp rapporten til ADAC for å se om tysken/google translate er nok til å kunne forstå den. Det vil ta litt tid fordi vårpuss på hage og båt kaller.

3 - Du påstår at det ikke kjører noe særlig elbiler i fra 2009, og det skyldes at det ikke ble produsert noe særlig før i 2010. Det er mange her på forumet med 2011 Leaf i signaturen sin, så de første Leafene kjører med samme batteri etter 8 år. Nissan har hevdet før at de vil gjennbruke batteri til f.eks batteribank til hus. Men det blir ikke byttet batteri. https://www.rematec.com/news-articles/turning-over-a-new-leaf/ - Her oppdaget jeg at jeg tok feil, de introduserte første generasjon Leaf i 2010.
SitatThe spokesman states: "The simple fact is that we don't have many LEAF batteries coming back to us yet. We launched the first-gen LEAF in 2010, and most of these vehicles are still on the road and performing without issues.
Artikkelen er fra september 2018, så ganske oppdatert informasjon.

Jeg er interessert i å endret mening dersom det kommer fakta som viser jeg tar feil. Er ikke her for å vinne en diskusjon.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 13:16
6 tonn er fullstendig urealistisk for batteriet. Det dobbelte er greit.  Man kan nesten ikke bruke fantasitall for fremtiden til å si at en rapport med dagens tall er feil.  Og skal man nå gjøre det, må man nå ikke gjøre samme generaltabbe som TØI. For en C220d har nok et lavere utslippstall i 2029 enn den har i dag. Det tar du ikke med i sammenligningen.  En 2009 modell C220d har et CO2 utslipp på 164g/km mot 117g/km på 2019 modellen (begge målt etter NEDC)Det er i løpet av 10 år en nedgang på nesten 30% det.  n

Nå snakker jeg om i levetiden til bilen. En C220d 2019-modell vil ikke ha lavere forbruk i 2029, når den er 10 år gammel. Da vil både forbruket til bilen ha økt noe samtidig som oljen som utvinnes da vil ha høyere CO2-kostnad under produksjon og raffinering. Mao. økende utslipp av CO2 under bilens livsløp. For elbilen vil det være motsatt, siden strømproduksjonen blir renere og renere.

i 2012 kom denne rapporten fra Japan, som konkluderte med 75kg CO2 per kWh batterikapasitet:

https://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.pdf

Det er da med japansk energimiks og japansk klima. Klimaet i Nevada er MYE bedre for batteriproduksjon (pga. varm og tørr luft) og energimiksen blir mye bedre siden fabrikken stort sett skal forsynes med fornybar energi (ikke ferdig utbygd ennå men antageligvis klart i løpet av 2019). For lithium-batterier står råvarene for en ganske liten del av utslippene under produksjon, det meste kommer fra tørkingen av luften som kreves i produksjonsrommene. Lokasjon er derfor svært viktig. I tillegg har energitettheten økt svært mye siden 2012, så det brukes mindre råvarer nå.

I sum tror jeg de 75kg/kWh er ganske pessimistisk nå, og at Tesla vil ligge mye lavere for produksjonen på GF1. Derfor er nok også 6 tonn ganske pessimistisk. Kommer de ned på f.eks 50kg/kWh som er ganske realistisk gitt mengden fornybar energi, klimaet og råvareforbruket, havner vi nede på 4 tonn.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øst

Sitat fra: Taffelman på søndag 28. april 2019, klokken 14:14
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Taffelman på lørdag 27. april 2019, klokken 23:05
Greit nok å bruke lik målemetode men det forutsetter at målemetode ikke favoriserer en teknologi over en annen og at produktene som testes ikke er tilpasset målemetoden, slik vi har sett mange eksempler på når det gjelder dieselmotorer fra Tyskland de siste årene.

Elbiler må nedskrive batteriet først, og dermed får elbiler en uforholdsmessig teoretisk ulempe hvis måletoden som legges til grunn har et unaturlig lavt  forbruk, og dette er en form for talltriksing som disse "forskerene" burde forstått bedre enn meg. Regn på det selv!

Man kan si mye rart om NEDC, men å påstå at den favoriserer dieselbilen, det finnes det ikke grunnlag for. Du kan selv sjekke strømforbruk for både e-Golf, I3, Soul (og sikkert mange andre) oppgitt i både NEDC og WLTP på produsentenes nettsider, det har jeg gjort og det skiller mellom 20,5 og 23% mellom de to målestandardene.  På Mercedesen i rapporten er forskjellen 18, ellerannet%, i følge deres nettsider.

Så hvis det er noen talltriksing her, er i hvertfall ikke det i dieselbilens favør. Man har heller ikke tatt med tap i prossesen fra strømmen produseres til den er på elbilens batteri.

Men TØI legger altså ut av det blå på 40% på Mercedesen, da de mener det er typisk reellt forbruk. Samtidig så unnlater de å fortelle at det samme gjelder for Teslaen. I følge spritmonitor.de, ligger reellt strømforbruk på 15 stk TM3 på 1,85kwh/mil, altså 17% over WLTP, som igjen er ca 20% over NEDC.

Så denne kritikken er rett og slett useriøs og kraftig tendensiøs. 

For skal man regne på noe, bør man faktisk ta med alt. Diesel+ 40% i følge TØI. Elbil ca 20+17 +5-10% for tap i ladeprosessen.

Enig eller uenig?

Du forstår ikke regnestykket. Hadde du regnet på det ville du selv sett at elbilen må kjøre flere km for å "ta igjen" dieselbilen når det brukes lave forbrukstall. Det skyldes at den faktiske differansen blir mindre selv om den prosentvise differansen er lik.
Jo, det er nok jeg som forstår det. For det var her snakk om en fastlagt kjørelengde.  Når forholdet i forbruk er lik vil regnestykket bli det samme.

Men kjører man 500 000 km vil det seff være fordel elbil,

Knut Øst

#113
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. april 2019, klokken 14:16
Regnet ikke med du ville forholde deg til denne eller annen tilsvarende statistikk nei. Vi får heller late som om den ikke eksisterer. Jaja. Heldigvis går vi i riktig retning for både fossil og el. Og fossilbilene er på vei bort fra byen. Det er ikke som elbilist jeg er opptatt av å få eksosen bort - det er som syklist. Jeg kjenner godt hva kulde gjør med utslipp når jeg sykler langsmed fossilbiler på vei til jobb. Men nå er andelen fossilbiler i byen på vei ned i bra tempo. Det er gledelig! Også bussene vil nå få et relativt raskt skifte bort fra diesel, til stor glede for alle som bor langsmed trafikkerte veier. Bort med støy og bort med eksos. At globale utslipp kuttes er en hyggelig bonus.

Jeg foretrekker og forholde meg til virkeligheten, det har du helt rett i. 

Det gjelder også i kulde. Kulden gjør ikke at utslippet nødvendigvis øker, men at alt samles langs bakken. Enten det kommer fra gamle lastebiler eller vedfyring. Det kalles fysikk, har ikke noe med at utslippene øker å gjøre.   

Forøvrig vil du ikke merke noe forandring i støy, da det i hastigheter over 40 km/t ikke lenger er motorene som støyer, men dekkene og vinden.

Bort med overtro og falske argumenter er min rettesnor. 

MODERATOR

Personangrep fjernet.

MVH
Moderator

Øyvind.h

Ja stemmer det - kaldstart har ingen betydning for utslipp. Og ingen kjører under 40-50km/t i byer. Ei heller gir de gass ut av kryss, i bakker eller andre steder hvor økt belastning på motor gir mer støy.
Og brukerrapporterte tall er ikke virkelige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:24
Du mener altså at Lasse Fridstrøm og Elbilforeningen har bedre utdannelse inne fagfeltet..?  Siden det er deres kritikk du velger å høre på.
Ikke bare han nei. Sjekk faktisk.no, de refererer minst 4 separate kilder som er kritiske til den såkalte rapporten. Jeg vil tro at bl.a  leder av institutt for bilteknologi i uni München, en klimaforsker m.fl har bedre bakgrunn enn en økonomiprofessor ja.

https://www.faktisk.no/artikler/NKl/forskere-mener-tysk-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende

https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1120327764543004672
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Øst

Sitat fra: Burger på søndag 28. april 2019, klokken 14:27
Knut Øst:

1 - Flott, legg med linker neste gang så man kan ettergå påstandene. Da kan man se om det er lenket til en rapport eller en nettavis som har tolket en rapport f.eks.

2 - Ser på linken din, det er en FRP politiker som hevder noe i henhold til en ADAC rapport. Prøver å spore opp rapporten til ADAC for å se om tysken/google translate er nok til å kunne forstå den. Det vil ta litt tid fordi vårpuss på hage og båt kaller.

3 - Du påstår at det ikke kjører noe særlig elbiler i fra 2009, og det skyldes at det ikke ble produsert noe særlig før i 2010. Det er mange her på forumet med 2011 Leaf i signaturen sin, så de første Leafene kjører med samme batteri etter 8 år. Nissan har hevdet før at de vil gjennbruke batteri til f.eks batteribank til hus. Men det blir ikke byttet batteri. https://www.rematec.com/news-articles/turning-over-a-new-leaf/ - Her oppdaget jeg at jeg tok feil, de introduserte første generasjon Leaf i 2010.
SitatThe spokesman states: "The simple fact is that we don't have many LEAF batteries coming back to us yet. We launched the first-gen LEAF in 2010, and most of these vehicles are still on the road and performing without issues.
Artikkelen er fra september 2018, så ganske oppdatert informasjon.

Jeg er interessert i å endret mening dersom det kommer fakta som viser jeg tar feil. Er ikke her for å vinne en diskusjon.
Poenget mitt er altså å vise at denne konkrete rapporten ikke er slik TØI og Elbilforeningen prøver å vri det til i sin spekulative kritikk.  Jeg er fullstendig overbevist om at de fleste oppegående mennesker forstår det meste selv innerst inne, men noen er alltid mer blodfans enn andre enten det gjelder telefoner, fotball eller elbiler.  Jeg er ikke ute etter at noen skal skifte mening, jeg er heller ikke ute etter å sverte noen elbil. Mitt poeng er å gi et tilsvar til det som i mine øyne er en høyst urettferdig og vridd analyse av denne rapporten. For det er hevet over enhver tvil at rapporten belyser begge side, mens kritikerene ensidig går på de tallene som kun gjelder for dieselbilen og lar elbilen stå med NEDC tall.

Jeg vet selvfølgelig årsaken til at det ikke er 10 år gamle dieselbiler på veien, og som sagt, man kan diskutere om det er riktig å ta med et batteribytte etter 10 år. Dette er ting ingen vet sikkert, derfor mener jeg det er like feil å si at det ikke må byttes som å si at det må byttes.  Jeg jobber selv på bilverksted, og det byttes batterier, så på en eller annen måte vil det påvirke regnskapet uansett. Selv om det ikke er på 100% av bilene.

Her har du direktelink til ADAC sin test:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote. ./abgasnorm/test-euro-6d-temp/ 

Her er det litt på engelsk https://newmobility.news/2019/03/11/adac-test-new-diesel-cars-meet-nox-standards/ 

Og på norsk https://www.motor.no/artikler/2018/november/acea-vi-ma-slutte-a-demonisere-all-diesel-teknologi/

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:24
Hvilke feilaktige forutsetninger er det DU tenker på da?
De har allerede vært diskutert tidligere her, så ser ikke mye vits i å repetere de. Batterilevetid, feilaktig utslipp for produksjon av batteri, oppgitt forbruk og utslipp gjennom levetid av bilen er noen av de mest åpenbare.

Jeg velger å stole på det forskere og produsenter innen fagfeltet sier, ikke tilfeldige meninger til ufaglærte med sannsynligvis en annen agenda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Øst

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 14:29
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 13:16
6 tonn er fullstendig urealistisk for batteriet. Det dobbelte er greit.  Man kan nesten ikke bruke fantasitall for fremtiden til å si at en rapport med dagens tall er feil.  Og skal man nå gjøre det, må man nå ikke gjøre samme generaltabbe som TØI. For en C220d har nok et lavere utslippstall i 2029 enn den har i dag. Det tar du ikke med i sammenligningen.  En 2009 modell C220d har et CO2 utslipp på 164g/km mot 117g/km på 2019 modellen (begge målt etter NEDC)Det er i løpet av 10 år en nedgang på nesten 30% det.  n

Nå snakker jeg om i levetiden til bilen. En C220d 2019-modell vil ikke ha lavere forbruk i 2029, når den er 10 år gammel. Da vil både forbruket til bilen ha økt noe samtidig som oljen som utvinnes da vil ha høyere CO2-kostnad under produksjon og raffinering. Mao. økende utslipp av CO2 under bilens livsløp. For elbilen vil det være motsatt, siden strømproduksjonen blir renere og renere.

i 2012 kom denne rapporten fra Japan, som konkluderte med 75kg CO2 per kWh batterikapasitet:

https://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.pdf

Det er da med japansk energimiks og japansk klima. Klimaet i Nevada er MYE bedre for batteriproduksjon (pga. varm og tørr luft) og energimiksen blir mye bedre siden fabrikken stort sett skal forsynes med fornybar energi (ikke ferdig utbygd ennå men antageligvis klart i løpet av 2019). For lithium-batterier står råvarene for en ganske liten del av utslippene under produksjon, det meste kommer fra tørkingen av luften som kreves i produksjonsrommene. Lokasjon er derfor svært viktig. I tillegg har energitettheten økt svært mye siden 2012, så det brukes mindre råvarer nå.

I sum tror jeg de 75kg/kWh er ganske pessimistisk nå, og at Tesla vil ligge mye lavere for produksjonen på GF1. Derfor er nok også 6 tonn ganske pessimistisk. Kommer de ned på f.eks 50kg/kWh som er ganske realistisk gitt mengden fornybar energi, klimaet og råvareforbruket, havner vi nede på 4 tonn.
Hva vet du om hvilken utvikling det har vært på selve drivstoffet om 10 år?

75 kg/kwh i produksjon og 75kg/kwh i resirkulering i følge rapporten fra Japan.  På et 75kwh batteri som i TM3 skulle det bli 11250 kg det... Forskerene i den tyske rapporten sa mellom ca 10 og 14 tonn..

Helt innenfor altså


Så lenge du ikke har noen tall fra Nevada, eller fra den nye fabrikken i Kina kan vi tippe og tro. Men så lenge vi ikke har noen tall blir det ikke noe man kan bruke til å påstå at rapporten er feil.

Bare til å vri fokus bort fra virkeligheten.


turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:30
det er nok jeg som forstår det. For det var her snakk om en fastlagt kjørelengde.  Når forholdet i forbruk er lik vil regnestykket bli det samme.
Her viser du banalt sviktende mattekunnskaper.

Hvis en dieselbil slipper ut 20 tonn CO2 og en elbil 10 tonn CO2 for en gitt kjørelengde er forholdet 2:1, og dieselbilen slipper ut 10 tonn mere. Hva skjer om du dobler forbruket på begge bilene? Hint, forskjellen er ikke 10 tonn fremdeles.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA