Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste måte å oppgradere SW på

Startet av OhmPaPa, torsdag 18. april 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

OhmPaPa

Jobber med IT og oppgraderer ofte firmware på diverse duppeditter. Og har tatt med meg rutinene derfra til Teslaen. Her er min prosedyre - hvordan gjør dere det?


  • Får beskjed om at ny software er tilgjengelig
  • Tar en reset av bilen - 4 fingre pluss bremsepedal
  • Lar bilen uppgradere seg
  • Tar en ny reset av bilen - 4 fingre pluss bremsepedal

Har gjort oppgraderingene slik siden kjøpte bilen i høst. Har ikke opplevt problemer med Spotify, gjentatte restarter av skjermen eller andre slitsomme feil jeg leser at noen er plaget med.

Har opplevd rar skrift på skjermen, at hele skjermen henger eller at den restarter. Men da bare som enkeltstående hendelser. Ikke som noe som skjer på nytt og på nytt. Det er lang tid - mange dager - kanskje et par uker - mellom hver gang jeg må resette den store skjermen.

Det kan selvfølgelig være bare flaks. Men tror også at reboot før og etter oppgradering tømmer interne buffre og rydder opp i minnelekkasjer slik at oppgraderingen har størst mulig sjanse for å gå bra.


Edit: Skriveleif

cra

1. Jeg får beskjed om ny oppdatering
2. Jeg vurderer om jeg vil ha versjonen basert på hvor mye jeg har lest om bugs etc.
3. Jeg trykker oppdater nå enten i bilen eller fra appen

Har hatt veldig lite problemer med noe som helst, enda jeg ikke alltid husker å resette (scrollknappene) ette roppdatering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TeslaModelX

1. Jeg får beskjed om ny oppdatering
2. Kaster meg ut i bilen eller starter update via mobilen.
3. Sitter og tripper mens jeg venter på at den skal installeres.
4. Kaster meg ut i bilen og leser release notes så snart oppdateringen er installert.
5. Blir skuffet 4 av 5 ganger.

:+1:

Motorwatt

Sitat fra: ModelS på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
5. Blir skuffet 4 av 5 ganger.

Stemmer bra! 80% av oppdateringene er bare forsøk på å rette tidligere feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på fredag 19. april 2019, klokken 21:35
Stemmer bra! 80% av oppdateringene er bare forsøk på å rette tidligere feil.

Slik et det med all god software. For oss programmerere er det morsommere å lage nye finesser enn å rette feil. Men for softwarens brukere er det å rette feil mye viktigere. Så all ære til Tesla her.

Men jeg håpte denne tråden kunne være om prosedyren man følger for å få en vellykket oppdatering - ikke om hvor fornøyd man er med innholdet i oppdateringen. Det er mange eksisterende tråder for å diskutere software-funksjoner og bugs.

Så er det bare meg som alltid tar en grundig omstart før og etter installasjon av ny software?

cra

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 19. april 2019, klokken 21:56
Så er det bare meg som alltid tar en grundig omstart før og etter installasjon av ny software?

Jeg gjorde gjerne en omstart ette roppdatering tidligere, men så har jeg vel glemt det etterhvert. For meg har ting funket like bra/dårlig (alt ettersom) både med og uten restart, så¨jeg kan ikke huske å ha trengt å gjøre noen omstart etter oppgradering for å "fikse noe" på aldri så lenge. Faktisk kan jeg ikke huske sist jeg trengete å gjøre en restart pga noe tull; det er ganske lenge siden. :)

Men det er neppe noen dårlig vane du har lagt deg til; skal prøve å bli litt mer beviss på det samme selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hyperstress

Hvor lenge holder du inne knappene ved reset? Tesla teknisk support lærte meg at bilen  resetter i bolker, og at en måtte holde inne helt til tesla logo kom opp igjen for å få full reset. Hadde spotify problem, og "vanlig reset" funket ikke, men lang reset funket :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OhmPaPa

Ja jeg holder inne til den starter på nytt og logoen kommer.

Tiger123


Takk for tips OhmPapa, skal prøve å restarte heretter.

Jeg har bare fått 1 oppgradering siden jeg kjøpte min model S i mars (2019.8.5, før det hadde jeg 2018.50 eller noe sånt), og den gjorde autopilot mye verre, som du sikkert har lest. Har ikke restartet bilen siden oppgradering. Kan det fikse bugs, om jeg gjør det nå?

mthoring

#9
Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å kjøre omstart på bilen før/etter oppdatering på generell basis. Dette er jo bilen (oppgraderingsrutinen) fullstendig kapabel til selv.
Jeg nullstiller bilen hvis noe er klikk og det er behov for det, ellers ikke. Så..

1. Trykk oppdater og vent til det er ferdig.
2. Done.

Sjelden jeg har opplevd problemer som krever omstart, men akkurat nå så sliter jeg med hakking i Spotify og Tune-In (2019.8.5). Fire-finger reboot hjelper ikke. Tipper det er ressursproblematikk etter at Dashcam ble utvidet til 3 kameraer (har MCU1).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA