Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tråden for sommerdekk 2019

Startet av kavorland, fredag 12. april 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

TorT

Nå er jeg selv på utkikk etter lettrullende dekk, men jeg er litt overrasket over innstillingen her inne hos enkelte. Rekkevidde trumfer alt.

@tomrh tar det litt opp i siste innlegg, hvor dårlig C i våtgrep egentlig er.

Tenk tanken, en stresset mor vrenger barnevogna brått ut i veien, kanskje med et øye på siste snap, og du må bråbremse.

Forskjellen på at du kanskje akkurat klarer å stoppe, eller treffer barnevogna med 30 km/t, finner du kanskje i dekk og støtdempere.
Går ut ifra at det er en selvfølge at alle holder bremsene i orden uten å tenke for mye økonomi.

Poenget mitt, er bare at en må ha flere tanker i hodet samtidig

tomrh

#46
Googlet Conti EcoContact 6, de skal visst gi hele 15%(!) lavere drivstoff-forbruk enn forgjengeren. (F.eks honest John sitt review - «Further tests showed a 15% improvement in fuel economy due to lower rolling resistance.»).

Så når 5'eren oppnådde rulle A, og 6'eren også bare får rulle «A», så ser vi hvor håpløst det er med nåværende karaktersystem. I forhold til rulle B skal disse gi minst 20% ekstra rekkevidde! (Edit: Tror egentlig det er en feil i review'et, at det skal være 15% lavere rullemotstand og ikke forbruk. Som da gir ca 5% lavere forbruk enn forgjenger og 7-8% mer rekkevidde enn rulle B).

(Og @TorT: at man kjøper sikre dekk tar jeg som en selvfølge i alle innleggene jeg skriver ihvertfall. Dekka jeg kjørte med vått C var de originale på i-MiEV 2012, umulig å velge bort. Flere hadde ekle opplevelser i regnvær..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TorT

@tomrh. Beklager hvis du misforsto meg. Nevnte deg som en som nevner grep i vått.

Enkelte andre innlegg i denne tråden virker det som økonomi er absolutt eneste kriterie.

Jeg synes faktisk man skal spandere litt på dekk. Når man leser dekktester, enten det er NAF, eller et bra bilblad, så ser en at det kan være skremmende forskjeller.

tomrh

Sitat fra: TorT på fredag 19. juli 2019, klokken 19:41
Jeg synes faktisk man skal spandere litt på dekk.
Der er vi helt enige @TorT!  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kjell Leaf

#49
Jeg er også overrasket over at en del elbileiere er så kjipe at de fiser på flasker for å samle på dem 😃Sikkerhet er like viktig på elbil som på andre biler.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

heleneleafkdm

Hei, kjører mye med leafen min, (47000 siden mai 2017) står Michelindekk på fra forhandler ( og de er snart helt blanke) Tenkte å bytte fra 55 til 60 og til Dunlop Sport BluResponse 205/60 R16 92V. Kjører passe fort og mye på svingete vei. Noen synspunkter? Har ikke helt klart å lete meg frem til A rulledekk som har like godt grep.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA