Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tråden for sommerdekk 2019

Startet av kavorland, fredag 12. april 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

tomrh

Da er det ihvertfall case closed! Bedre kjøp skal man se langt etter.  8)

Til andre som leser tråden og lurer på hvorfor jeg tar opp threadwear. Man kan sammenligne priser på nye dekk, men de færreste tenker på threadwear som angir slitestyrken. Er ikke oppgitt i nettbutikker, og heller ikke på alle dekk - bare hvis det også selges i USA fordi amerikanerne er opptatt av dette. Grovt estimert kan man multiplisere dette tallet med 100 og få antall km dekket varer. Et dekk til 600 kroner med threadwear 250 blir vesentlig dyrere enn et dekk til 900 kroner med threadwear 500, fordi sistnevnte kan kjøres dobbelt så langt men er bare halvannen gang så dyrt.

Jeg synes Kumho Ecowing-dekkene mine har høy threadwear på 420 men 500 tar kaka! Premiumdekk ligger typisk nede på 250-350.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

 :+1: som skrevet, kjempefornøyd med dekkene. De scorer også bra på NAF test.
Et moment NAF nevner er at de vannplaner lett (ere) enn andre. Har kjent at de kan "slipp" om en kjører i større vanndammer. Men hvilke dekk gjør ikke det?
Også hatt de på min forrige SUV, var like fornøyd der. Merkbart redusert forbruk på de i forhold til det som bilen var levert med.
Forøvrig så mener jeg å huske at også TeslaBjørn (Youtuber) kjører Landsail på sin modell X, og erfarer godt forbruk, lang levetid, og OK kjøreegenskaper. Og han kjører mye, så bør ha følelsen inne.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tibber73

Da var dagen kommet for å kjøpe dekk. Rota fram dekkene og så at her er det masse mønster igjen på de fæle Dunlop-dekkene (som også er plugga 3 ganger). Jeg var mentalt forberedt på at disse varer i bare 5 år.. Da utsetter jeg kjøpet til neste år.
Det var vanskelig å finne Landsail 205/55-17 på lager. Skulle derfor kjøpe std dim på 215/50-17 som også var et bedre dekk i følge selgeren (som har samme dekk og bil).
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

tomrh

#18
Å kjøpe et spesielt dekk på ei lokal dekksjappe er alltid vanskelig. De ønsker å tømme lager og gir tilbud på lagervare man egentlig ikke vil ha. Har de 6 siste årene kjøpt alle sommerdekk på nett og får lagt om i ei sjappe som tar 250 pr dekk de ikke selger selv. Har god erfaring med både dekkonline.com, byttdekk.no og skruvat.no.

(Psst..Byttdekk har det :) ).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Samme her, bortsett fra ikke brukt skruvat.
I tillegg er jeg så heldig stelt at jeg har tilgang på dekkomlegger og avballanseringsmaskin på jobb. Så kommer rimelig unna.
Gode dekk med lav rullemotstand er mer og mer viktig nå om bilen har lavere og lavere SOH.
Kjørte til påskefjellet i dag, 10,5 mil. (Ja, måtte hurtiglade litt en gang)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Fordi vi også har evalia nå, har jeg et sett 185/65R15 som skal på den 2. påskedag. I løpet av sommeren tenker jeg å eksperimentere med å swappe disse mot Leafens 205/60R16, må bare kjøre de litt ned først og skaffe sml grunnlag på evaliaen også. Har alltid lurt på betydningen av smale dekk og økt rulleomkrets ift forbruk, vet det bare i teorien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#21
Dekk har sitt å si på forbruk. Kjørte til påskefjellet i år med Leaf, på 5-6 grader varmere vær enn for 3 år siden.
Har leafspy data fra turen tre år tilbake, og satte den sammen med turen i år. Kjørte litt lengre i år fordi jeg måtte lade på Coop Extra E14 da Værnes var opptatt på alle tre ladere.
SOH i -16 var 88, nå i år 78.
I 2016 var bilen gått ca 85000, når nesten 150.000km.
Forskjellen er tre års erfaring med EL-bilkjøring, 60-profil dekk, litt varmere i været (Men like tørt).
I 2016 var det to par Conti 5 og 6 dekk, rulle B og F. Nå hakkaR2, rulle B.

Forbruk i 2016, 1,74 kWt/mil, nå 1,47 kWt/mil.
En annen sak, jeg viste at med 190 Gids så har jeg strøm til å komme frem. I 2016 ladet jeg unødvendig på Værnes, nå i 2019 måtte jeg lade for bilen lader ikke til mer enn 215 Gids (startet på 200 for turen), og forbruket er 55 fra der jeg bor til Værnes.
Hurtiglading i år gikk på halve farten kontra med SOH 88 for tre år tilbake.

Legger med Gids nivå mot km i år og tre år tilbake. Med tilårskommen Leaf må alle midler benyttes skal en komme seg til målet, og rett dekk er alfa-omega.
PS: Outlander som egentlig skulle brukes er til utlån i familen for enda lengre tur i påsken, så derfor denne "øvelsen" av en langtur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#22
Sitat fra: leafnor på lørdag 13. april 2019, klokken 09:30
:+1:, både tenke og viste ikke at 17" var "uoriginal" dimensjon i forhold til godkjenning.
Det varierer fra bil til bil.
Noen biler er oppført med 205/55 16 hos vegvesenet, andre er registrert med 17" som 215/50r17.
Det finnes ulike modeller av Leaf som har ulik standardutustning, og det varierer fra årgang til årgang. I de 2 første årgangene var ingen utrusta med 17", og etterhvert er flere og flere modeller  fått 17" som standard.
I Norge finner du både Leafer med europeisk typegodkjenning og du finner bruktimporterte Leafer med nordamerikansk typegodkjenning, og det er helt ulike regelsett fra ulike verdensdeler som gjelder for disse bilene.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Man burde jo da fint kunne bruke 215/55R17. Får man mangellapp i teknisk kontroll for å ha overskredet 5%, burde man ha en god sak ved å vise til disse tilfeldighetene og at bilen blir levert med 215/50R17 originalt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

#25
For et par år sida var det tråder har hvor enkelte foretrakk 15" felger. Fordeler som var nevnt er mindre forbruk, bedre komfort og billigere dekk.
Sjølv så har jeg gått over til 195/65/15 om vinteren, siden jeg har grunn til å prioritere framkommelighet i nysnø, og jeg innbiler meg at smale dekk er fordelaktige i laus snø.

Kan det være noe poeng å prøve 15" om sommeren også?

(Det er på eldre Leafer hvor det er størst sjans for å få 15" felg til å passe, uten å krasje med kalipper)

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 22. april 2019, klokken 22:44
Kan det være noe poeng å prøve 15" om sommeren også?
Jeg startet vel en av de trådene. :) Og liker fortsatt 15". Fordelene med 15" er at man kan ha lettere felger, noe som gir noe lavere forbruk og bedre aksellerasjon. Dekkene er jo dessuten mye billigere, og det florerer av modeller med lav rullemotstand. Sammenlignet mot 205/55R16 ville jeg nok foretrukket 195/65R15. Men etter at Leafnor fikk meg til å «oppdage» 205/60R16 er komfort-argumentet svekket. Og argumentet for smale dekk er ikke så sterkt lenger når det finnes 185/60R16 å få kjøpt (Toyo Proxes R39), men utvalget smale dekk er jo vanvittig mye større i 15". Finnes jo lovlige skinnies i 165/80R15 også for de ekstreme. Egentlig likte jeg vel 205/65R15 best, større rulleomkrets øker komforten, men blir også omtrent det samme som 205/60R16. Blir vel en smakssak og hva man har av felger som avgjør.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kavorland

Takk for alle bidrag og tips på denne tråden.
Har tinga nye Landsail 215/50/17 og fått pris på 4200.- med pålegg og omlegging.
Satsar på at dette vert ei god løysing.

Kva trykk kjøre de på, har hatt 2.8 på førre sett, og prøver meg fram med 2.6 med desse....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Powerflux

Ser du har valgt 50 høyde istedenfor 55, er det noen grunn til det?
På Leaf går man jo gjerne opp i størrelse for å rette opp feilvisning i speedometer samt bedre kjørekomforten litt!

Ikke testet Konaen med GPS enda men regner med at det er liknende feilvisning på denne?
 
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

kavorland

Valget vart teke utifrå tid og tilgjengelighet samt frist for fyrste pkk som er utgang av april.
Tek ikkje risiko på diskusjon rundt dimensjon ved pkk, og med få dagar att til å få gjort dette så vart det slik.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA