Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elfly

Startet av Amoss, torsdag 11. april 2019, klokken 17:04

« forrige - neste »

Amoss

Er kanskje ikke her dette burde vært postet, men virker som om dette egentlig er det rette stedet likevel...
To nyheter på kjappen:
https://www.nrk.no/nyheter/osm-aviation-bestiller-60-elfly-1.14513301
Sitat
11. april 2019 kl. 15:52 OSM Aviation bestiller 60 elfly · Bemanningsselskapet OSM Aviation bestiller 60 elektriske fly som skal brukes ved utdanning av nye piloter. De nye flyene er av typen eFlyer 2 fra Bye Aerospace som er basert i Colorado i USA.


https://www.youtube.com/watch?v=t1PTY_itw5w
Model S 85D

Burger

Takk for info, veldig interessert i emnet fordi flyreisene våre forurenser veldig mye på feil sted.

Håper Avinor får til noe håndfast snart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Burger

NRK skriver at Widerøe tror på elfly i Norge til 2026. Kun 9 seters dog, men vakkert.

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-satser-pa-elfly-fra-rolls-royce-_-kan-vaere-i-lufta-pa-norske-flyplasser-i-2026-1.15413067

Gleder meg utrolig til når man finner ut av transport av elfly kontra elbil når man ser på all forurensning. Slitasje vei/rullebane, gummi fra dekk osv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. april 2019, klokken 17:04Er kanskje ikke her dette burde vært postet, men virker som om dette egentlig er det rette stedet likevel...
To nyheter på kjappen:
https://www.nrk.no/nyheter/osm-aviation-bestiller-60-elfly-1.14513301
Sitat11. april 2019 kl. 15:52 OSM Aviation bestiller 60 elfly · Bemanningsselskapet OSM Aviation bestiller 60 elektriske fly som skal brukes ved utdanning av nye piloter. De nye flyene er av typen eFlyer 2 fra Bye Aerospace som er basert i Colorado i USA.



Ditt innlegg er meget relevant! Til pilotutdanning må elfly være perfekt, veldig billig i drift og høy driftsikkerhet, ikke særlig krav til lang rekkevidde. Må være fint for piloter å lære og føle den fysiske siden av flyvning. Da kan man kanskje bedre velge til rette løsninger på nødsituasjoner med vanlige fly.

En liten kjepphest for meg er at en bør velge hybridfly der batteriet er det sentrale, men at man i tillegg har en pakke bestående av hydrogen og brenselscelle som kan sørge for reservekapasitet (ca halv times flyving). Med dagens batterier må ca halvparten av kapasiteten settes av til reserve. Det vil si at ruteplanlegging kan regne med bare halve batteriets kapasitet. Om en kan basere seg på hele batteriets kapasitet blir de en helt annen situasjon!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA