Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X som budsjettfamiliebil

Startet av leifarne, onsdag 10. april 2019, klokken 18:40

« forrige - neste »

leifarne

Har kommet frem til at jeg kan strekke budsjettet noe ved valg av en Tesla X fremfor f.eks en noe rimeligere fossilbil (kjører mye i dyre bomringer og ferjer). Er det noen årsmodeller man bør unngå eller er det bare å finne en av de rimeligste X ene på finn å slå til? Jeg har skjønt at X75 ikke selges som nybil lenger, dermed blir det uaktuelt. Har et budsjett på +/- 600k. Er det andre ting bortsett fra bilens tilstand som bør sjekkes før kjøp?

z4rd

Når man har et klart budsjett, så styrer pengene. Sjekk eieren, bilens historikk og tilstand. Ellers var det et lite skille sommeren 2017 der det var noen endringer av hardware og utstyr, men dette vil uansett fremkomme av bilens utstyrsnivå.

Noen stikkord jeg kommer på i farta:

Ny drive unit som betyr 0-100 på 5,1s kontra 6,2s.
AP 2.0 vs AP 2.5.
Nye seter, blank bakdel vs matt, samt måten disse blir lagt ned på.
Vegan-seter i sort (premium-pakka, standard nå).
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Budsjettfamiliebil blir det nok aldri, solid verditap må påregnes.

Skal du ha X75 og er veldigopptatt av hurtiglading så kan det være fordeler med å finne en med 85kWh, det gjelder noen få biler på våren 2017 mener jeg. Raskere hurtiglading når du kommer langt opp mot full, og mindre slitasje på batteriet. Litt mer vekt å drasse på, men i praksis ubetydelig.

Det skal ha kommet en ny DU på våren 2017 en gang. Bilene fra slutten sv juli ble "uncorked" (1 sek raskere på 0-100) før levering, men noen fra før også har fått de uncorked etterpå.

Mer utstyr ble standard i jul/aug 17. 7-setere fikk nedleggbar andre seterad, som femseteren, og ble veldig praktisk.

Utstyrspakkene har variert.

Fri superlading er vel før tidlig 2017 en gang.

Bilene blir stadig forbedret med mindre endringer, så nyere er ofte bedre enn eldre.

Biler produsert fra ca september 2017 har AP2.5, som er en fordel mtp oppdateringer, dashcam...

Min subjektive mening er at delskinnsetene (Tesla kalte det vel "tekstilinteriør") er de desidert beste setene å sitte i, både for inspirert kjøring og for komfort.

arthur

Tesla X = budsjettfamiliebil? Kødder du?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

LKA

Sitat fra: arthur på onsdag 10. april 2019, klokken 19:16
Tesla X = budsjettfamiliebil? Kødder du?


Poenget var å få frem at jeg har et budsjett å forholde meg til og ikke kan velge fritt blant alle Tesla X som ligger ute. Mitt alternativ er enten en fossilbil til rundt 400k eller en Tesla X til rundt 600k. Vi bor innenfor Finnfastringen og bare til og fra jobb så kjører jeg inn noen hundrelapper hver dag. I tillegg må vi igjennom både Finnfast og Boknafjordsambandet hver helg vi skal på hytta og dermed vil jeg kunne utnytte elbilfordelene mer enn normalt. Hadde jeg hatt fossilbil i dag så hadde jeg betalt ca 100k i bompenger og ferje i året, med elbil så vil det aldri bli mer enn 50 % og per i dag kanskje 10k. Med andre ord kan jeg tillate meg dyrere bil hvis bilen kan romme hele familien (med tre barnseter) og er elektrisk.

1000kwh

Hvorfor betyr det noe om den ikke selges med dette batteriet nå? Du har jo kun 75 og 60 kwh å velge i?

Vhagar

Arthur, selv hadde jeg et budsjett å gå etter og fikk fint plass til en X75D og familien er happy også. Jeg kødder ikke. Og jeg anser meg selv for absolutt ikke å være i noen "budsjett not needed" gruppe.

Gjør en grundig arbeid med budsjettet og har stålkontroll på økonomien så ser jeg ikke noen grunn til å la være med mindre man, som arthur, tror at Tesla går konkurs snart (les aksjetråden) og bilen ikke vil være brukendes deretter.

Det er jo uføre som kjører rundt med HC-bevis i model X og med arthurs fordommer så skulle det vel bety at de ikke aner hva de har gjort av en økonomisk brøler.

600k for en X derimot krever trolig at en leter litt og passer på hvilke valg en absolutt ønsker bilen skal ha. Tesla er mest "gøy" når den er fullspekket av utstyr, men gjør helt klart nytten om en kun trenger rekkevidden, lastekapasiteten og "suv" følelsen selv uten alt ekstrautstyret.

Husk at goder som rabatter i bomringer og på ferger fases ut over tid så det må regnes inn i budsjettet noen år frem i tid også og ikke stole på at det i hele eiertiden vil være likt som i dag.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

arthur

Sitat fra: Vhagar på onsdag 10. april 2019, klokken 20:11
Gjør en grundig arbeid med budsjettet og har stålkontroll på økonomien så ser jeg ikke noen grunn til å la være med mindre man, som arthur, tror at Tesla går konkurs snart (les aksjetråden)...

Kan du vise til noe innlegg her på forumet hvor jeg har sagt at jeg tror Tesla snart går konkurs?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vhagar

Les dine egne innlegg i de 2 aksjetrådene og fortell meg at det ikke er inntrykket man vil sitte igjen med.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

PGH

Sitat fra: gr på onsdag 10. april 2019, klokken 19:09
Budsjettfamiliebil blir det nok aldri, solid verditap må påregnes.

Skal du ha X75 og er veldigopptatt av hurtiglading så kan det være fordeler med å finne en med 85kWh, det gjelder noen få biler på våren 2017 mener jeg. Raskere hurtiglading når du kommer langt opp mot full, og mindre slitasje på batteriet. Litt mer vekt å drasse på, men i praksis ubetydelig.

Det skal ha kommet en ny DU på våren 2017 en gang. Bilene fra slutten sv juli ble "uncorked" (1 sek raskere på 0-100) før levering, men noen fra før også har fått de uncorked etterpå.

Mer utstyr ble standard i jul/aug 17. 7-setere fikk nedleggbar andre seterad, som femseteren, og ble veldig praktisk.

Utstyrspakkene har variert.

Fri superlading er vel før tidlig 2017 en gang.

Bilene blir stadig forbedret med mindre endringer, så nyere er ofte bedre enn eldre.

Biler produsert fra ca september 2017 har AP2.5, som er en fordel mtp oppdateringer, dashcam...

Min subjektive mening er at delskinnsetene (Tesla kalte det vel "tekstilinteriør") er de desidert beste setene å sitte i, både for inspirert kjøring og for komfort.

Hvordan kan en se om en X75 har 85kWh batteri? Er det noen av de med 85kWh som også har ny DU og fri superlading?

Vhagar

Sitat fra: PGH på torsdag 11. april 2019, klokken 16:58Hvordan kan en se om en X75 har 85kWh batteri?

Det står vel på merkelappen på stanga bak høyre forhjul.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Croft

Har bare et spørsmål til dere som vurderer en X. Hvilke faktorer er det som gjør at dere ikke vurderer en S?

Øyvind.h

Mye mer plass, hengerfeste, fantastisk utsikt fra førerplassen, 6-7 gode sitteplasser, en drøm å feste kids i barneseter når deler av taket åpnes, alle dører kan fjernstyres mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

For min del så handlet det mest om at model S ikke tilbyr sittehøyden jeg har behov for. Å sette seg ned (og røyse seg opp av) model S er for meg svært så vanskelig. Dette var tilsvarende håpløst i en model 3. Deretter så oppfatter jeg at jeg har dårligere oversikt over omgivelsene i en S kontra X. Den mangler også panoramavinduet som jeg elsker med X'en. Føler også at setene i S er for dårlige og de jeg har prøvd har jeg måtte åpne døra for å justere setet (får ikke fingrene mellom døra og setet). Krok var ikke et "must" for min del, mer som "kjekt å ha".

Største grunnen til å ikke kjøpe X var rekkevidde i forhold til S og FWD (som jeg fortsatt misliker sterkt). Men verden går fremover og håper på ny X v2 i fremtiden uten FWD og med bedre rekkevidde.

Ja, jeg har kjørt nok S til å vite at X var det rette valget for meg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Råde

Sitat fra: Croft på torsdag 11. april 2019, klokken 19:51
Har bare et spørsmål til dere som vurderer en X. Hvilke faktorer er det som gjør at dere ikke vurderer en S?
Ferdig vurdert, så litt på siden. Ett ord: hengerfeste. Når det er sagt så har X vokst veldig på meg. Når jeg nå kjører S etter å ha hatt X en stund synes jeg frontruta er liten, oversikten dårlig og det er synd for ungene der bak.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA