Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Dexter

2 chademo som er på vei ut per plass og 1 ccs?

har de fulgt med timen? eller tror dem leaf 2012 modell er den folk kjører enda?

automat

Sitat fra: Dexter på onsdag 10. april 2019, klokken 16:32
2 chademo som er på vei ut per plass og 1 ccs?

har de fulgt med timen? eller tror dem leaf 2012 modell er den folk kjører enda?
Neste setning:
Det blir også mulig å lade biler raskt, da det skal etableres minst en CCS hurtiglader på minst 150 kilowatt per sted.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Dexter

joa, men 2 chademo?

bedre å hatt 1 chademo og 2 ccs pluss 150kw lader ccs

automat

Sitat fra: Dexter på onsdag 10. april 2019, klokken 16:47
joa, men 2 chademo?

bedre å hatt 1 chademo og 2 ccs pluss 150kw lader ccs
Kan jo hende dette er noe som er avklart med potensielle ladeoperatører. I forhold til pris og konfigurasjon på deres foretrukne ladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Dexter på onsdag 10. april 2019, klokken 16:32
2 chademo som er på vei ut per plass og 1 ccs?

har de fulgt med timen? eller tror dem leaf 2012 modell er den folk kjører enda?

Det er nok greit å ha minst to av hver type, ellers vil en defekt kontakt gjøre hele hurtigladeplassen ubrukelig for enkelte biltyper. Altså minimum 2 CHAdeMO, minimum 2 CCS og minimum 2 Type 2. Redundans mao.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo


Fra TU artikkelen: Enova tar sikte på å gi tilsagn på søknader i løpet av juni måned. Det er aktørene som søker om det laveste støttebeløpet som skal vinne konkurransen.

De tekniske kravene ser jo gode ut, men her skal de igjen betale ut store pengebeløp på forskudd og håpe at firmaet består om 5 år når de skal ta status på prosjektet og eventuelt be om å få pengene tilbake.  (Noen som husker Arctic Roads??)

Jeg håper inderlig at de har mulighet til å tildele ikke bare på pris, men også på andre kriterier som at operatøren har erfaring med drifting av ladestasjoner eller annet utstyr i arktiske strøk. Kanskje også sjekke om de har mer enn 1 ansatt denne gangen...   

Og hva med effekt tariffen - var det ikke den som var hovedproblemet forrige gang når det ikke kom noen tilbud?


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

xyzzy

Sitat fra: Dexter på onsdag 10. april 2019, klokken 16:32
2 chademo som er på vei ut per plass og 1 ccs?

har de fulgt med timen? eller tror dem leaf 2012 modell er den folk kjører enda?

Selv de nyeste Leafene bruker Chademo, dessverre.

OhmPaPa

Det er vel sannsynlig at det er flere biler som kan lade med Chademo enn med CSS per i dag? CSS er vel en relativt ny standard. Vet at Tesla S+X kan lade på Chademo (med adapter) i allefall.

Så fornuftig å tilpasse hva eksisterende biler faktisk har?

Ellers er det vel ingen heksekunst å bytte fra Chademo til CSS om noen år hvis ønskelig? I allefall noen av produsentene har modulbaserte ladekasser.

automat

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 17. april 2019, klokken 16:48
Det er vel sannsynlig at det er flere biler som kan lade med Chademo enn med CSS per i dag? CSS er vel en relativt ny standard. Vet at Tesla S+X kan lade på Chademo (med adapter) i allefall.

Så fornuftig å tilpasse hva eksisterende biler faktisk har?

Neppe så mange gamle kortrekkeviddebiler med Chademo som kommer til å finne veien fra Sør-Norge til Finnmark. Så hvorfor ta hensyn til disse? Tesla har jo annonsert CCS-adapter istedet for Chademo, så dette er også en døende hest.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Enig i at CSS er fremtiden. Men det er ganske mange Teslaer i drift som ikke har CSS.

Biler med mindre batteri enn Tesla trenger ikke nødvendigvis kjøre fra sør-norge. De kan f.eks. bo i Tromsø og få lyst på ferie i Finnmark.

Når Finnmarkingene kjøper flere elbiler vil kanskje ikke alle kjøpe ny bil med CSS? Noen kjøper bruktbil.

DagfinnN

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 18. april 2019, klokken 09:27
Enig i at CSS er fremtiden. Men det er ganske mange Teslaer i drift som ikke har CSS.
CCS adapter er snart klar for salg. Koster noen få lapper.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

xyzzy

#13
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 17. april 2019, klokken 16:48
Det er vel sannsynlig at det er flere biler som kan lade med Chademo enn med CSS per i dag? CSS er vel en relativt ny standard. Vet at Tesla S+X kan lade på Chademo (med adapter) i allefall.

Så fornuftig å tilpasse hva eksisterende biler faktisk har?

Ellers er det vel ingen heksekunst å bytte fra Chademo til CSS om noen år hvis ønskelig? I allefall noen av produsentene har modulbaserte ladekasser.

CCS, ikke CSS.

Tesla M3, VW Golf og Up, Hyundai Kona og Ioniq, Kia E-niro (og de kommende Soul-ene), BMW, Audi, Jaguar bruker alle CCS.

De eneste bilene i noe volum som bruker Chademo er Leaf og den gamle Soul-varianten (e-Soul skal bruke CCS). De gamle teslaene har et adapter til Chademo, men det kommer et nytt CCS-adapter for dem.

OhmPaPa

Takk for den listen.

Sitat fra: xyzzy på torsdag 18. april 2019, klokken 19:48
CCS, ikke CSS.

Whoops - her må jeg skylde på muskelhukommelse fra jobben.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA