Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

JorEl

JorEL: Responsiv har ikke bare med gassresponsen å gjøre og hvor fort det går rett frem. Det har også med hvordan resten av bilen reagerer, og der er e-tron mer responsiv og kan kjøres mer aktivt. Føles som en smidigere bil rett og slett.

Vil ikke ta fra dere, deres subjektive meninger, men mer responsiv enn TM3, S eller X?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: JorEl på lørdag 13. april 2019, klokken 18:29
JorEL: Responsiv har ikke bare med gassresponsen å gjøre og hvor fort det går rett frem. Det har også med hvordan resten av bilen reagerer, og der er e-tron mer responsiv og kan kjøres mer aktivt. Føles som en smidigere bil rett og slett.

Vil ikke ta fra dere, deres subjektive meninger, men mer responsiv enn TM3, S eller X?

X selvfølgelig.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ApeX

Bedre enn både S og X etter min mening. Når det gjelder TM3 har jeg ikke noe grunnlag å uttale meg på, men vil tro TM3 er bedre enn Audien igjen.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

turfsurf

Sitat fra: Crown på lørdag 13. april 2019, klokken 18:17
Det var også ganske så kult å få endret belysningen innendørs til rosa :-D (jenter altså).
Fantastisk. Det hadde vi på vår 2009 Mini Cabriolet. Var morsomt i to uker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Ikke kulere enn prompepute og Ho Ho Ho vel?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 13. april 2019, klokken 18:46
Ikke kulere enn prompepute og Ho Ho Ho vel?
Alt det rælet til Tesla er morsomt i ca 5 minutt. Men det er i det minste lagd som en spøk, ikke som en feature man betaler x antall tusen for...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Crown

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. april 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Crown på lørdag 13. april 2019, klokken 18:17
Det var også ganske så kult å få endret belysningen innendørs til rosa :-D (jenter altså).
Fantastisk. Det hadde vi på vår 2009 Mini Cabriolet. Var morsomt i to uker.

Merker meg at du ikke hadde noe å kommentere på det andre viktige jeg skrev om, som lysene og vindusviskerne, mens du kortet ned det hele til å dreie seg om kommentaren min om rosa belysning som var ment som en morsomhet helt på slutten.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Crown på lørdag 13. april 2019, klokken 18:57
Merker meg at du ikke hadde noe å kommentere på det andre viktige jeg skrev om, som lysene og vindusviskerne, mens du kortet ned det hele til å dreie seg om kommentaren min om rosa belysning som var ment som en morsomhet helt på slutten.
Kan godt kommentere det, men jeg synes det meste var mildt sagt uviktig. Lysene er sikkert bra de, så fort ting er bra nok, så mister det interesse for min del. Har hatt bil med tilsvarende lys tidligere, og det var kult det, men ikke spesielt viktig. X sine lys er ok, bra nok der vi ferdes. Viskerne virker helt fint på vår X og er bare mildt overrasket over at det finnes oppgraderte viskere for Audi.

Setene i Tesla har vært gode hele tiden, savner ikke noe fra Audi, de vi har hatt har vært med S line sport seter og var for smale over ryggen for meg. Kona er uenig der, men så er vi litt forskjellig bygd og.

At det i det hele tatt skal være tema at bilen skal klare å lade over 12 timer er jo litt imponerende...

Derimot nevner du ikke det som er viktig for meg, plass til 5 personer er elendig (like bred som eNiro i baksetet), bagasjeplass er så der, må ha takboks for å få med ski og fem personer, som gjør lav rekkevidde enda lavere. Og til syvende og sist kommer jeg ikke på hytta om vinteren uten å lade.

Som andre sier, det er en elbil i fossilbil innpakning. Og etter å ha møtt noen på veien, så synes jeg ikke den er spesielt pen heller. Liker I-Pace mye bedre.

Og da har jeg heller ikke nevnt det avlegse infotainment systemet, med skjermer som er plassert latterlig lavt ned.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Crown. Hva vil du ha av respons? Enighet om at Audi er best? Eller skal folk liste opp ting Tesla kan? Du har jo allerede bestilt deg e-tron.

Alle er vel enige om at Matrix-LED er nice. I-Pace har også det. X har også integrerte dyser i viskerne, hvis du lurte.

Hvorfor skjer det ingenting i e-tron og i-Pace tråden? :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

#69
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. april 2019, klokken 19:22
Sitat fra: Crown på lørdag 13. april 2019, klokken 18:57
Merker meg at du ikke hadde noe å kommentere på det andre viktige jeg skrev om, som lysene og vindusviskerne, mens du kortet ned det hele til å dreie seg om kommentaren min om rosa belysning som var ment som en morsomhet helt på slutten.
Kan godt kommentere det, men jeg synes det meste var mildt sagt uviktig. Lysene er sikkert bra de, så fort ting er bra nok, så mister det interesse for min del.

At det i det hele tatt skal være tema at bilen skal klare å lade over 12 timer er jo litt imponerende.

Som andre sier, det er en elbil i fossilbil innpakning.

Med en gang noe er bra nok så blir det uinteressant. Gjelder dette rekkevidden i e-tron også? Den er utvilsomt mer enn bra nok.

Jammen godt Audi fikk noen softwareproblemer med noen få biler i starten slik at Tesla-folket fikk noe å slå i bordet med  ;)
Kan opplyse om at lånebilen fungerer utmerket. Sist ladet jeg den fra 1% til 100% i 29 timer på 16a ladeboks. Ingen problem i det hele tatt. Så dette er en kvikkfiks bare de finner riktig update. De bruker lang tid på å finne riktig update dog...

Til ditt siste poeng:
Elbil i fossilbilinnpakning er hovedgrunnen til at jeg kjøpte en e-tron, så dette kan nok tolkes forskjellig.

z4rd

#70
Det er dine ord Imagine. Ingen her som har sagt noe slikt om dette med SW-problemer... du trenger ikke å knytte det til noen andre. Iaff ikke «Tesla-folket». Det bare viser bare at Audi også gjør feil. Ingen er perfekte.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Jeg har kjørt E-tron, mens jeg eide Ampera-E. Synes at E-tron var litt tregere enn den og mye mer «duvende». At E-tron er mer responsiv enn X betyr at en sammenligner med 75 utgaven hvor dette til nød kan stemme.  X P100 er veldig mye mer responsiv. X 100 en mellomting, mye raskere men ikke så tight.

Sammenligne E-tron mot Model 3 i forhold til responsiv(het) blir litt merkelig. Der er Model 3 mange klasser over, de er egentlig ikke fair å sammenligne på dette.

Viskerne på Model 3 har akkurat samme funksjon som på E-tron. Så det er ganske dødt løp, bortsett fra at på Model 3 kommer litt av spyleveske på sidevinduet, slik det gjør på nærmest alle biler med rammeløse dører jeg har kjørt.
Husker ikke detaljert akkurat hvor stor del av vinduet E-tron tar, men Model 3 tar omtrent hele ruta. Er overraskende fornøyd med viskerne på Model 3.

Lysene på Model 3 er veldig gode vanlige lys. Kan ikke konkurrere med Matrix lys i brukervennlighet, så der er E-tron bedre.

Personlig så misliker jeg takboks og ville heller brukt henger. Det er derimot ikke argument for andre enn de som tenker som meg og kan være alternativ på både E-tron og X.

z4rd

#72
Dette er mine tanker kort oppsummert etter prøvekjøring med e-tron, som jeg skrev i en annen tråd tidligere, men justert litt på nå:

Ting jeg hadde satt ekstra pris på i e-tron:

  • Matrix-lys
  • Støyisolering og komfort
  • Night-vision
  • Bittelitt bedre anlegg med B&O kontra X sitt beste
  • Forhåpentligvis mindre småfeil

Ting jeg hadde savnet fra TMX:

  • Bagasjeromsplassen og frunken
  • OTA-oppdateringer
  • Panorama-frontruten
  • Automatisk åpning og lukking av alle dører
  • Ryddig og clean brukergrensesnitt og menyer
  • Ytelsen
  • Den geniale key-foben og appen
  • Den enkle måten å starte/stoppe bilen på
  • Supercharger-nettverket og enkelt kunne dra på langtur de aller fleste steder uten forhåndsplanlegging
  • Dashcam og Sentry mode
  • Falcon Wing - utrolig praktisk
  • Autopilot m/ auto steer

Jeg hadde dog ikke savnet å irritere meg over Tesla kundeservice og småfeil. Det har alltid blitt ordnet opp i ting, men har ført til unødvendig mye kontakt med SC. Det er jo i utgangspunktet ikke ønskelig å se eller snakke med verkstedet mer enn kanskje annenhvert år :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

#73
Misforstå meg rett, e-tron er (hårfint) tregere enn Model X 100d og 75d og Model 3 Long Range i oppmålt 0-100 tid. 5,7 sek vs 5,1 sek. Men den føles nok også litt tregere enn det den er pga at den skjuler farten bedre pga høyere komfort og mykere gassrespons.
Direkte sammenlignet går den omtrent likt 0-80 med Model 3 Long Range. Men det føles ekstremt forskjellig i de to bilene.

Model S og Model 3 performance er derimot en god del sprekere.

Til sammenligning: Min forrige hverdagsbil, en 2011 BMW 750xi, hadde 4,6 liter biturbo V8 bensin med 408hk. Samme antall hk som e-tron i boost-mode. Den gikk 0-100 på 5,4 sekunder. Kjentes komfortabel og relativt myk og treg, men du verden så sprek likevel. I3 kjennes f eks mye raskere ut, men er i praksis likevel ekstremt mye tregere.
E-tron føles ganske lik som min gamle BMW 750xi ytelsesmessig. Men i hastigheter over 140-150 er BMW V8 selvfølgelig en del sprekere og den bare fortsetter oppover.
Forbruket er derimot helt utrolig forskjellig dem i mellom.
Vi snakker om besparelse på kanskje 5500-6000kr i mnd bare i drivstoff.

Tenkte å arrangere et uskyldig dragrace 0-100, evt 0-80 på et forsvarlig sted ut av lyskryss så vi kan se forskjellene. Biler bør være model 3 long range, e-tron, Model X100d og Model S 75d.

ApeX

#74
Sitat fra: Imagine
Tenkte å arrangere et uskyldig dragrace 0-100, evt 0-80 på et forsvarlig sted ut av lyskryss så vi kan se forskjellene. Biler bør være model 3 long range, e-tron, Model X100d og Model S 75d.

Ser ikke helt poenget med et slikt dragrace. Det er ikke tvilsomt at e-tron kommer sist. Model S 75D (0-100 på 4,4 sekunder) og Model 3 LR (0-100 på 4,6 sekunder) kommer til å knive om førsteplassen, og Model X 100D (0-100 på 4,9 sekunder) havner på tredjeplass.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA