Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Filbytte med enkel Autopilot/Autosteer virker ikke... Noen erfaring?

Startet av Pecees, onsdag 03. april 2019, klokken 12:07

« forrige - neste »

Pecees

Har kjøpt TM3 med enkel Autopilot. Denne inneholder to elementer TACC og Autosteer. Ihht. manual er et element av Autosteer "manuell" lane-change, dvs. sjåfør må initiere (og avslutte) filskift med blinklys (som på tidligere versjoner av Autopilot/Autosteer). Uten denne funksjonen vil Autosteer selvsagt avsluttes (og måtte restartes) ved alle filskift (ergo: pling-pling) og følgelig miste mye nytteverdi.

Men; slik fungerer det ikke hos meg. Har noen fått dette til å virke? Tanker?
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

Jarv!s

Jeg har fått det til å virke, men den "gir opp" etter 7 forsøk, hvis det er biler som kommer osv.
Jeg er ikke helt fornøyd med filbytte, da den bruker alt for lang tid før den gjør bytte. Noe som jeg tenker må se dumt ut for billister bak meg når bilen vingler frem og tilbake fordi den er "usikker".

Men jeg har fått det til å fungere mange ganger, men ikke veldig fornøyd. En annen ting jeg irriterer meg mer over, er den "lette" holdingen man skal ha på rattet. Jeg føler jeg må flytte grepet rundt om på rattet for at det skal bli registrert, og jeg klemmer HARDT for at det skal bli lagt merke til.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Norse Machine Service

Har såvidt prøvd funksjonen. Startet autopilot med 2 trekk ned på høyre spak. Skulle den skifte fil ved blinking måtte man bekrefte med å svinge lett på rattet.
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

Inti

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 03. april 2019, klokken 12:18
Jeg har fått det til å virke, men den "gir opp" etter 7 forsøk, hvis det er biler som kommer osv.
Jeg er ikke helt fornøyd med filbytte, da den bruker alt for lang tid før den gjør bytte. Noe som jeg tenker må se dumt ut for billister bak meg når bilen vingler frem og tilbake fordi den er "usikker".

Men jeg har fått det til å fungere mange ganger, men ikke veldig fornøyd. En annen ting jeg irriterer meg mer over, er den "lette" holdingen man skal ha på rattet. Jeg føler jeg må flytte grepet rundt om på rattet for at det skal bli registrert, og jeg klemmer HARDT for at det skal bli lagt merke til.
det hjelper ikke å klemme du må vri lett på rattet. Ingen klemme sensor i rattet.

Jarv!s

Mente klemme, sånn når på autopilot. Sorry var ikke presis nok der.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Handyman

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 03. april 2019, klokken 12:33
Mente klemme, sånn når på autopilot. Sorry var ikke presis nok der.
ingen sensorer i rattet, det er bare rotasjon som registreres.
Man må påføre en liten roterende kraft på rattet for at bilen vet at du følger med.
Kan gjerne gjøres med en finger på en av eikene i rattet, og retningen spiller ingen rolle.
Glem klemming.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Pecees på onsdag 03. april 2019, klokken 12:07
Har kjøpt TM3 med enkel Autopilot. Denne inneholder to elementer TACC og Autosteer. Ihht. manual er et element av Autosteer "manuell" lane-change, dvs. sjåfør må initiere (og avslutte) filskift med blinklys (som på tidligere versjoner av Autopilot/Autosteer). Uten denne funksjonen vil Autosteer selvsagt avsluttes (og måtte restartes) ved alle filskift (ergo: pling-pling) og følgelig miste mye nytteverdi.

Men; slik fungerer det ikke hos meg. Har noen fått dette til å virke? Tanker?
Funker helt fint for meg.
Vri forsiktig på rattet når du fører retningsviseren helt til enden, da starter filskift, og bilen slår av blinklyset når den er ferdig med å skifte fil. Du kan faktisk rotere rattet hvilken vei du vil bare du ikke vrir for hardt (da slår AP seg av).
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

Var akkurat en tur til Tyskland og brukte denne funksjonaliteten ganske mye, det fungerer fint, men bilen krever relativt store luker og den er ganske treg slik at det egner seg dårlig i tett trafikk.

Noen ganger tar den ned hastigheten ca 5 km/t før den svinger tilbake til høyre felt, jeg har ikke klart å finne noen sammenheng på når det skjer, men det er utrolig irriterende for de som ligger bak ser jeg for meg ...
'19 TM3P

Handyman

Sitat fra: olekvi på onsdag 03. april 2019, klokken 12:53
Var akkurat en tur til Tyskland og brukte denne funksjonaliteten ganske mye, det fungerer fint, men bilen krever relativt store luker og den er ganske treg slik at det egner seg dårlig i tett trafikk.

Noen ganger tar den ned hastigheten ca 5 km/t før den svinger tilbake til høyre felt, jeg har ikke klart å finne noen sammenheng på når det skjer, men det er utrolig irriterende for de som ligger bak ser jeg for meg ...
Dette merket jeg store forbedringer på etter versjon 2019.5.25
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

georglu

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

olekvi

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:55
Sitat fra: olekvi på onsdag 03. april 2019, klokken 12:53
Var akkurat en tur til Tyskland og brukte denne funksjonaliteten ganske mye, det fungerer fint, men bilen krever relativt store luker og den er ganske treg slik at det egner seg dårlig i tett trafikk.

Noen ganger tar den ned hastigheten ca 5 km/t før den svinger tilbake til høyre felt, jeg har ikke klart å finne noen sammenheng på når det skjer, men det er utrolig irriterende for de som ligger bak ser jeg for meg ...
Dette merket jeg store forbedringer på etter versjon 2019.5.25

Ja, det er bedre, men fortsatt ikke bra (nok) om det er mye trafikk :-)
'19 TM3P

Handyman

Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
Høres ut til at det ikke er likt. Jeg kjenner bare AP fra TM3, og i min bil er det definitivt slik, med unntak av når man skal av motorvei og over i retardasjonsfeltet (hvor det ikke er samme risiko for sammenstøt), da trenger jeg bare å slå på blinklyset.
Ved filskifte slås blinklyset av med en gang den er på plass i fila.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: olekvi på onsdag 03. april 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:55
Sitat fra: olekvi på onsdag 03. april 2019, klokken 12:53
Var akkurat en tur til Tyskland og brukte denne funksjonaliteten ganske mye, det fungerer fint, men bilen krever relativt store luker og den er ganske treg slik at det egner seg dårlig i tett trafikk.

Noen ganger tar den ned hastigheten ca 5 km/t før den svinger tilbake til høyre felt, jeg har ikke klart å finne noen sammenheng på når det skjer, men det er utrolig irriterende for de som ligger bak ser jeg for meg ...
Dette merket jeg store forbedringer på etter versjon 2019.5.25

Ja, det er bedre, men fortsatt ikke bra (nok) om det er mye trafikk :-)
Det er jeg helt enig i!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

georglu

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 13:08
Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
Høres ut til at det ikke er likt. Jeg kjenner bare AP fra TM3, og i min bil er det definitivt slik, med unntak av når man skal av motorvei og over i retardasjonsfeltet (hvor det ikke er samme risiko for sammenstøt), da trenger jeg bare å slå på blinklyset.
Ved filskifte slås blinklyset av med en gang den er på plass i fila.

Sært at det skal være så forskjellig. Neste gang jeg kjører på flerfeltsvei med AP på, så skal jeg sjekke om den vil slå av blinklyset igjen. Jeg tviler på at den gjør det siden det krever at den flytter på hendelen. Hendelen er kanskje annerledes på en Model 3 og blir ikke flyttet fysisk til en annen posisjon (bare vippes opp eller ned)?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Handyman

Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 13:08
Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
Høres ut til at det ikke er likt. Jeg kjenner bare AP fra TM3, og i min bil er det definitivt slik, med unntak av når man skal av motorvei og over i retardasjonsfeltet (hvor det ikke er samme risiko for sammenstøt), da trenger jeg bare å slå på blinklyset.
Ved filskifte slås blinklyset av med en gang den er på plass i fila.

Sært at det skal være så forskjellig. Neste gang jeg kjører på flerfeltsvei med AP på, så skal jeg sjekke om den vil slå av blinklyset igjen. Jeg tviler på at den gjør det siden det krever at den flytter på hendelen. Hendelen er kanskje annerledes på en Model 3 og blir ikke flyttet fysisk til en annen posisjon (bare vippes opp eller ned)?
Tviler på at den returnerer hendelen. På TM3 fungere retningsviseren annerledes, den returnerer alltid til midtposisjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA