Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med dekktrykksystem

Startet av leafolainen, lørdag 30. mars 2019, klokken 08:49

« forrige - neste »

leafolainen

Jeg har nylig fått en feilmelding som sier at dekktrykksystemet trenger service, kontakt Tesla. Har sjekket trykket i alle dekkene manuelt, og prøvd reset av både sensorer og MCU. Noe mer jeg kan teste, eller må jeg inn på service for å få fikset det? Jeg har i tillegg uorginale vinterhjul (men med orginale sensorer såvidt jeg vet), vil det skape problemer hos Tesla? Har hørt at de nekter å «ta i» uorginalt utstyr.

Tuxedo

Har du nettopp lagt om til sommerdekk?

leafolainen

Nei, har ikke nylig lagt om dekk. Systemet har fungert fint hele vinteren. Feilmeldingen dukket opp mens jeg kjørte.

Muffinman

#3
Vent til du bytter  hjul da. Om problemet består ligger det sannsynligvis på bilsiden.

Heinz

Hvilket trykk har du? Må være over 4,1bar ellers pår du problemer

leafolainen

Du mener 3.1 bar? Jeg har kjørt med ca 3.5 bar i to sesonger nå uten problemer.

leafolainen

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. mars 2019, klokken 10:28
Vent til du hjul da. Om problemet består ligger det sannsynligvis på bilsiden.
Ja, vurderer å vente til jeg bytter dekk over påske. Men alt tyder på at det er på bilsiden siden det har fungert fint lenge, og siden jeg plutselig mistet kontakt med alle fire hjul samtidig. Har tidligere hatt problemer med en sensor og da hadde jeg kontakt med de tre andre hjulene.

Kan de forresten nekte å se på problemet om jeg kommer inn med uorginale hjul? Noen erfaringer med det?

JorEl

Har hatt den meldingen ett par ganger. Har bare ventet litt, så har den gått bort. Ringte til Tesla når jeg satt på SuC og var preikesyk, og damen sjekket opp og kom tilbake til meg med informasjon om og fylle i dekkene :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OleJA

Tipper du har en litt eldre 'årgangstesla'? Disse hadde en annen leverandør av dekktrykksystem enn dagens biler, og er kjent for å kunne skape div problemer. Fiksen er isåfall å få Tesla til å bytte hovedenhet til dagens model, inkludert sensor i hjulene. Har du uorginale felger må du selv besørge det sistnevnte.

Mao

Jeg mistet også plutselig kontakt med alle 4 trykksensorene og fikk samme feilmelding for noen uker siden. Men jeg antar kanskje det skyldes at de 4 år gamle sensorene er strømtomme. Tenkte å vente til jeg setter på sommerhjulene før jeg evt. kontakter Tesla.
4 år er kanskje en realistisk levetid på sensorene?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Heinz

Minimum dekktrykk på model s er 41 psi

leafolainen

Sitat fra: OleJA på lørdag 30. mars 2019, klokken 12:20
Tipper du har en litt eldre 'årgangstesla'? Disse hadde en annen leverandør av dekktrykksystem enn dagens biler, og er kjent for å kunne skape div problemer. Fiksen er isåfall å få Tesla til å bytte hovedenhet til dagens model, inkludert sensor i hjulene. Har du uorginale felger må du selv besørge det sistnevnte.
Nei, det er en november -17 modell. Skal være siste versjon av systemet og sensorer.

leafolainen

Sitat fra: Heinz på lørdag 30. mars 2019, klokken 14:36
Minimum dekktrykk på model s er 41 psi
Ok, og som nevnt over ligger jeg altså godt over dette.

leafolainen

Oppdatering: Jeg fikk akkurat installert siste software-versjon i bilen, og etter det fikk jeg plutselig (midlertidig) kontakt med tre av dekktrykksensorene igjen. Så da kan det tyde på at det er den ene sensoren som lager krøll likevel. Får stikke innom dekkforhandleren på mandag og se om de får kontakt med den.

Muffinman

Det var også slik på vår 2013 modell (som er oppgradert med Continental TMPS). Først virket ingenting, deretter kom tre sensorer inn. Byttet ene sensoren og alt virket ei uke eller to før hele skiten ramlet ut på nytt samtidig med at begge dørhåndtakene bak sluttet å virke. Ser ikke engang ---bar på displayet, kun bilen i fugleperspektiv. Skal inn over helga og få sett på det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA