Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPMS vil ikke synkronisere :/

Startet av elKona, lørdag 30. mars 2019, klokken 00:18

« forrige - neste »

elKona

Har kjøpt vinterdekk og felger utenfor forhandler, men når jeg setter de på bilen så feiler TPMS :(

Er det noe triks for resett el. lignende? Forhandler vil sikkert ikke hjelpe meg, og de jeg kjøpte dekk/felger av holder til noen timer unna..

tuono

Feiler? Er helt vanlig at du må kjøre alt fra noen kilometer til ei mil etter dekkbytte for å få bil og dekkstrykkmålere i synk. Har du prøvd det?

Hoosei

Hadde det samme problemet på en sensor. Løste seg ved å tømme dekket (helt) for luft og deretter fylle det opp igjen.

elKona

Sitat fra: tuono på lørdag 30. mars 2019, klokken 07:45
Feiler? Er helt vanlig at du må kjøre alt fra noen kilometer til ei mil etter dekkbytte for å få bil og dekkstrykkmålere i synk. Har du prøvd det?
Ja kjørt en betydelig mengde, og med mange start/stopp uten at det har hjulpet. Dekkene har riktig trykk, så da har jeg ikke unnlatt å bruke bilen bare fordi at sensoren varsler.

elKona

Sitat fra: Hoosei på lørdag 30. mars 2019, klokken 16:09
Hadde det samme problemet på en sensor. Løste seg ved å tømme dekket (helt) for luft og deretter fylle det opp igjen.
Da prøver jeg det etterpå, men er det noe fare med at dekket ikke fyller seg ordentlig igjen om det er helt tomt?

tuono

Sitat fra: elKona på lørdag 30. mars 2019, klokken 16:59
Sitat fra: tuono på lørdag 30. mars 2019, klokken 07:45
Feiler? Er helt vanlig at du må kjøre alt fra noen kilometer til ei mil etter dekkbytte for å få bil og dekkstrykkmålere i synk. Har du prøvd det?
Ja kjørt en betydelig mengde, og med mange start/stopp uten at det har hjulpet. Dekkene har riktig trykk, så da har jeg ikke unnlatt å bruke bilen bare fordi at sensoren varsler.

Da er vel worst case at du har fått dekktrykksensorer med feil frekvens. Håper du klarer å "vekke dem", men det høres litt underlig om alle fire har samme feil som kan løses med "flatt dekk-trikset".

Powerflux

Jeg bestilte vinterhjul hos Megahjul og damen jeg pratet med der kunne fortelle at Konaen er svært kilen på ettermarkedsensorer og de valgte derfor å sette på originale sensorer.

Nå ble det ikke til at jeg satte på vinterhjulene for vinteren forsvant heldigvis :+1:
Jeg tror nok uansett at min bil IKKE ville funnet noe sensorer da jeg ved nøyere øyesyn av felg/dekk ser at det ikke er montert sensorer  i det hele tatt ::)

Det blir nok en liten samtale med Megahjul om dette i morgen......
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tuono

Dermed utgår mitt worst case scenario...

trykkertor

Sitat fra: Powerflux på søndag 31. mars 2019, klokken 09:09
Jeg bestilte vinterhjul hos Megahjul og damen jeg pratet med der kunne fortelle at Konaen er svært kilen på ettermarkedsensorer og de valgte derfor å sette på originale sensorer.
Hva er det for noe vås.
Vi som bestilte fra DekkSjekk.no fikk da uoriginale dekksensorer som funker som bare det.
Selv har jeg fått 2 hjulsett fra DekkSjekk. Både til Kona Electric, og til e-Niro. DekkSjekk kunne bekrefte at de to bilmodellene bruker samme frekvenser og programmeringer. Så e-Niro og Kona Electric kan bytte hjul og TPMS fungerer uten at man skal foreta seg noe som helst.

På Kona Electric installerte DekkSjekk "SCHRADER ITALSENSOR IT-200 433MHz"
Funker som bare det.

På e-Niro-hjulene som jeg bestilte flere måneder senere ble det installert "AUTEL UNIVERSAL SENSOR 433MHz".
Funker som bare det.

Så at MegaHjul ikke har helt styring på hvordan dette kan gjøres, vitner om lite kunnskap på temaet.
Spør dem rett ut om de har noen av de nevnte sensorene, og om de kan klare å programmere dem til Kona Electric eller e-Niro, og du er good to go.
Synd at det er kunden som må opplyse fagforhandler om hvordan ting skal gjøres.

Vil igjen slå et slag for DekkSjekk.no som er veldig flinke, har gode priser og ikke minst peiling på hva de driver med. De sender i hele landet.
Som jeg har nevnt tidligere har jeg aldri før mottatt nye hjul som er levert uten monteringpastagris og fett rundt om over alt.
www.dekksjekk.no

Powerflux

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. mars 2019, klokken 11:22
Spør dem rett ut om de har noen av de nevnte sensorene, og om de kan klare å programmere dem til Kona Electric eller e-Niro, og du er good to go.
Hehe, skal nok først og fremst spørre hvorfor det ikke er sensorer der i det hele tatt :P
Så kan jo neste spørsmål komme på banen :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Zuexi



Sitat fra: Powerflux på søndag 31. mars 2019, klokken 14:14
Hehe, skal nok først og fremst spørre hvorfor det ikke er sensorer der i det hele tatt

Hvordan ser man det? Sitter ikke sensoren på innsiden av dekket/felgen?

ProsjektX

Sitat fra: Zuexi på søndag 31. mars 2019, klokken 14:54


Sitat fra: Powerflux på søndag 31. mars 2019, klokken 14:14
Hehe, skal nok først og fremst spørre hvorfor det ikke er sensorer der i det hele tatt

Hvordan ser man det? Sitter ikke sensoren på innsiden av dekket/felgen?
De fleste TPMS har metallstamme, men det finnes også noen med gummistamme, da er det ikke så lett å se.

Søk på google f.eks etter "52933-D4100". Det er artikkelnummer til sensoren til Kona, Niro, Ioniq, etc
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA