Hvordan kjøpe rødt adapter?

Startet av Albedo, onsdag 27. mars 2019, klokken 18:37

« forrige - neste »

Albedo

Jeg skulle gjerne hatt et rødt adapter til UMC. Har forstått at det bare er Tesla som selger disse, men rent praktisk: hvordan er det enklest og raskest å få kjøpt dette? Ser iallefall at det ikke er å få kjøpt i Tesla Shop (bare ChaDeMo der). Har prøvd å sende mail, uten å få svar foreløbig. (ikke så overrasket over det etter alt jeg har lest om henvendelser til Tesla generelt...).

Er dette noe de har liggende i butikkene, så jeg bare kan stikke innom? (Oslo Nord er min nærmeste).

sjokomelk

Dette selges av serviceavdelingen og ikke av salgsavdelingen. Så du må gå innom på dagtid i ukedagene for å skaffe et. Ville tro dette normalt skal ligge på hylla i de største byene. Grorud burde ha dette til deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Albedo på onsdag 27. mars 2019, klokken 18:37
Jeg skulle gjerne hatt et rødt adapter til UMC. Har forstått at det bare er Tesla som selger disse, men rent praktisk: hvordan er det enklest og raskest å få kjøpt dette? Ser iallefall at det ikke er å få kjøpt i Tesla Shop (bare ChaDeMo der). Har prøvd å sende mail, uten å få svar foreløbig. (ikke så overrasket over det etter alt jeg har lest om henvendelser til Tesla generelt...).

Er dette noe de har liggende i butikkene, så jeg bare kan stikke innom? (Oslo Nord er min nærmeste).
Hvis du har UMC gen 2 (TM3 og nyere X og S) så er den bare en-fase og det kommer ikke rødt adapter til den.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Albedo

Takker for svar, får prøve serviceavdelingen på Grorud.
Var ikke klar over dette med ny UMC, heldigvis har jeg nå funnet ut at jeg har den gamle typen

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Albedo

Ja, jeg hadde sett av det var et par på finn, men stusset litt på at prisen var høy (1200-1500kr). Var litt derfor jeg begynte å lure på om dette var noe som var vanskelig å få tak i og det var et svartebørsmarked for disse adapterne.

Uansett, det gikk greit å kjøpe et adapter hos Tesla Skøyen idag for kr 1090, så da er det ikke noe problem for meg lenger.  :D

boppus

Hvordan ser du forskjell på første og andre generasjon UMC?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Handyman

Sitat fra: boppus på tirsdag 13. august 2019, klokken 15:15
Hvordan ser du forskjell på første og andre generasjon UMC?
Øverst UMC gen 2 (Enfase, tynnere kabel, "pigtail" stikkes rett i "kladden")

Nederst UMC gen 1 (Trefase, tykkere kabel, "pigtail" og adatpere kobles til på kabelen ut av "kladden")

Google hjalp meg å finne bildene ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:00
Sitat fra: Albedo på onsdag 27. mars 2019, klokken 18:37

Hvis du har UMC gen 2 (TM3 og nyere X og S) så er den bare en-fase og det kommer ikke rødt adapter til den.

Vår Model X (produsert desember 2018, kjøpt mars 2019) kom med gen 1 UMC (ny, pakket i plast).
Definisjonen av "nyere" er altså litt løs.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

boppus

Strålende svar, takk.
Jeg har heldigvis fått med gen. 1 til min nye brukte 2018 modell.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA