Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan beregner ElbilAppen kjøreruter?

Startet av PalEngh, søndag 24. mars 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

PalEngh

Hei!

Når jeg beregner rute for langkjøring i ElbilAppen kommer det forslag om ladestasjoner basert på mine preferanser.
Men hvordan beregnes avstanden mellom de foreslåtte ladepunktene?
Hensyntas f.eks. veivalg i forhold til fartsgrense og topologi?
Jeg har testet med en rute fra Kråkerøy til Ørsta. En strekning på 620 km. Jeg stusser litt over at det foreslås lading allerede etter 100 km, i Sandvika eller Oslo. Jeg starter jo med fulle batterier og 250 km rekkevidde.

Noen som kan hjelpe meg å forstå logikken her?


Pål

2018 eGolf

Amatøren

#1
Lading etter kun 100 km er normalt noe kort, ja. Kanskje passer det ikke å kjøre til neste lader.

Derimot har du nok ikke 250 km rekkevidde med mindre du kjører sakte med ECO+ (null komfort).

2018 e-Golf (som du skriver under navnet ditt) har 300 km etter super overoptimistiske NEDC, men målt etter WLTP er rekkevidden på 229 km.

Mer realistisk er EPA og oppgir dermed rekkevidde på 201 km.

EPA - WLTP rekkevidde

Kjørte i dag fra Asker til Nordby Shoppingcenter og det er 141 km.

Tørr vei, fulgte fartsgrensene også der det er 90, 100 og 110 km/t. Full komfort med 21,5°C i bilen og ca 8°C ute.

Ankom lader på Nordby med rest på 18 km (10% i følge hurtiglader).

Da ser du litt mer om rekkevidden.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hanche

Dette må nesten de(n) som har skrevet appen svare på, men noe kan man si på generelt grunnlag: Selv om du kunne kommet lenger på første etappe, er det ikke sikkert at det ville hjulpet på den totale ruten. Kan hende må det bli minst én kort etappe, uansett hvordan du legger opp turen. Problemet er jo at ladestasjonene ikke i utgangspunktet ligger optimalt plassert for alle ruter og alle bilmodeller. Og på mange strekninger ligger de såpass spredt at det er omtrent umulig å få utnyttet bilens rekkevidde fullt ut.

Selv har jeg aldri benyttet disse automatiske hjelpemidlene for å legge opp ruter. Når jeg er på langtur bruker jeg noe av tiden på hver lader til å finne ut hvor neste stopp passende kan være. I praksis velger jeg ofte noe kortere etapper enn nødvendig, slik at jeg bare kan kjøre videre til neste lader dersom det skulle være kø der jeg stopper først. Men det er nå litt på siden av det du spør om.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amatøren

#3
Sitat fra: hanche på søndag 24. mars 2019, klokken 19:40
Problemet er jo at ladestasjonene ikke i utgangspunktet ligger optimalt plassert for alle ruter og alle bilmodeller. Og på mange strekninger ligger de såpass spredt at det er omtrent umulig å få utnyttet bilens rekkevidde fullt ut.
:+1:

La inn for test Hjemme-Billund i A Better Rout Planner og da fikk jeg første lading unormalt tidlig for 2018 e-Golf. Deretter forholdsvis normale etapper. Vil nok kjøre maksimalt lengde på første og lade rett før grensen (avkjøring nr 2 fra E6) da det er en strekning jeg er godt kjent med tanke på ladere. Nedover Sverige vil jeg nok være litt mer forsiktig da jeg har sett YouTube video der Teslabjørn har hatt litt ladetrøbbel. Kjedelig å ikke ha nok strøm til neste.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PalEngh

Ny beregning ble bedre


Her er avstanden 149, 132, 143, 81 og 125 km mellom ladepunktene som foreslås.

Det virker mer sannsynlig. Men mitt hovedspørsmål var hvorvidt fartsgrense og topologi tas med i beregningsgrunnlaget.

Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?


OhmPaPa

Sitat fra: PalEngh på søndag 24. mars 2019, klokken 20:04
Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?

Nei - men be om billett for elbil så slipper du rimeligere unna.

cra

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 25. mars 2019, klokken 00:30
Sitat fra: PalEngh på søndag 24. mars 2019, klokken 20:04
Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?
Nei - men be om billett for elbil så slipper du rimeligere unna.

Og med mindre dette er en strekning du bare svært sporadisk skal reise så er det lønt å legge ut noen kroner for fergekort. Da får du halv pris av halv pris. Men det krever altså en forskuttering på 3.400 kr.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PalEngh

#7
Sitat fra: cra på mandag 25. mars 2019, klokken 09:13
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 25. mars 2019, klokken 00:30
Sitat fra: PalEngh på søndag 24. mars 2019, klokken 20:04
Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?
Nei - men be om billett for elbil så slipper du rimeligere unna.

Og med mindre dette er en strekning du bare svært sporadisk skal reise så er det lønt å legge ut noen kroner for fergekort. Da får du halv pris av halv pris. Men det krever altså en forskuttering på 3.400 kr.
Takk for tips om fergekort.
Selvom vi har familie der, blir det mye å forskuttere 3.400,- for 3-4 turer i året.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

cra

Sitat fra: PalEngh på mandag 25. mars 2019, klokken 09:17
Selvom vi har familie der, blir det mye å forskuttere 3.400,- for 3-4 turer i året.

Ser den. Et alternativ kan kanskje være å knytte din bil inn på slekta sitt abonnement/få et ekstra kort dersom slekta har autopass for ferge? Så vippser du bare brukt beløpe de gangene dere reiser? Har gjort tilsvarende når vi av og til har trengt to fergekort (reiser med ferge pås amme dag med begge bilene).  Kommer selvsagt an på om slekta har autopass for ferje, og om de er villige til å gå inn på noe slikt. Vanlige fergekort er som "cash" å regne; trur ikke du kan ha to fysiske kort på en "innbetaling". De vil uansett fases ut ehtterhvert.

Alternativt: dersom slekta har et fergekort med "bare litt" igjen på kan du evt. vurdere å kjøpe det, så fyller de på et nytt? Da slipper du å bla opp fulle 3.400kr. :)

Ellers betaler du sånn sett samme rabatterte pris med cash som fossilbilister gjør når de blar opp 3.400 for et kort, så det er ikke så verst deal. Men ingen rabatt på person (som er 17% ved bruk av kort).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA