Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer NOA / Advanced Summon osv til Norge?

Startet av Fornybarbil, onsdag 20. mars 2019, klokken 11:43

« forrige - neste »

Fornybarbil

Når man går inn på siden for å bestille en ny Model 3 kan man legge til valget "Evnen til å kjøre helt på egen hånd" for 41800kr. Der er det spesifisert at Naviger på Autopilot, Autoparkering og Summon er inkludert på nåværende tidspunkt og at skiltgjenkjenning og kjøring i bygater kommer senere i år.

Summon er forklart som at "den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen" og at dette er "helt sant".

Er dette helt sant?!

Når jeg finner skriverier fra Tesla og Elon Musk om disse egenskapene virker det alltid som at det er i "US", og jeg har enda tilgode å høre om noen i Norge som har Advanced Summon eller Navigering på Autopilot.. Jeg greier selvfølgelig ikke finne de utdragene om Summon jeg har sett publisert akkurat nå.

Hva stemmer? Får vi disse funksjonene eller betaler vi for noe som aldri kommer til å bli aktivert i Norge pga lover&regler?

Hvorfor sier Tesla at det er helt sant at advanced summon fungerer nå?!

mack_

Jeg har navigering på AP i min Model 3 allerede, så det har faktisk kommet. Funker fint mellom Stjørdal og Trondheim. Advanced summon vet vi vel ingenting sikkert om i Norge i dag.

Fornybarbil

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b0tdjq/manual_for_the_enhanced_summon_from_the_firmware/

Her er utdraget hvor det er spesifisert "US only".

Jeg synes bare det er merkelig at de bruker uttrykket "helt sant" hvis det ikke engang er aktivert i Norge :)

Inop

Hehe, ser for meg M3'en stotre rundt på egen hånd nede i parkeringshuset på Sandvika storsenter en lørdags ettermiddag for å finn meg. Det er jo så vidt den tør å rygge ut av en stor garasje på egen hånd i dag med Summon...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Fornybarbil

Innrømmer at det er "leketøysfaktoren" jeg betaler for. Men hvis tingene Tesla reklamerer for aldri kommer til Norge så kansellerer jeg FSD raskt.

Har hørt rykter om at Navigate on autopilot - hvor den kjører selv inn og ut av motorvei ikke var aktivert i Norge nemlig. Men det stemmer altså ikke, i følge mack_.

pekle

Kommer nok, men ettersom de akkurat har startet å rulle ut f.eks advanced summon - https://electrek.co/2019/03/19/tesla-navigate-autopilot-enhanced-summon/ så tar det tid. Mener at advanced summon og skiltgjennkjenning var mot slutten av året for de som har FSD

Motorwatt

Sitat fra: pekle på onsdag 20. mars 2019, klokken 12:42
... og skiltgjennkjenning var mot slutten av året for de som har FSD

Av en eller annen grunn nevnes bare "trafikklys og stoppskilt". Ikke noe om fartsskilt...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fornybarbil

Hehe. Kanskje det er fordi det er de skiltene folk driter mest i av alle..

Elon Musk har forresten nettopp bekreftet at Long Range AWD får 5% peak power boost "soon".

https://twitter.com/elonmusk/status/1108311946623778821?s=21

Satser på at jeg får bilen min såpass tidlig at jeg får oppleve forandringen.

mack_

#8
Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. mars 2019, klokken 12:14
Innrømmer at det er "leketøysfaktoren" jeg betaler for. Men hvis tingene Tesla reklamerer for aldri kommer til Norge så kansellerer jeg FSD raskt.

Har hørt rykter om at Navigate on autopilot - hvor den kjører selv inn og ut av motorvei ikke var aktivert i Norge nemlig. Men det stemmer altså ikke, i følge mack_.
Har film av at jeg kjører på NoA fra Stjørdal til Værnes, så det er definitivt aktivert. Dette var allerede 24. Feb. Så var det borte i en liten stund, men nå har jeg det igjen. Har hørt rykter om at det krever den ukentlige kartoppdateringen og dermed WiFi, så det kan være derfor. Man plotter inn adresse, kjører på AP og velger riktig fil ut fra hvor man skal. Man må bruke hendelen for blinklys for å faktisk gjøre filskiftet. Når man kommer av motorveien får man en ny type lyd som indikerer at NoA vil avslutte. Altså er det mest en gimmick nå, men ser for meg at det har litt hensikt på steder man ikke er kjent.

fnatiC

Navigate on autopilot fungerer utmerket. Brukte det senest i går :)

VikingWithWings

Får man noe hint om at kartene er oppdatert noe sted?
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

Motorwatt

Tror ikke det, men jeg kan se aktiviteten på min WiFi Traffic Monitor. Ganske mye data som går der. Fikk en gang et varsel om å gå online for å få kartoppdateringer, men da hadde bilen stått uten WiFi tilkoblet over en lenger periode.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA