Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer hvis man går tom for strøm?

Startet av Kapteinen, søndag 17. mars 2019, klokken 20:49

« forrige - neste »

Kapteinen

Noen her som har kjørt Konaen helt tom for strøm? Lurer nemlig på hva som skjer da. Det laveste jeg har kommet er at jeg fikk varsellampe på 8% batteri, men valgte da å lade.

Hvis jeg hadde kjørt videre, hadde da motoren kuttet plutselig, eller får man flere varsler? Og vil lys, radio, vifter etc. fremdeles virke eller dør bilen helt?

Håkon77

Det er ihvertfall ikke bra for batteriet. Planlegg bedre så slipper du å finne det ut.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

TB

Har ikke erfaring med Kona, men med C-Zero har eg kjørt tom. Det som bruker å være standard oppførsel er noe slikt:

- Stadige varsler om at det er tomt.
- Estimat på kjørelengde forsvinner / går over til å vise ---
- Klima / varme skrur seg av. (Vifte bruker å forsette å gå.)
- Effekten blir redusert.
- Bilen stopper.

12 V batteri vil forsatt fungere, lys, radio, kupevifte vil fungere som før i en begrenset periode. Uten strøm fra hovedbatteri vil 12 V batteri gå tomt i løpet av kort tid om forbruket er høyt.

Tesla Bjørn la ut en video som viser han kjører Kona til 1 %
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

trykkertor

Jeg kjørte ned til 2%.
Du får rikelig med påminnelse før du nærmer deg. På 4 eller 5% kom vel skilpaddemodus som sløver bilen ned og sparer strøm.

TB

På generelt grunnlag vil det være mindre risiko for å kjøre tomt for strøm enn bensin / diesel. Om uhellet skulle være ute vil en gjerne kunne få tak i strøm med en skjøtekabel. Ved stopp på trafikkert vei, motorvei vil en gjerne bli tauet vekk både med elbil og bensin / diesel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Cydonia

Varsel kommer ved 8%, men det er lurt å lade i god tid før dette. Etter varslingen risikerer man "skilpaddemodus" etter ganske kort tid. Da er det best å unngå oppoverbakker!

For nysgjerrighetens skyld gjorde jeg en test for å finne ut hvordan bilen taklet "skilpaddemodus".
Den inntraff ved 5% og mer enn 20 km igjen på GOM. Satte klima OFF. Det gjenstod bare ca. 2 km oppoverbakke i 50-sone for å komme helt hjem. Det gikk saktere og saktere, til slutt saktere enn gangfart! Fikk såvidt lirket bilen inn i garasjen til lading, til tross for 4% og 14km på GOM. Ser ikke bort fra at sommertemperatur og flat vei tillater å kjøre helt ned mot 0 km, men har ikke tenkt å prøve.
Hyundai KONA electric 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA