Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For lenge og vente på kona, kansellere kontrakt, Kort leveringstid på andre ev

Startet av Arthur Morgan, søndag 17. mars 2019, klokken 08:25

« forrige - neste »

fdar


ID4

Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.

TordS

Ja, det er jo også ett argument :+1: Sendte jo avgårde e-posten, får se hva de sier. Så langt har jeg kun møtt masse prat rundt grøten, bortsett fra at kontrakten ikke kan sies opp uten å betale for det.

hELgenen


TordS

Kontrakten:
9. Kjøperens avbestilling

Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen(f.kj.l.§41) Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviste økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selgeren plikter ved rimelig tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende delen av tapet.

Red:Har ikke noe prosentsats hos meg.

ID4


Aqua

Sitat fra: Venterpåkona på torsdag 21. mars 2019, klokken 11:57
Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.

Jeg har ikke lest noe stad at den hurtiglader med 100 kW. Derimot har det mange ganger vært informert fra leverandøren at man kan hurtiglade 100 kW ladestasjon.

ID4

Sitat fra: Aqua på torsdag 21. mars 2019, klokken 15:59
Sitat fra: Venterpåkona på torsdag 21. mars 2019, klokken 11:57
Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.

Jeg har ikke lest noe stad at den hurtiglader med 100 kW. Derimot har det mange ganger vært informert fra leverandøren at man kan hurtiglade 100 kW ladestasjon.

Info mail sendt til de som sto på venteliste fra Hyundai Norge. Mottatt 31.05. Klipper ut teksten: " eneste bilen i sin prisklasse som kan hurtiglade på opptil 100 kW (DC). Lading skjer via den vedtatte europeiske standarden Type2 CCS Combo.

Jeg oppfattet da som kunde at bilen kunne lade opptil 100Kw. Senere har det kommet frem at den kan lade på 100KW ladere. Men den kan vel lade på 150 KW ladere også. Synes dette er mer enn upresist, når maks er ca 77.

Arthur Morgan

Sitat fra: fdar på torsdag 21. mars 2019, klokken 07:54

Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?


Hadde i kontrakten at jeg kunne trekke meg uten kostnad.
Hvis dem er lite vilig til og la deg gå fra kontrakten, så kan du bare bruke at kona måtte endre rekkevidden sin i henhold til wltp.

fdar

Sitat fra: Venterpåkona på torsdag 21. mars 2019, klokken 12:36
Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. mars 2019, klokken 12:19
Står det noe i kontrakten vedr. bruddgebyr?

Det står 10% av kjøpesummens størrelse.

Står samme hos meg, så avventer å hører hvordan det går her før jeg begynner med forhandler selv. Men kortere rekkevidde og dårligere lading enn det som var lovet ved kontraktinngåelse bør jo være gode grunner til å kansellere.

advale

Tviler på argumentet holder vann når det har nesten gått 6 mnd siden det ble klart at rekkevidden ble nedsatt. Da burde man si ifra med en gang. Men følger spent med hva de sier..

Nå var jo dere "heldig" med at Hyundai satt opp prisen med 10 000 etter kontrakt. Så har litt slingringsmonn ved ta den ut og selge like etter istedenfor å betale bruddgebyret.

Vaduz

Sitat fra: TB på søndag 17. mars 2019, klokken 10:32
Sitat fra: SKYNET på søndag 17. mars 2019, klokken 08:25
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla. 

Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker,  har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19, med kønummer 75XX

jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul,  det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?
Har tenkt det samme, har estimert levering 4 kvartal 2019, kønummer 93xx

Da jeg ikke har hørt noe siden oktober var jeg innom forhandler Mobile Kjeller AS igår og spurte om det var noen oppdatert status. Svaret var at de leveringen gikk som planlagt, eller litt før. Det var ikke snakk om forsinkelser, men de viste ikke noe mer nøyakig. Ca 2-3 mnd før levering ville jeg få beskjed. Jeg ønsket å vite hvordan det var å kansellere kontrakten som måtte signeres i juli 2018 for å ikke miste plassen. Svaret var at det ville tilkomme bruddgebyr. Når jeg spurte om beløpet fikk jeg et vagt svar på ca 10 000 kr.

Når jeg sammenliknet prislisten på bilen nå, og med kontrakten jeg har er listeprisen øket med ca 13 000,- om jeg ikke har missforstått noe?

       
  •                                                      kontrakt        pris nå
  • Elektrisk bil m/ventilerte skinnseter  335 500,-    347 900,-
  • Metallic lakk                                        4 900,-        4 900,-
  • Vinterhjul 17" org aluminium felg,       17 900,-      16 900,-
  • TPMS, Conti dekk
Om jeg nå velger å kjøpe en annen bil, enten en "brukt" fra Finn, eller et annet merke. Når min bil engang blir levert vil det trolig fremdeles være etterspørsel etter Kona. Om priser over stemmer, og Hynday ikke setter ned prisen, noe jeg ikke ser som aktuelt, kan jeg selge den videre til under dagens nypris uten å tape noe. Å betale 10 000,- i bruddgebyr vil ikke være aktuelt. Når jeg reserverte var håpet at leveringen ville gå raskere, men innser at det ikke var realistisk.

Kan være skummelt å vente lenge mtp bruktmarkedet. Kona har sunket i verdi etter "billige" M3 kom ut og det vil bli mye verre med MY da de begge er kompakt SUV/cross over. Mange vil nok heller vente på den enn å kjøpe en compliance car uten ladenettverk og app+++. Ville vurdert å betale de 10k, Hyundai struper salget av Kona nå da de allerede har laget nok for å tilfredstille lover og regler og sannsynlig taper penger på hver bil.

trykkertor

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. mars 2019, klokken 13:58
Kan være skummelt å vente lenge mtp bruktmarkedet. Kona har sunket i verdi etter "billige" M3 kom ut og det vil bli mye verre med MY da de begge er kompakt SUV/cross over. Mange vil nok heller vente på den enn å kjøpe en compliance car uten ladenettverk og app+++. Ville vurdert å betale de 10k, Hyundai struper salget av Kona nå da de allerede har laget nok for å tilfredstille lover og regler og sannsynlig taper penger på hver bil.
Synes det var et "skummelt" råd.
I all den tid det leveres så få Kona Electric, bør en kunne klarer å få folk til å overta bilen til kostpris, uten å betale 10.000,- ut i ingenting nå.
Ja kanskje til og med tjene noen få tusen på det.
Vi har nylig sett grafer på Kona Electric-produksjon og eksport som nå er i en tendens på struping av modellens tilgjengelighet.

https://youtu.be/EFaPJJBKRs4?t=158

Arthur Morgan

Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Fikk du kommet deg ut av kontrakten ?

TordS

Sitat fra: SKYNET på onsdag 27. mars 2019, klokken 14:51
Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Fikk du kommet deg ut av kontrakten ?

Har fått svar om at det er gått ut en e-post fra Hyundai på dette 5. desember, bedt om kopi av denne. Husker ikke at jeg har fått den, finner heller ikke e-posten. Enn så lenge venter jeg på en kopi av den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA