Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Radial

Sitat
In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.

Hva skal dette bety? Øke import volumet av hva....? 3'ere?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thob

Sitat fra: Radial på tirsdag 27. april 2021, klokken 16:39
Sitat
In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.

Hva skal dette bety? Øke import volumet av hva....? 3'ere?

Sikkert det. Tviler på at de sender model Y til Europa med det første når de har lange ventelister i Kina. Dessverre

daktari

Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 27. april 2021, klokken 16:30
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:14
Q1 kvartalsrapport har allerede rapport dette

Sitat

In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.


«Remain on track for late 2021" er jo en artig måte å pynte på forsinkelsen..
Det triste er jo at late 2021 er 2022 på norsk.
Ja, hvis de driver og monterer opp maskineri nå, og så skal sette i drift prøveproduksjon. De fleste bruker vel ganske lang tid på å få skikkelig kvalitet ut av prøveproduksjonen sin? Tesla skal kanskje selge de bilene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

#1008
Selve forsinkelsen er kanskje pga byggesøknaden ikke er godkjent pga endringer, og må gjennom atter en prosess?

https://insideevs.com/news/502738/tesla-giga-grunheide-production-october/amp/

Positive er vel at de kan ha en skikkelig set-up av linja, og rekruttere og lære opp nok folk.
Men dette er litt ergerlig, må holde liv i en gammel bil fram til nyttår ihvertfall nå🙄 får håpe dette er verdt å vente på, fruen er dog ikke spesielt imponert så langt 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Nye bestillinger sier de altså at blir levert i slutten av i år, underforstått eksisterende bestillinger blir levert før...hvor er forsinkelsen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på tirsdag 27. april 2021, klokken 22:56
Nye bestillinger sier de altså at blir levert i slutten av i år, underforstått eksisterende bestillinger blir levert før...hvor er forsinkelsen?

Det kunne vært en optimistisk tolkning hvis det ikke hadde vært for denne fra kvartalsrapporten:

«In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021.»

kodax

Produksjonen starter i midten av 2021, levering i andre halvdel av 2021. Det er jo lov å håpe (på vegne av de som skal ha denne:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

s3xy

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. april 2021, klokken 12:12
Sitat fra: s3xy på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:36
Problemet er kombinasjonen range, ytelse, pris, vil det være galskap å kjøpe noen dagens Elbiler da de rett og slett er en langt dårligere deal... så da er det bare å vente, alle viste jo at det kon til å skje!!!
Da gambler du jo på at Tesla faktisk klarer å levere et paradigmeskifte på batterisiden, til lavere pris. Risikoen for at de ikke får til det i 1.halvår 22 er absolutt tilstede.
Alternativt kan man kose seg med en annen elbil mens man venter.

TM3 har jo.passert 60 mil på dagens teknologi. Sjansen er jo enorm for at TMY kan ligge å ligge 10+ mil foran konkurrentene når den lanseres,... så spørs d bare hvor lenge d er til, og evt hva annet som har dukket opp da.

advale

#1013
@s3xy Tenkte det samme som deg, men dette var for noen år siden når Tesla var enkelt best i rekkevidde etc. Men nå har konkurrentene tatt igjen og er åpent race. Vil si med med Ioniq5 er mye tettet igjen. Det er ikke bare rekkevidde som teller, hvor fort den lader har også mye å si.

Folk flest trenger ikke særlig mer enn 500km når de stort sett bruket bilen i nærmiljøet sitt. Eller pendler noen mil. Så ser ikke logikken med å ha 900km rekkevidde i bilen. Det betyr bare mer vekt og høyere pris. Konkurrentene ligger også bare noen få mil bak, men der de taper i rekkevidde får man igjen i komfort, støyisolering og mer utstyr.

daktari

Kanskje det er lurt å lese hva Musk egentlig sier så man ikke blir skuffet i høst:
SitatWe are building factories as quickly as we can. Both Texas and Berlin are progressing well and we expect to have initial limited production from those factories this year and volume production from Texas and Berlin next year.
https://seekingalpha.com/article/4421439-tesla-inc-s-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2021-results-earnings-call-transcript
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 15:37
Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 15:08
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 08:37Det er riktig at Tesla selger kvoter for å gå i pluss.

Tesla går med overskudd også uten kvotesalg.

Ja mulig de gjør det nå. Men kvotesalget har reddet kvartalsresultater tidligere.

Ikke egentlig. Tesla justerer aktivitetsnivået etter inntekter, så det eneste kredittene har gjort er å akselerere utviklingen. Uten disse hadde Tesla bare brukt litt mindre penger hvert kvartal for å fortsatt ha overskudd

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 17. april 2021, klokken 16:09
Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 15:04Hvorfor skal jeg innrømme noe som ikke stemmer?

Jeg skjønner at du har tapt mye penger på å vedde på at Tesla-kursen skal stupe, men er du nødt til å hele tiden drive med slike personangrep? Ta tapet som en mann og hold deg til saken. Du får ikke pengene tilbake ved å angripe andre.

Ikke bare tør du ikke innrømme at du prater opp aksjen, men du ljuger om fakta og andre mennesker. For din egen del resten av ditt liv og investorkarriere håper jeg du får av deg skylappene, de vil skape mye problemer.

Jeg gjentar at jeg har ingen posisjon i TSLA. Hva er din posisjon?

Ah, glemte, "dont feed the troll".

Jeg prater ikke opp aksjen noe mer enn du prater den ned. Du er jo tatt i å komme med falske påstander flere ganger nå. Jeg skjønner at du ønsker å tjene penger på at Tesla faller, men hva med at du for en gangs skyld holder deg til saken og slutter med personangrepene?

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 28. april 2021, klokken 07:50
Kanskje det er lurt å lese hva Musk egentlig sier så man ikke blir skuffet i høst:
SitatWe are building factories as quickly as we can. Both Texas and Berlin are progressing well and we expect to have initial limited production from those factories this year and volume production from Texas and Berlin next year.
https://seekingalpha.com/article/4421439-tesla-inc-s-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2021-results-earnings-call-transcript
Det har vel aldri vært forventet at det blir «volume production» fra Berlin i år, men det betyr ikke at det ikke blir nok biler til å dekke det initielle behovet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på onsdag 28. april 2021, klokken 10:28
Sitat fra: daktari på onsdag 28. april 2021, klokken 07:50
Kanskje det er lurt å lese hva Musk egentlig sier så man ikke blir skuffet i høst:
SitatWe are building factories as quickly as we can. Both Texas and Berlin are progressing well and we expect to have initial limited production from those factories this year and volume production from Texas and Berlin next year.
https://seekingalpha.com/article/4421439-tesla-inc-s-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2021-results-earnings-call-transcript
Det har vel aldri vært forventet at det blir «volume production» fra Berlin i år, men det betyr ikke at det ikke blir nok biler til å dekke det initielle behovet.
Kommer an på definisjonen av "limited production" og forskjellen opp til "volume production". Men tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Kommunikasjonen rundt Giga Berlin har ikke vært så urealistisk. Problemet er at kommunikasjonen om forventet levering av Model Y har vært veldig misvisende. Det er ikke så lenge det sto start produksjon  tidlig 2021. Og nå er vi nesten et år forsinket i forhold til det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA