Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Syklist

Er det mange biler som leveres med integrert skipose nå om dagen?   

Dette var ganske vanlig på 80-tallet. (BMW 3-serie hadde det, og min 85 Audi 100 hadde en skipose som rommet langrennski på 210.)

Senere har jeg kun sett skiluke som opsjon på biler jeg har vurdert.

Og tilbake til topic: Tipper første kundebil kommer i oktober, med mindre det plutselig skulle komme et båtlass fra Kina til sommeren.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

andy99

Enig at det mest sannsynlig drøyer utover høsten, det som blir avgjørende for oss kunder i Norge er vel hvordan de denne gangen forholder seg til "køen". Eller om vi med tidlig bestilling kommer langt bak. Om de har som policy å levere til nærområder først dvs tyskland, nederland etc? Slik de gjorde i starten med M3.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

SurSnasen

I starten med Model 3, på europeiske markedet, hadde Tesla allerede en godt etablert serieproduksjon i USA. Dermed kunne de pøse på med et høyt antall allerede fra begynnelsen.

Med Model Y, produsert i Berlin, blir det noe helt annet. Da skal serieproduksjonen gjennom en oppramping. Det vil bli et beskjedent volum de første ukene etter at serieproduksjonen begynner. For så å økes gradvis. Ergo vil det sannsynligvis bli en del lengre ventetid for de som befinner seg bak i køen, eller som bestiller nå fremover.

emurof

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 06:50
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:32
Hvilke biler ligger når Tesla på rekkevidde?

Hvilke konkurrenter er gunstig priset?

Hvorfor mener du teknologiforspranget krymper?
MEB platformen av konkurentene er vel innen 5% av rekkevidden. Ford som Daniel_0007 sier går lengre. Og da tar man ikke hensyn til at Tesla lar deg lade opp til 100%, altså en kapasitet som er tungvindt å benytte. Har selv TM3, og den blir aldri ladet til 100% grunnet at det tar så lang tid å lade den helt opp, og slitasjen det gir på batteriet. Så i praksis er rekkevidden til Tesla 90% av WLTP. Da er plutselig Tesla bakerst i rekkevidde konkurransen.

Pris er det ihvertfall ingen som er dyrere, så lenge man sammenligner nogenlunde likt utstyrt.

Hvilket teknologiforsprang av mening er det du henviser til? Det eneste jeg ser Tesla beviselig har av forsprang er fungerende OTA og ett litt bedre fungerende infotainment. Noe som for folk flest betyr svært lite.

Så hva sitter TMY igjen med som best? Muligens plass til bagasje. Superladenettverket enn så lenge.

Tesla ligger langt foran på rekkevidde, men det er klart, hvis man bare skal begynne å fjerne kapasitet for Tesla sin del bare for å bevise et falskt poeng så kan man "bevise" hva som helst.

Jeg har ladet til nesten opp mot 100% et par ganger uten problem. Men som regel trenger jeg det ikke, selv om det er langt å kjøre.

Du må se på pris mot hva man får for pengene. Teknologi, rekkevidde, osv. Skal du ha en noenlunde lik konfigurasjon så ligger Tesla veldig godt an prismessig. Men stripper du konkurrentene for alt og får en bil som nesten ikke ligner grisen så kan du sikket vise til billigere bil for konkurrentene.

Tesla har forsprang på alt fra programvare til batteri.

TMY sitter igjen med rekkevidde, teknologi, hva du får for pengene, osv. Med konkurrentene betaler du enten like mye for mindre, eller til og med mer for mindre, eller kanskje du litt mer hvis du er heldig - for høyere pris.

emurof

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.

Eh, tuller du nå?

Øyvind.h

Det som taler til fordel for Y for min del er brukbar pris, gode ytelser, god plass ift ytre mål, mulighet for 7 seter, god infotainment, ladenettverk og god app.

Det som taler for ett av de mange gode alternativene er;
- Bedre støydemping
- Bedre kjørekomfort
- Diverse praktiske og mer holdbare løsninger
- Bedre og mer avanserte lys
- Bedre løsninger for vinter (ikke rammeløse vinduer, ikke håndtak som fryser fast osv)
- Fabrikklevert HUD fremfor ettermontert
- Diverse andre valgmuligheter som ventilerte seter, setemassasje, seteforlenger, oppblåsbare sidevanger, elektrisk hengerfeste ++++)
- Mulighet for betydelig rimeligere alternativ, avhengig av hva en vil ha av utstyr

Det er lurt å kjøpe og eie biler fra forskjellige merker. Jeg solgte akkurat EQC`en og låner tidvis en Model X nå. Oppdaget da at en asfaltstripe på en vei i nærheten faktisk skal fungere som fartsdump. I EQC`en ble samme asfaltstripe bare en liten ujevnhet i veien, der det i X`en oppleves som en fartsdump.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 12:02
Oppdaget da at en asfaltstripe på en vei i nærheten faktisk skal fungere som fartsdump. I EQC`en ble samme asfaltstripe bare en liten ujevnhet i veien, der det i X`en oppleves som en fartsdump.

Så EQC'en virket ikke?  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på onsdag 14. april 2021, klokken 12:05
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 12:02
Oppdaget da at en asfaltstripe på en vei i nærheten faktisk skal fungere som fartsdump. I EQC`en ble samme asfaltstripe bare en liten ujevnhet i veien, der det i X`en oppleves som en fartsdump.

Så EQC'en virket ikke?  :laugh:
Ja elendig understell som ikke forholder seg til huller og ujenheter slik det skal! Skal sies at den fartshumpen er ganske liten og midlertidig anlagt, men det var først i X`en det slo meg at dette er ment som en hump og ikke bare asfaltert over noe midlertidig infrastruktur i bakken....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:41
Tesla ligger langt foran på rekkevidde, men det er klart, hvis man bare skal begynne å fjerne kapasitet for Tesla sin del bare for å bevise et falskt poeng så kan man "bevise" hva som helst.
TMY WLTP: 50 mil.
Mach-e WLTP 54 mil.

Hvordan blir dette langt foran. Siste ryktene plasserer og Enyaq iV80x på 50 mil. Langt foran sa du?

Og dette med 100% lading av battericellene, som ingen andre gjør for å skade batteriene, og som går mye saktere mot slutten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.

Eh, tuller du nå?
Eh, nei. For å oppnå rekkevidden de har så må Tesla ty til å lade battericellene til 100%. Hadde andre produsenter gjort dette hadde de automatisk fått 5-10% lengre rekkevidde. I TMY segmentet er det allerede dødt løp på rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 12:02
Jeg solgte akkurat EQC`en og låner tidvis en Model X nå.
Hvilken årsmodell er det? TMX var ganske stiv som 2017 modell ihvertfall. Lurer på om adaptiv demping hadde hjulpet noe...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 13:01
Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.

Eh, tuller du nå?
Eh, nei. For å oppnå rekkevidden de har så må Tesla ty til å lade battericellene til 100%. Hadde andre produsenter gjort dette hadde de automatisk fått 5-10% lengre rekkevidde. I TMY segmentet er det allerede dødt løp på rekkevidde.

Det blir feil å si at Tesla lader battericellene til 100%, mens andre elbilmerker ikke gjør det. Det Tesla definerer som 100% tilsvarer høyere cellespenning enn 100% gjør hos de (fleste) andre elbilmerker. Alle Tesla-modeller har også en buffer i toppen (typisk 2,5-5 kWt), de fleste andre merker har vel litt større buffer enn dette. Ikke nødvendigvis større målt i kWt, men som prosentandel av total batterikapasitet.

Sånn. Skal du fortsette å være så pirkete, er det fint om du også blir mer korrekt :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

fonberg

On topic så tipper jeg at de første norske kundebilene kommer i september, men at dette blir ganske få og toppspecca Performance-utgaver, pga tidlig i oppramping. Så kommer en større leveranse i desember, og sikkert enda større i mars 22. Blir spennende  :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Tror ikke vi vil ha de samme kvartalspushene lenger når Berlin blir up and running. Mer jevn strøm.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: fonberg på onsdag 14. april 2021, klokken 13:26
Det blir feil å si at Tesla lader battericellene til 100%, mens andre elbilmerker ikke gjør det. Det Tesla definerer som 100% tilsvarer høyere cellespenning enn 100% gjør hos de (fleste) andre elbilmerker. Alle Tesla-modeller har også en buffer i toppen (typisk 2,5-5 kWt), de fleste andre merker har vel litt større buffer enn dette. Ikke nødvendigvis større målt i kWt, men som prosentandel av total batterikapasitet.

Sånn. Skal du fortsette å være så pirkete, er det fint om du også blir mer korrekt :)
Greit å pirke, men har aldri lest om noe annet enn at 100% cellespenning hos Tesla har vært 4,2V (utenom når de reduserte tilgjengelig kapasitet på 85 pakkene), som vel er ganske standard 100% for Li-Ion celler.

Nå har jeg ikke fulgt med på TM3/Y så godt, mulig de har lagt seg på en annen strategi enn TMS og TMX? Det er i så fall bra, og gjør 100% greiene til Tesla mindre relevant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA