Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så ble det en e-Golf, men lade hjemme?

Startet av PalEngh, onsdag 13. mars 2019, klokken 21:29

« forrige - neste »

PalEngh

Jeg har lest litt om lading av min nye 2018 e-Golf, og lurer litt...

Hvor mye kan jeg lade med via Type 2 kontakt? Altså; hva er maksimal ladekapasitet i Ah og kWh?

Hvilken ladehastighet er normalt definert som hurtiglading?

Amatøren

Gratulerer med ny bil!

Siste først: Hurtiglading er DC lading hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse og lignende operatører.

Hjemmelading: AC med maksimalt 7,2 kW (32 A). Enten via to faser fra 400 V TN nett (230 V mellom fase og nøytral) da 2*16 A eller enfase fra 230 V IT nett da med 32 A - hvis netteier tillater så stor skjevbelastning på nettet. Noen sier maks 20 A.

AC lading blir mer og mer tilgjengelig på kjøpesentere, men da som regel kun enfase 16 A (3,6 kW).

Skal du bruke ladekladden blir det maks 10 A og er det permanent skal Schuko kontakten være egen på kurs og sikret med egen 10 A sikring og med B vern. - Så sant jeg husker dette rett.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PalEngh

Sitat fra: Amatøren på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:54
Takk for utfyllende svar.

Det var kapasiteten på on board charger jeg var på jakt etter.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Råde

Ombordlader for eGolf 300 er 7,2kW. For veteranen (190) 3,6kW. Hurtiglading er DC 50kW og høyere (i praksis får golfen fra 30kW. Vet ikke med FL men veteranen klarer sjeldent over 40kW). 22kW AC som feks Zoe lader på er def som semihurtig.
e-Golf | X75D

Amatøren

Data fra Fastned:

SitatThe charge speed is up to 40 kW at all of our chargers. In the charge curve below you can see the charge speed of the e-Golf. On average, the e-Golf charges 100 km of range in 20 - 25 minutes. Charging behaviour largely depends on battery size:


  • 26 kWh edition: fast charging until 75%, charging will go slower after this
  • 36 kWh edition: fast charging until 80%, charging will go slower after this
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Råde

Ser riktig ut. Tror jeg hadde 42kW en gang. Vanligvis rundt 30 (kaldt batteri osv osv).
e-Golf | X75D

CEM07

Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 22:27
Ser riktig ut. Tror jeg hadde 42kW en gang. Vanligvis rundt 30 (kaldt batteri osv osv).


Hvor leser du av hvor mange kw. du lader med? Savner denne muligheten fra Tesla.
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

geear

Mulig det går å se det med nye instrumentpanelet, men hvis ikke så er det old skool som gjelder, lese av skjermen på laderen og dele antall kWh på minutter og gange med 60.

Marzo

Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 22:27
Ser riktig ut. Tror jeg hadde 42kW en gang. Vanligvis rundt 30 (kaldt batteri osv osv).

Litt forsvinner i varme også

PalEngh

Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 20:21Hurtiglading er DC 50kW og høyere (i praksis får golfen fra 30kW.
Er det en grense for hvor rask DC-lading en bil kan ta imot, og hva er det som ev. begrenser dette?

Jeg antar at bilen tar det den får, men er det en øvre grense? Kan jeg eks. hurtiglade med 200 kwh?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Amatøren

#10
Selv har jeg ligget rundt 30-37 kW på ladehastighet når jeg har sjekket data i etterkant. Da er det gjennomsnitt og de gangene jeg ikke har ladet over 80%. Temperatur har nok mye å si.

Legger ved graf fra Fastned om ladekurver for e-Golf ved optimale forhold.



Du får ikke raskere selv om du skulle koble deg på for eksempel Iointy med 350 kW lader. Bilen begrenser.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Råde

Sitat fra: PalEngh på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 20:21Hurtiglading er DC 50kW og høyere (i praksis får golfen fra 30kW.
Er det en grense for hvor rask DC-lading en bil kan ta imot, og hva er det som ev. begrenser dette?

Jeg antar at bilen tar det den får, men er det en øvre grense? Kan jeg eks. hurtiglade med 200 kwh?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Det er en øvre grense på alle biler. Golfen tar bare DC50, men du kan godt koble deg til lynladerene allikevel (tror jeg). Min X75D klarer ca 110kW mens 100-batteriene fra Tesla klarer rundt 140kW nå. Tesla vil snart slippe batterier som tar mye mer enn det og den nye porchen, taycan, skal etter hvert klare 350kW.

Det er batteristyringen (BMS) som styrer dette. Begrunne for forskjellene er batteriarkitektur og spenning og sånt som jeg ikke vet noe om.

Vanskelig å hurtiglade batterier sier de. Litt som å fylle vann på en colaflaske med en høytrykksspyler.
e-Golf | X75D

Eivind S

Du kan se DC ladehastighet på den grønne buen med piler på venstre skive/kraftmeteret. Dvs den samme som viser hvor mye regenerering som er tilgjengelig når du kjører. Hver strek er 5 kW. Og du må skru på bilen for å se det.

Men kjekt å se når ladehastigheten faller.

Sitat fra: CEM07 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 07:51
Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 22:27
Ser riktig ut. Tror jeg hadde 42kW en gang. Vanligvis rundt 30 (kaldt batteri osv osv).


Hvor leser du av hvor mange kw. du lader med? Savner denne muligheten fra Tesla.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Eivind S

AC ladehastighet vet jeg ikke noe sted man kan se. Kan estimere ut fra ladetid, men det er jo litt unødig komplisert. Så hvis noen vet det er jeg veldig interessert.
Jeg hadde hatt e-Golfen i et år før jeg fant ut hvordan du kunne se DC ladehastigheten  :)
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Milk

Har akkurat byttet til Tibber, og bestilt Easee ladestasjon som jeg vurderte som det beste alternativet med tanke på fremtiden. Veterangolfen min lader kun med 3,6Kw, men i mitt oppsett kan Easee gi 7,4 Kw hvis bilen kan ta imot, og noen få biler kan lades på 3-fas opp til 11Kw (har du 400V anlegg klarer Easee 22Kw)

Appen du får med Tibberabonnementet gir etterlengtet informasjon om e-Golfen, den viser hvor mye strøm det er på bilen i % (i tillegg til at den også gjetter hvor langt du kan kjøre :)), og du ser hvor mye strøm golfen har trukket fra nettet totalt for  inneværende måned, og pr dag.

Så langt er jeg strålende fornøyd, og det er ingen bindingstid.

Om noen vurderer å bytte, så send gjerne en PM, så sender jeg link for registrering som gir oss begge kr 500 i bonus :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA