Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler krasjer mer enn andre biler

Startet av Jalla, lørdag 09. mars 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

Sirup

Jeg kan ikke fri meg fra tanken at skjermen i Tesla tar mer oppmerksomhet enn vi liker å tro. Tar meg selv i å holde på med ting på skjermen, f.eks søke på Spotify når jeg burde holdt øynene på trafikken foran.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Spiro

Tok ett speil på min Leaf 30kw i fjor vinter. Kjøpte ett nytt originalt speil og byttet det selv. Kom på 2900 kr.

Hvor mye koster ett speil til tesla modeller?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

z4rd

Det er egentlig unødvendig, når du kan bare snakke til bilen og si «Play «navnet på sang og/eller artist» så gjør den søket i Spotify for deg.
Blir iaff litt mindre styr. Hvis jeg skal bytte noe greier på skjermen så sørger jeg for at det er forsvarlig, samt at AP er aktivert, hvis mulig. Hvis ikke, så venter jeg til det er innafor.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

#18
Jeg har hatt mange elbiler er siste 2 årene. Tidligere var en BMW i3 vesentlig rimeligere å forsikre enn en BMW 225XE. Nå betaler jeg over 50 % mer i forsikring for en Kia e-Niro med tilsvarende kjørelengde. Da snakker vi om to biler med omtrent samme verdi, samme vekt og motoreffekt. Dyre deler på asiatiske biler,  kombinert med kjøremønsteret for elbiler (høy andel bykjøring) er nok forklaringen på økningen. I tillegg var elbiler ekstra billig å forsikre i starten, trolig som en del av markedsføringen mot et nytt segment. Nå er elbiler blitt så utbredt at vanlige prinsipper for lønnsomhet må legges til grunn for premien. For et par år siden betalte jeg under 4000 kr for full kasko på en BMW i3. Det måtte jo være et tap, selv om i3 har ekstremt billige deler.

Larsebass

Sitat fra: Spiro på søndag 17. mars 2019, klokken 07:57
Tok ett speil på min Leaf 30kw i fjor vinter. Kjøpte ett nytt originalt speil og byttet det selv. Kom på 2900 kr.

Hvor mye koster ett speil til tesla modeller?

Høyre speil koster 9500 med arbeid og moms. Jeg rygger som en prest inn i garasjen nå.
Tesla X75D.

Jejl

Sitat fra: Larsebass på fredag 22. mars 2019, klokken 01:15
Sitat fra: Spiro på søndag 17. mars 2019, klokken 07:57
Tok ett speil på min Leaf 30kw i fjor vinter. Kjøpte ett nytt originalt speil og byttet det selv. Kom på 2900 kr.

Hvor mye koster ett speil til tesla modeller?

Høyre speil koster 9500 med arbeid og moms. Jeg rygger som en prest inn i garasjen nå.
Det kommer vel an på om en har speil som automatisk feller inn? De gamle uten automatisk innfelling må vel være billigere.

Jejl

https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=fr&u=https://www.amperes.be/&prev=search

Ulykkesstatistikken på elbiler i Belgia er såpass mye bedre enn resten av bilparken at det største forsikringsselskapet i landet priser forsikringene på elbiler 30% lavere.

Tipper det egentlig er tilsvarende forhold i Norge også, det er bare det at ikke alle som legger frem statistikk er like gode til å få med all info som er relevant for statistikken.

Jalla

Sitat fra: Jejl på mandag 25. mars 2019, klokken 22:07
https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=fr&u=https://www.amperes.be/&prev=search

Ulykkesstatistikken på elbiler i Belgia er såpass mye bedre enn resten av bilparken at det største forsikringsselskapet i landet priser forsikringene på elbiler 30% lavere.

Tipper det egentlig er tilsvarende forhold i Norge også, det er bare det at ikke alle som legger frem statistikk er like gode til å få med all info som er relevant for statistikken.

Ja, ved utgangen av 2018 så var det under 10.000 elektriske biler i Belgia. Så jeg tror ikke du skal trekke så mange sannheter ut av hva du leser derfra.

Jeg var i Brussel fra fredag til mandag for noen uker siden, og så ikke en eneste elbil.

Elbil fundamentalist

Blir tatt opp her også (3min ut i video) elbil leiebil krasjer mindre og skadene er mindre.


https://youtu.be/mBvasyZWZ6M
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

engolf

Utan att ha tillgång till informationen som försäkringsbolagen har är det svårt att avgöra om elbilar faktiskt är oftare involverade i olyckor, eller om antal försäkringsutbetalningar för elbilar per antal körda km är högre.
Personligen tror jag att försäkringspremien för några år sen var baserad på en liten elbil som gick till och från butiken, men nu inser försäkringsbolagen att "hej, moderna elbilar kör faktiskt mer, och dem hamnar också i olyckor..."

Ketill Jacobsen

Jeg tipper nyere biler både er mer utsatt for skader og rapporterer mer til forsikringsselskapene. En burde kun sammenligne med fossilbiler fra 2012 og framover og med størst vekt på de siste årgangene (i stedet for å sammenligne med alle fossilbiler). Eldre biler har ikke kaskoforsikring så for dem faller en enorm mengde henvendelser bort, for å nevne et viktig poeng.

Samlet sett så tror jeg elbiler har færre skader enn tilsvarende nye fossilbiler. Kostnadene skal jeg derimot ikke uttale meg om, men et speil er vel et speil og det samme en skjerm eller en dør eller "støtfangere" foran og bak. Forsikringsselskapene bør komme med flere og relevante fakta før siste ord er sagt. Ellers vil jeg oppfatte jeg deres utspill som kampanjer.

Elmo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 31. mars 2019, klokken 14:36
Jeg tipper nyere biler både er mer utsatt for skader og rapporterer mer til forsikringsselskapene. En burde kun sammenligne med fossilbiler fra 2012 og framover og med størst vekt på de siste årgangene (i stedet for å sammenligne med alle fossilbiler).
:+1:  Enig.  Men det skaper jo ikke overskrifter og klikk
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


OhmPaPa

Saved you a click:
SitatGrove fartsoverskridelser i kollektivfeltet og hensynsløse filskift fra elbilistene er en plage for mange yrkessjåfører. De etterlyser mer effektive politikontroller og hardere reaksjoner.

engolf

Som bilist i huvudstaden upplever jag däremot att yrkestrafik (speciellt bussar) är en överhängande fara för andra medtrafikanter. Det verkar som om det råder en mentalitet "jag är större än andra, så trafikreglerna gäller inte mig.."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA