Nødkjørefeltassistanse og LKA

Startet av Chimp, fre 08. mar 2019, kl. 07:07

« forrige - neste »

Chimp

Er nok pga hastigheten jeg ikke har merket noe til den. Kjører så sjelden på veier uten midtdeler at dersom jeg gjør det ligger jeg hvertfall ikke i over 70 når jeg møter motgående trafikk..skjønner at det er litt annerledes når det er den vanlige pendlerruten, men det kan også være grunnen til at det kommer få klager på dette. Majoriteten kjører sjelden så smale veier. Men igjen, opp til fjells merket jeg det ikke, aner ikke hvordan man skrur det av heller, har aldri på LKA men vet ikke hvor valget til nødkjørefeltassistanse ligger.

Kan være forskjell på bilene også (?)

Trapper

Det må være forskjeller, jeg har ikke mulighet til å velge LKA-innstillinger (se bildet).
Skal forsøke å slå av Hindringsvarsel for å se om det gjør noe fra eller til.

daktari

Sitat fra: Trapper på søn 07. apr 2019, kl. 12:15
Det må være forskjeller, jeg har ikke mulighet til å velge LKA-innstillinger (se bildet).
Skal forsøke å slå av Hindringsvarsel for å se om det gjør noe fra eller til.
I det skjermbildet, velg "begge". Da tenker jeg LKA kan justeres. Fint hvis du tester, særlig hvis du har et spor på en landevei som gir deg trøbbel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trapper

LKA-innstillinger er dessverre ikke tilgjengelig for noen av de 3 alternativene i listen for Styreassistanse.

daktari

Sitat fra: Trapper på søn 07. apr 2019, kl. 13:12
LKA-innstillinger er dessverre ikke tilgjengelig for noen av de 3 alternativene i listen for Styreassistanse.
også når bilen står i park?
Mine I-Pace videoer

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på søn 07. apr 2019, kl. 16:38
Sitat fra: Trapper på søn 07. apr 2019, kl. 13:12
også når bilen står i park?

Joda. Den er tilgjengelig når man velger begge. Men hos meg stod den på vibrasjon.

Trapper

Ikke for min del, verken i park eller i fart.

RayBomb

Da prøvde jeg å endre til vibrering, men da tok bilen som vanlig å styrte inn til venstre og i tillegg så vibrerte den.
Skal prøve med å slå av veikantregistrering og se hva som skjer da.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Fikk testet litt på smal landevei på vei til fjellet. Det er grenser for hvor langt mot kanten jeg tør kjøre i 80-90, men nok å legge hjulet på linja. Bilen rister i rattet hver gang, styrer aldri vekk.

Hvis jeg slår av lane recognition fra rattet (de to røde stripene på hø side) registrerer den ikke.

Mine I-Pace videoer

lr-80

Jeg og kona kjører samme bil.
Hun opplever styreassistenten som litt ubehagelig noen ganger.
Jeg har aldri opplevd det slik.

Hmmm...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Hjertis

Sitat fra: RayBomb på søn 07. apr 2019, kl. 19:23
Da prøvde jeg å endre til vibrering, men da tok bilen som vanlig å styrte inn til venstre og i tillegg så vibrerte den.
Skal prøve med å slå av veikantregistrering og se hva som skjer da.

Jeg har testet mye og Veikantreg av er det eneste som hjelper. Men det kan ligge noe i at denne bare slår inn over en hvis hastighet. Jeg vil tippe 60+.

Tellus

Veikantregistering kan man enkelt slå av ved å trykke på knappen på høyre side av rattet. Antar at nødsystemet også blir slått av samtidig.

Har valgt å kjøre med kun vibrasjon for LKA og har ikke merket at bilen forsøker noen nødkorreksjoner. At denne til stadighet slår inn for andre er jo merkelig. Kan det være forskjellige SW versjoner ute og går som forklarer dette ?

daktari

Sitat fra: Tellus på tir 16. apr 2019, kl. 09:35
Veikantregistering kan man enkelt slå av ved å trykke på knappen på høyre side av rattet. Antar at nødsystemet også blir slått av samtidig.

Har valgt å kjøre med kun vibrasjon for LKA og har ikke merket at bilen forsøker noen nødkorreksjoner. At denne til stadighet slår inn for andre er jo merkelig. Kan det være forskjellige SW versjoner ute og går som forklarer dette ?
Akkurat dette lurer jeg på også. Eventuelt at vibrasjonene i rattet føles som at den styrer litt. Man mister litt kontrollen når det vibrerer.
Mine I-Pace videoer

Tellus

Derimot driver min Ampera-E stadig og småkorrigerer. Korreksjonene er små og langt fra dramatiske, men litt irriterende. Tror ikke det går an å slå de av. Inbiller meg at det ikke var slik da bilen var ny, men jeg fikk en programvareoppdatering på siste service. Kan være da den ble mer ivrig på å korrigere.

RayBomb

Etter litt testing i noen dager nå, så vil jeg påstå at det som fungerer best er å gå inn på styringsassistanse og velge styringsassistanse for cruise.
Denne innstillingen lagres, men jeg må inn og slå av innstillingen for veikantregistrering hver tur når jeg skal kjøre på trange veier.
For mitt tilfelle er dette hver dag. Er ikke så alt for farlig..
Ett trykk på rullehjulet, ett trykk til venstre, trykk på rullehjul, rull ned til veikantregistrering, deaktiver, og rull opp og ut av menyen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA