Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny drivlinje for elbiler

Startet av Amatøren, torsdag 07. mars 2019, klokken 20:39

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: TU.noNY DRIVLINJE FOR ELBILER

El-drivlinje med to gir skal gi elbiler med bedre rekkevidde

GKN tester systemet i Arjeplog.

AV FELIX BJÖRKLUND, NYTEKNIK.SE


En ombygd Jeep Renegade har fått installert GKNs nye totrinns drivlinje og 120 kW elmotor. (Foto: GKN)


Under panseret på testbilen som den siste tiden har prøv ut systemet i Arjeplog i Sverige. Foto: GKN
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

 :+1:

Som en kommenterte til selve: Ikke mere som kan gå i stykker.


Vi har jo nå fått meget enkle biler (selve drivlinjen) som dermed er billigere i drift.

Så ja, hvorfor innføre noe som krever mer vedlikehold?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

En vil jo da kunne klare seg med en mindre motor som kanskje gir høyere effektivitet, men effektiviteten er høy på elektromotorene, så spørs om det betyr allverdens. Det vil bli ekstra vekt og mer komplikasjoner. Også litt spørsmål om hvordan girskiftet løses rent teknisk og hvordan det foregår? Noen som vet? Halve gleden med en elbil er den umiddelbare responsen...

1317142119

De gikk bort fra dette i Formel E (altså en motorsport hvor eneste mål er å komme se raskest og mest effektivt mulig rundt en bane), så hvorfor i all verden skal vi bruke dette nå i vanlige biler?

Imagine

Porsche har uttalt at Taycan skal få dette. Gjenstår å se.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:56
De gikk bort fra dette i Formel E (altså en motorsport hvor eneste mål er å komme se raskest og mest effektivt mulig rundt en bane), så hvorfor i all verden skal vi bruke dette nå i vanlige biler?

Når ikke en gang Formel E går for to gir (går ut fra at det er riktig det du skriver at de har sluttet med to gir) så er det ingen grunn til at vanlige biler skal ha det. For Formel-E betyr sterk akselerasjon og høy toppfart svært mye (hjelper godt med flere gir vanligvis) og likedan lavt strømforbruk. Veldig lite taler for to gir på elbiler!

olavxxx

Jeg kjenner en som jobber høyt i Tesla, han sa de gikk vekk fra gir pga. Var vanskelig å finne girkasse som var sterk nok, lett nok og økonomisk fornuftig.

Med elmotor er ikke turtall så viktig som fossil, man kan også ha to motorer med forskjellig utveksling, slik Tesla har gjort i S og X performance (stor bakre motor med annen utveksling). Så kan man ta en permanentmagnetmotor.

Vet ikke om det er så mye å hente på rekkevidde med giring, siden det gjerne er luftmotstand som tar rekkevidde. Men topphastighet er enklere med giring.

turfsurf

Argumentet for giring er høy toppfart og effektivitet i høyere fart. Når momentet på elmotorer avtar går effektiviteten ned og forbruket opp. Typisk nyttig for Autobahn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

Me kjøpte bil med eldrift på girkasse i 2015, då det var einaste bilen som tilfredstilte fem absolutte designkrav me hadde til ny bil. Det har fungert langt betre enn me faktisk hadde rekna med. Ein me delte ein garasje med - og som hadde stor og dyr elbil - kom ein dag og sa at dei byta til tilsvarande drivlinje. Så langt eg veit er det i dag ikkje nye bilar som tilfredstiller våre designkrav betre.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. mars 2019, klokken 07:04
Argumentet for giring er høy toppfart og effektivitet i høyere fart. Når momentet på elmotorer avtar går effektiviteten ned og forbruket opp. Typisk nyttig for Autobahn.


Effektiviteten ved 95% av toppfart for Nissan Leaf er ca 93%. Maksimal virkningsgrad er 96% (for elmotoren som isolert enhet). Så ingenting å tjene på to gir for effektiviteten. Denne Leaf'en kunne imidlertid ha hatt høyere toppfart med to gir (eller med høyere giring som imidlertid gir lavere moment ved oppstart).

02jan

Har to trinn gir på min fjernstyrte elektriske jeep cj7, som jeg kjøpe i 1981.
Bilen kjører raskere og lenger , en å kun kjøre på gir trinn 1.

Ser positivt på at noen gidder å innovere , selv om mange mener det ikke er noe poeng.

(Legger også merke til at det ser ut til å elektrifiser en mellom SUV , tilsynelatende med bakkeklaring , rwd/awd og mulighet for hengerfeste...)
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA