Laderutiner

Startet av akseln, tirsdag 29. november 2011, klokken 12:40

« forrige - neste »

Saxo

Sitat fra: eivisa på onsdag 30. november 2011, klokken 18:50
Hva er en ladesyklus? Hvis jeg lader til 80%, er det en full ladesyklus?
Det er nok det Eivisa
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Saxo

#16
Sitat fra: 2EL på onsdag 30. november 2011, klokken 16:32
Sitat fra: i_expect på onsdag 30. november 2011, klokken 14:30
Jeg har et spørsmål om  dette med 80% lading. Jeg/vi kjører såpass langt hver dag at vi trenger mest mulig kapasitet, men vi kan nok greie oss med opp til 80%. Problemet er det at da vil bilen sannsynligvis komme ned på rødt de fleste dagene. Da tømmer vi jo batteriet og det er jo heller ikke anbefalt. Så hva er best? Fylle opp til 80% og kjøre ned på rødt eller fylle opp til 100% og unngå det røde feltet?

Helt klart mye bedre å lade til 100% enn å kjøre til rødt. Normalt har litium batterier ca 2000 -3000 ladesykluser ved 20%DOD men kjører du bare ned til 30% DOD kan man fort oppnå 4000 ladesykluser.
Jeg kommer ikke til å kjøre ned til rødt hvis jeg ikke må når jeg får Leafen


Nå ble jeg jammen i tvil om jeg må legge om mine rutiner 2EL. Jeg har praktisert 80 % lading med timer til kl 0600 om morgenen og kjører stort sett ned til  at jeg har de to røde strekene igjen samme dag.  Er det flere Litium eksperter her som har synspunkter ? :-\
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

BE

Sitat fra: Saxo på onsdag 30. november 2011, klokken 18:54
Sitat fra: eivisa på onsdag 30. november 2011, klokken 18:50
Hva er en ladesyklus? Hvis jeg lader til 80%, er det en full ladesyklus?
Det er nok det Eivisa

Nei, en ladesyklus er fra 0 til 100%. Dersom du lader fra 60-80% hver gang må du gjøre dette 5 ganger for at det skal bli en ladesyklus.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ole C

 8) 100% pure love her. all day all night....

Stor fare for spontant turer av typen 51 km. og da skal folk teste alt...  så watta f.........yker ut  :D
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Mortenmann

Ikke vær redd for røde streker folkens. Prosentmessig er det faktisk to streker under de synlige strekene. I tillegg til dette har Nissan lagt inn en pute som vi aldri får tilgang til. Ned til 20% betyr halvbrukt siste røde strek. Unødvendig engstelse her ødelegger bare for mange gode kjøreopplevelser.
SølvLeaf

eivisa

Tror jeg tar å kjører til den er tom for strøm en dag. Ser om jeg får tid neste uke en gang.
Det er like greit å gjøre det no ;D, så jeg vet litt mere om kjørelengde osv.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

RogerB

Jepp, jeg kommer til å få med meg noen som følgebil også eivisa.
Skal loge den turen.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Ladefabrikken

Sitat fra: Mortenmann på onsdag 30. november 2011, klokken 19:35
Ikke vær redd for røde streker folkens. Prosentmessig er det faktisk to streker under de synlige strekene. I tillegg til dette har Nissan lagt inn en pute som vi aldri får tilgang til. Ned til 20% betyr halvbrukt siste røde strek. Unødvendig engstelse her ødelegger bare for mange gode kjøreopplevelser.

Ja Nissan har nok sikret seg i hue og ræva. Men her snakker man om hva som er best, og da er det helt klart bedre å lade til 100% enn å ha den på 80% og kjøre til bilen stopper eller rødt.

Men kjør på og kos dere, etter en stund tenker man ikke så mye på dette med lading, man bare kjører og setter bilen på lading når man kommer fram.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hma

#23
Sitat fra: Saxo på onsdag 30. november 2011, klokken 18:55
Nå ble jeg jammen i tvil om jeg må legge om mine rutiner 2EL. Jeg har praktisert 80 % lading med timer til kl 0600 om morgenen og kjører stort sett ned til  at jeg har de to røde strekene igjen samme dag.  Er det flere Litium eksperter her som har synspunkter ? :-\

Hei,
Jeg har kun erfaring med litium fra gressklipperen og hodelykten min, men tror mitt råd holder stikk.

Årsaken til at man må utvise forsiktighet ved lading i batteriets øvre område (dvs > 80%) er at man ikke vil påføre enkeltceller overoppheting. På litium er dette et kritisk punkt.
Dog er overlading helt nødvendig for å tilføre samtlige av batteriets enkeltceller lik mengde energi. Først da har man en synkron batteripakke, dvs at hver enkeltcelle har lik ladestatus.

I et litiumsbatteri bør det bygges inn et avansert ladekretsløp som registrerer temperatur og spenning på hver enkeltcelle. Dette vil sørge for at  ladestrømmen passerer cellen i stedet for å gå igjennom den, når den anses for å være fullladet. Eksakt hvordan Nissan har implementert cellekontroll har jeg ikke kjennskap til, men prinsippet bør være som jeg beskriver.

På NiCd- og NiMH-batterier har det ikke vært vanlig å bygge inn blokk/celle-basert kontroll, selv om varmeutviklingen blir svært høy mot slutten av ladeforløpet. For å beskytte batteriet blir istedet den totale ladestrømmen redusert eller kjørt i bulker i siste fase av ladesyklusen.

Begrepet "80%-lading", som jeg ser mange av dere Leaf-eiere snakker om, har (ut i fra det jeg kan forstå) kun med hurtiglading å gjøre. Det er altså ikke teknisk forsvarlig å hurtiglade et litiumsbatteri >80% SOC , dels pga batteriets karakterisikk og dels pga styringselektronikken.

Om Nissan skriver noe annet i brukerhåndboka i forhold til 10A/16A-lading, må man naturligvis forholde seg til det, men jeg tror ikke det er noen grunn til å stoppe ladingen ved 80%.

Du påfører batteriet langt mer stress/skade ved å belaste det hardt i dets nedre område (<20% SOC), enn ved å tilføre 10A/16A-lading opp til 100%. Når det er sagt er det nok sannsynlig å tro at Nissan har bygget inn solid sikkerhet mot misbruk ved lav SOC, evt. at de har sørget for at batteriets "virkelige" nedre 20% ikke er tilgjengelig for brukeren.

Mitt råd er altså; lad til 100% så ofte som du kan, det gir deg en synkron batteripakke (og bilen bør være bygget for å tåle det). I tillegg vil jeg anbefale å kjøre gradvis forsiktigere jo lavere ladestatusen går.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på onsdag 30. november 2011, klokken 20:15
Begrepet "80%-lading", som jeg ser mange av dere Leaf-eiere snakker om, har (ut i fra det jeg kan forstå) kun med hurtiglading å gjøre. Det er altså ikke teknisk forsvarlig å hurtiglade et litiumsbatteri >80% SOC , dels pga batteriets karakterisikk og dels pga styringselektronikken.

Om Nissan skriver noe annet i brukerhåndboka i forhold til 10A/16A-lading, må man naturligvis forholde seg til det, men jeg tror ikke det er noen grunn til å stoppe ladingen ved 80%.

Niks, 80%-lading har ingenting med hurtiglading å gjøre. Bilens timer har mulighet til å stoppe ladingen på 80%, da snakker vi vanlig L2-lading, 10A eller 16A. Nissan anbefaler at man normalt kun lader til 80% om man vil behandle batteriet på aller peneste måte. Hvor mye effekt det har vet ingen, men siden det nevnes i håndboka ser jeg ingen grunn til ikke å følge det.

Det er enkelt nok å lade opp til 100% de gangene vi trenger det. Enten trykke på "timer override" knappen i bilen før ladekabel kobles til, eller starte lading fra 80% på mobilen/PCen.

De som trenger 100% hver dag må selvsagt lade til 100%, det sier seg selv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arnejorg1

Sitat fra: BE på onsdag 30. november 2011, klokken 19:19
Sitat fra: Saxo på onsdag 30. november 2011, klokken 18:54
Sitat fra: eivisa på onsdag 30. november 2011, klokken 18:50
Hva er en ladesyklus? Hvis jeg lader til 80%, er det en full ladesyklus?
Det er nok det Eivisa

Nei, en ladesyklus er fra 0 til 100%. Dersom du lader fra 60-80% hver gang må du gjøre dette 5 ganger for at det skal bli en ladesyklus.


Jeg har 2.7 mil en vei til jobb, noe som blir 5,4 mil hver dag, hvis jeg lader 100% vil jeg ikke trenge og lade hver dag. Dersom jeg lader 80% må jeg nok lade hver dag, men det du mener er at man må lade 5 ganger til 80% for og få en ladesyklus. Da vil det altså lønne seg og lade bilen til 80% hver dag fremfor og lade til 100% annenhver dag. Stemmer dette?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

daggad

SitatDa vil det altså lønne seg og lade bilen til 80% hver dag fremfor og lade til 100% annenhver dag. Stemmer dette?
Ja det er slik jeg har forstått det.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BE

#27
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 30. november 2011, klokken 21:25
Jeg har 2.7 mil en vei til jobb, noe som blir 5,4 mil hver dag, hvis jeg lader 100% vil jeg ikke trenge og lade hver dag. Dersom jeg lader 80% må jeg nok lade hver dag, men det du mener er at man må lade 5 ganger til 80% for og få en ladesyklus. Da vil det altså lønne seg og lade bilen til 80% hver dag fremfor og lade til 100% annenhver dag. Stemmer dette?

Nei, en ladesyklus er et antall oppladinger som til sammen resulterer i 100% oppladning. Hvis du lader bilen 10% i slengen, f.eks. fra 70-80% mellom hver tur, må du gjøre dette 10 ganger for at det blir en full ladesyklus. (Vi snakker her om ladesykluser som ofte brukes til å forklare levetiden på Li-Ion batterier, da gjerne i størrelsesorden 1000-5000 ladesykluser. Vi aner ikke hva tallet er på våre batterier)

I ditt tilfelle ville jeg uten tvil ladet den til 80% hver dag, i stedet for 100% annenhver dag. På denne måten vil du få full glede av regenereringen, og altså totalt sett bruke mindre energi på turene dine. Samt at du i det lange løpet unngår å "stresse" batteriene dine.

Det kan alltids diskuteres om det å alltid lade til 100% har betydning for den totale levetiden på batteriene, det vil bare tiden vise. Men det er ikke noen som er uenig i at det å lade til 80% i det lange løp vil resultere i mindre stress på batteriene, selvsagt forutsatt at dette ikke medfører at du til stadighet kjører dem helt tomme. I ditt tilfelle høres ikke dette ut til å være et problem.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 30. november 2011, klokken 22:40
SitatDa vil det altså lønne seg og lade bilen til 80% hver dag fremfor og lade til 100% annenhver dag. Stemmer dette?
Ja det er slik jeg har forstått det.

Jepp. Batteriet varer lengst om du holder det ganske nær halvoppladet. Så å lade til 80% og lade ut til 30% er meget skånsomt, bedre enn å variere fra 100% ned til 50% eller fra 60% til 10%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA