Laderutiner

Startet av akseln, tirsdag 29. november 2011, klokken 12:40

« forrige - neste »

arnejorg1

Enklere ladeform det der. Jaja. Vi får se når den kommer.  ::)

Det ser ut til at alle er enige om at det lønner seg og holde batteriet rundt 50%. Så da lader jeg nok til 80% hver dag. Takk for info. :)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

lerken

Jeg har litt trøbbel med å få programert ladeintervall på Leafen. Intensjonen er at når bilen står hjemme i garasjen skal den lade til 80%, ferdig til kl. 0600. (Program 1)
Program 2: lade til 100%, ferdig kl 1600(snylte litt på arbeidsgiver)
Problemet er at uansett innstilling så aktiveres kun det ene programmet, lader ikke om natten men starter lading på program 2 som innstillt. I ladeprogram menyen står det at begge program er aktivert.
Noen som har fått dette til å funke??

BE

Du må velge hvilket program som skal være aktivt hvilken dag. Det er ikke mulig å ha program 1 og 2 aktivert samme dag.

Du kan sette bilen opp slik at den alltid lader til 80%, slik jeg viste på bildet tidligere i denne tråden. Så kan du trykke "timer override" knappen når du parkerer hos arbeidsgiver, eventuelt fjernstarte ladingen fra telefon eller PC, dette vil resultere i at den lader til 100%.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

lerken

Var redd for det ja, men det burde være mulig å ha begge programmene inne samtidig.
Programvare oppdatering ???

Trond.Strom

Min laderutine nå i starten er lade til 80% fra 0800-1600 mandag-torsdag, så 100% 0800-1600 fredag så får jeg litt ekstra rekkevidde i helgen. All lading skjer på jobben
80% holder greit til daglig tur/retur jobb + småkjøring og 100% lading hver fredag vil jo balansere cellene.

Dette gjøres med to timere der fredagens 100% lading er på timer 2

BE

Trond.Strom, dersom du fjerner starttidspunktet på ladingene dine og beholder klokken 16, vil bilen starte ladingen slik at bilen er ferdigladet klokken 16. Du vil da forhindre at bilen står på 100% mye av fredagen, samt at batteriene da vil ha en gunstigere temperatur idet du starter kjøringen kl 16.

Du kjenner kanskje til dette, men det er sikkert ikke alle som har fått med seg at en kan la være å skrive starttidspunkt, og dermed oppnå overnevnte resultat.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Trond.Strom

Bilen står plugget i hjemme fra ca 1700-0720 for at klimakontrollen skal gi meg varm bil 0720 når jeg kjører til jobben.
Dersom jeg fjerner start tidspunktet vil bilen da lades om om morgenen hjemme?

Mortenmann

Sitat fra: BE på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:13
Trond.Strom, dersom du fjerner starttidspunktet på ladingene dine og beholder klokken 16, vil bilen starte ladingen slik at bilen er ferdigladet klokken 16. Du vil da forhindre at bilen står på 100% mye av fredagen, samt at batteriene da vil ha en gunstigere temperatur idet du starter kjøringen kl 16.

Du kjenner kanskje til dette, men det er sikkert ikke alle som har fått med seg at en kan la være å skrive starttidspunkt, og dermed oppnå overnevnte resultat.
Min erfaring er at bilen avslutter ladingen lenge før sluttiden du har satt. Jeg setter sluttid 0630 om morgenen, men får mail fra bilen om at lading er avsluttet allerede 0300. Jeg tror dette har å gjøre med at jeg bare lader til 80%, mens bilen hver gang går ut fra 100% ???
SølvLeaf

BE

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:16
Bilen står plugget i hjemme fra ca 1700-0720 for at klimakontrollen skal gi meg varm bil 0720 når jeg kjører til jobben.
Dersom jeg fjerner start tidspunktet vil bilen da lades om om morgenen hjemme?
Nei, det skal den ikke gjøre

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:16
Min erfaring er at bilen avslutter ladingen lenge før sluttiden du har satt. Jeg setter sluttid 0630 om morgenen, men får mail fra bilen om at lading er avsluttet allerede 0300. Jeg tror dette har å gjøre med at jeg bare lader til 80%, mens bilen hver gang går ut fra 100% ???
Har du fjernet starttiden på timeren? Hvis ikke vil den starte ladingen på det klokkeslettet du har sagt den skal starte, uavhengig av sluttidspunktet.

Eventuelt så kan det godt være som du sier, at bilen estimerer sluttiden bare basert på 100% lading, selv om du har satt 80% som ønsket nivå. Eventuelt nok en liten glipp i softwaren som bør fikses med oppdatering.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Joakim Sveli

har lest nesten hele brukerhåndboka og talt 12 steder, forløpig, hvor det står at evse-kabelen ikke er ment for hjemmelading men kun er nødlading. Er det kun hensyn til sikkerhet ift. elanlegget det lades fra, som driver dette maset?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

akseln

Jeg tipper at hele styret rundt EVSE-kabelen skyldes USA. Der er kabelen mer en ren nødlader siden den går på 110V og bruker opp til 16t til å lade batteriet. Der gir det mer mening å skille mellom fastmontert hjemmelader (220V) og nødlader (110V) siden de gir så stor forskjell i ladetid.

Når så Nissan oversetter fra USA (eller Japan) blir mye av de samme reglene overført uten at de nødvendigvis er reelle i Norge.

BE

Sitat fra: ElRey på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:12
har lest nesten hele brukerhåndboka og talt 12 steder, forløpig, hvor det står at evse-kabelen ikke er ment for hjemmelading men kun er nødlading. Er det kun hensyn til sikkerhet ift. elanlegget det lades fra, som driver dette maset?
Jeg kan ikke forstå at det skal være annet enn det siste som er begrunnelsen. Dette typisk amerikanske hysteriske advarsler som skal sikre dem mot søksmål, og som her er oversatt til norsk.

Det finnes ikke en eneste god grunn til at ikke den medfølgende 10A laderen skal kunne brukes permanent som nattelading på bilen.

Dersom du har en underdimensjonert og/eller feil på ledningsnettet i huset kan det selvsagt få uheldige konsekvenser, men dette er noe enhver normal person må forstå uansett hva som plugges i veggen. Hvorfor Nissan skal være så hysteriske er over min fatteevne, men jeg har et par tanker.

- En kortsiktige gevinst er at de har avanse på det overpriste fastmonterte ladepunktet som tilbys.

- En større sannsynlighet for all informasjonen er eventuelle husbranner som måtte oppstå som resultat av feil i ledningsnettet. Journalister vet å selge sensasjoner, selv om det ikke henger på greip, det ser vi daglig eksempler på. Dersom et hus brenner ned med en El-bil tilkoblet, skal en ikke se bort fra at de klarer å lage sensasnonsoverskrifter med at Nissan Leaf er brannfarlig. Dette vil gjøre stor skade på produsentene som satser på el-bil da det garantert gir negativt utslag i antall solgte biler. Det er nok av petroleumshoder som bare håper noe slikt skal skje slik at de kan brøle ut om hvor elendig dårlig og farlig det er med elektriske biler, og at de er glad de ikek ahr brukt penger på dette o.s.v.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Trond.Strom

min største bekymring med den medfølgende EVSE-kabelen er at støpselet er 90 grader på ledningen. i p-huset der jeg lader hver dag er stikkontakten rettet ned mot bakken.
så jeg har "klumpen" på EVSE-kabelen hengene og belaster støpselet. Ser vel for meg at den belastingen vil gi kabelbrudd over tid

akseln

Tja, synes dette er en bedre løsning enn på Mitsubishi-laderen som ikke har 90 graders knekk. Denne får en mer uheldig bøy på ledningen og det er nesten som om ladeklumpen drar støbselet ut av kontakten.  

Se bilde som viser en sammenligning.

Edit: Mitsubishi øverst / Nissan nederst

gbzdoc

Det er vel egentlig litt avhengig av hva slags støpsel du plugger deg til. Ladestolpene i Oslo blir nå bygget om til å peke på skrå nedover, da er Mitsubishi sin løsning best. Er det på vegg er Nissan sin best...

Men jeg har ikke sett at Nissan har mast så mye om at man skal lage et oppheng på selve EVSE kladden, slik Mitsubishi gjorde i sine instruksjoner for bruk av denne.

Det du bør gjøre er å ta en taustomp og føre denne gjennom hullene på toppen av EVSEen og lage en løkke i passe lengde så du kan henge den opp under kontakten. Hjemme bør du ha en krok under kontakten, og i hvert fall på stolpene i Oslo er det nå montert passende krok på de oppgraderte stolpene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA