Antall hestekrefter

Startet av Lynkjapp, fre 01. mar 2019, kl. 21:08

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: knut.aulie på lør 02. mar 2019, kl. 08:41
Skulle ønsket at de sammen med effektøkningen hadde innført «insane» som en valgmulighet! Gjerne chill også.
Normal og Sport er ikke så spenstige

Er det ikke chill mode på Model 3?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jlan

Sitat fra: olavxxx på fre 01. mar 2019, kl. 21:42
Dilemma med å sammenligne elmotor vs fossilmotor, er at elmotoren har mye effekt helt fra bunn.
Dreiemomentet er også enormt på elmotoren, her snakker vi mange tusen newtonmeter som skal ned i bakken og det er mye effekt helt fra starten av, der fossilmotoren gjerne må opp i 3-4000 rpm før noe begynner å skje.
Det som er typisk for en elmotor er at den har et konstant dreiemoment fra bunn, men maks effekt kommer ikke på Model 3 motorene heller, før de er oppe i ca 5000 RPM.  Så fortsetter den til ca 8000 RPM med full effekt, og videre til over 16000 RPM med bare 20% fall i effekten.

Kurvene i denne artikkelen viser ganske godt hvordan dreiemoment og effekt varierer med turtall:
https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-power-ludicrous-mode/

For å få en ide om "bunndraget" fra stillestående, er det derfor ikke nok å vite effekten, en må vite dreiemomentene ved lave turtall, giringsforholdene og hjuldiameterene (alle disse kan være forskjellige foran og bak). Dreiemoment for fossilmotorer og elmotorer er ikke direkte sammenlignbare. En stor dieselbil vil typisk ha et girforhold på 1:18 på 1. gir, mens en elmotor gjerne har 1:9. Så med samme maks dreiemoment vil dieselbilen akselerere bedre i 1. gir (i det begrensede turtallsområdet hvor motoren gir fullt dreiemoment).

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: HCO på lør 02. mar 2019, kl. 10:41
Er det ikke chill mode på Model 3?

Jo, det var i alle fall det på den Performance som jeg prøvekjørte. Og ja, jeg fikk teset ut chill mode :)  Litt slappere aks enn jeg forventet, men nok i massevis til normal landeveiskjøring som du ikke er av "Bil foran? Den forbikjøres!" typen...
Model S 85D

Counterpointer

@ amoss og HCO

I min bil (performance) så hadde jeg bare valget mellom normal og sport i driving modes.

Har ikke bilen nå fordi den står til lakkforsegling og diverse så får ikke sjekket, men fint om jeg overså chill....

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på lør 02. mar 2019, kl. 13:10
@ amoss og HCO

I min bil (performance) så hadde jeg bare valget mellom normal og sport i driving modes.

Har ikke bilen nå fordi den står til lakkforsegling og diverse så får ikke sjekket, men fint om jeg overså chill....
Chill see jeg ikke vitsen med. Men for et år siden når autopilot akser for hardt, var det greit å ha den. Men de tilpasset autopilot så den kjører mulere. Jeg foretrekker å ha all kraft til rådighet uten å måtte slå av noe modus først.

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på lør 02. mar 2019, kl. 22:13
Chill see jeg ikke vitsen med. Men for et år siden når autopilot akser for hardt, var det greit å ha den. Men de tilpasset autopilot så den kjører mulere. Jeg foretrekker å ha all kraft til rådighet uten å måtte slå av noe modus først.

Chill gjør gassresponsen mykere og mindre "nervøs". Omtrent som eco-mode i Leaf. Jeg foretrekker klart chill (og eco i Leafen), min X75D har nok ikke vært ute av chill-mode en eneste gang siste halvår tror jeg. Men den er da heller ikke noe speedmonster i utgangspunktet med 0-100 på 6,2 sek.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Er ikke chill også fint på holkeføre?

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på lør 02. mar 2019, kl. 23:22
Er ikke chill også fint på holkeføre?
Neida, ikke noe poeng der. Er ikke som fossil hvor du må holde minst 800 rpm for å unngå at motoren dauer.

HCO

Dersom målingen på 367hk er noenlunde korrekt, og gitt at Tesla har lovet en effektøkning på 5%, så vil en "vanlig" LR AWD nå få 385hk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Inop

Ser flere annonser på finn hvor de oppgir 464 hk på LR. Hva er greia her tro? Er det en pudding som har skrevet feil og så hiver alle seg på?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143096689
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Rsk1

På storebrand sine sider så står det 462hk i parantes, når man velger LR awd. Vet ikke hvor de har det tallet i fra.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

pekle

Er vel ca det du får ved å legge sammen makseffekten til motorene foran og bak (147+197kW). Samme som Tesla selv gjorde med "700hk" i P85D i sin tid. Systemeffekten er dog lavere, så annonsene er feil imo.

GL1

Mener det står 80 eller 88kW i vognkortet?

Er det noen fast formel for å regne ut systemeffekt?

Vedlagt bilde er fra vegvesen.no
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA