Prisreduksjon: TM3 er nå 24.900kr billigere

Startet av ultimato, fredag 01. mars 2019, klokken 01:58

« forrige - neste »

Thob

Sitat fra: offpist på fredag 01. mars 2019, klokken 09:36
Det er jo masse folk som skal hente ut bil i dag, og kanskje i morgen også.
Ser for meg dårlig stemning om de bare får beskjed om å ta ut bilen eller dra hjem tomhendt og bestille med ny pris. Jeg har bestilt uten AP så for meg er det 25 000 kr rett ut av lommen og det er ikke lett å svelge uten videre, det skjer rett og slett ikke.

Er i samme situasjon som deg. Har bestilt uten AP, bilen er betalt og har fått reg.nr, og skal hentes på mandag (står på siden min, ingen fra Tesla har ringt meg

jig

Jeg fikk bil i går. Tesla må nesten komme med noe til oss som kan levere bilen tilbake. Venter i spenning. Var i samme situasjon med I3. Fikk bil utlevert etter prisjustering.

Handyman

Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 09:21
Jeg tror ikke Tesla har gjort noe lignende før, men til gjengjeld har Tesla aldri vært i denne situasjonen heller. De har aldri kommet med vesentlige prisreduksjoner rett etter leveringer er påbegynt, som rammer særlig lojale reservasjonsholdere. Det virker forøvrig som det kun er i Norge at det er foretatt en generell prisreduksjon. I USA og ellers er det bare gjort endringer i autopilot-pakkene.

I Norge er Tesla akkurat nå i "delivery hell", hvor bare det å få ut opprinnelig bestilte biler skal være krevende nok. Allerede leverte biler har 14 dagers angrerett. Det blir et salig kaos om Tesla i tillegg til "delivery hell" skal måtte forholde seg til hundrevis av biler i retur på angreretten.

Tesla gjør nok derfor lurt i å kompensere også overfor allerede leverte biler i dette tilfellet.
Er ikke dette rimelig sammenliknbart med da de lanserte Performance i USA?
Da måtte de første kundene betale 5000$ for Performance Upgrade, som var endringer i bremser, understell, spoiler ol. (vanlig Performance var vel bare høyere ytelse og Track mode?)
Like etterpå ble dette inkludert i Performanceutgaven og de som hadde betalt ekstra for dette fikk tilbud om pengene tilbake eller fri superlading (tror det var i bilens levetid).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tgmachine

Bestilte Long Range uten Autopilot i januar. Henter bilen neste uke.

Snakket nettopp med en hyggelig engelsk dame som sa jeg vil få Autopilot (den til 25100 kroner) som kompensasjon for dette. Refundering av mellomlegget hadde de ingen mulighet for. Da måtte jeg returnere bilen og bestille (får 7 dager på dette, til forskjell fra 3 siden jeg ikke har prøvekjørt).

Mer informasjon om hva som er forskjellen på Autopilot og den utvidede og selvkjørende saken kommer på blog-postene til Tesla om kort fortalte hun. Slik jeg forstod det så får jeg også nå adaptiv cruisekontroll, vanlig cruisekontrollen før denne endringen var jo helt standard. Føles bedre med tanken at jeg får adaptiv.

Dermed får jeg hente bilen, prøvekjøre den i noen dager og vurdere om Autopilot er verdt det :)

-tgmachine

Magnus Hansen

Så virker som de som har bil under bestilling får mer enn de har bestilt til samme pris. Antar det også gjelder de som har mottatt bilen. Ønsker man rimeligere bil, må man avbestille. Da tror jeg ar jeg går for avbestilling... hvordan gjør man det..?

Frosty

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. mars 2019, klokken 11:23
Så virker som de som har bil under bestilling får mer enn de har bestilt til samme pris. Antar det også gjelder de som har mottatt bilen. Ønsker man rimeligere bil, må man avbestille. Da tror jeg ar jeg går for avbestilling... hvordan gjør man det..?

Andre har fått beskjed at det skal være mulig å nedgradere, se link under.
Håper det er tilfelle. Virker tullete å måtte avbestille for deretter å bestille eksakt samme konfigurasjon på nytt. Ikke alt for mye jobb for meg å legge inn ny bestilling, men ser for meg at Tesla har mer jobb med å håndtere kanselleringene.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44657.msg773160#msg773160

stranger1891

Sitat fra: tgmachine på fredag 01. mars 2019, klokken 11:18

Snakket nettopp med en hyggelig engelsk dame som sa jeg vil få Autopilot (den til 25100 kroner) som kompensasjon for dette. Refundering av mellomlegget hadde de ingen mulighet for. Da måtte jeg returnere bilen og bestille (får 7 dager på dette, til forskjell fra 3 siden jeg ikke har prøvekjørt).

Mer informasjon om hva som er forskjellen på Autopilot og den utvidede og selvkjørende saken kommer på blog-postene til Tesla om kort fortalte hun. Slik jeg forstod det så får jeg også nå adaptiv cruisekontroll, vanlig cruisekontrollen før denne endringen var jo helt standard. Føles bedre med tanken at jeg får adaptiv.

Dermed får jeg hente bilen, prøvekjøre den i noen dager og vurdere om Autopilot er verdt det :)

-tgmachine

Men må man søke om det eller sende mail eller skjer det automatisk?

Jeronan

Just a note for people that don't have AP, but now have the possibility to get it added for free.

Even if you don't use it every day, but if you go regularly on long(er) trips where you are often stuck in long "holiday" traffic jams.... the moment you have used AP in those one time and experienced it, you will never go back without. I can guarantee you that.

Just two weeks ago, at the start of the winter holiday, it took us more than 3 hours to just get out of Oslo and beyond Jesheim due to accident/uhell whatever.
Our Model S drove all that time on AP by itself through the traffic jam!  Before (with our V60) I would already be totally exhausted and annoyed, but now I am much more relaxed since the car just drives itself through these jams.  :+1:

In general AP is really nice to have when suffering through traffic jams and when going on very long trips, reducing stress and tiredness.

Just a quick 2 cents from me to take into consideration, when on the fence to take the free AP offer or not.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tgmachine

Sitat fra: stranger1891 på fredag 01. mars 2019, klokken 11:30
Sitat fra: tgmachine på fredag 01. mars 2019, klokken 11:18

-tgmachine

Men må man søke om det eller sende mail eller skjer det automatisk?

Det vet jeg ikke. Fakturaen på nett blir trolig ikke oppdatert, det blir for mye styr(?) fortalte hun. Men valget blir lagt til bilen når den konfigureres.

-tgmachine

GOS

Sitat fra: offpist på fredag 01. mars 2019, klokken 09:23
Sitat fra: robinbj på fredag 01. mars 2019, klokken 08:49
Sitat fra: xderia på fredag 01. mars 2019, klokken 08:47
Noe som har kontaktet Tesla å sjekket om vi som har bestilt EAP får FSD? Kanskje FSD krever HW3 og det gjelder kun for biler solgt etter 1. Mars?

Holder på. Har stått i tlf kø siden 0800, så virker som det er andre som også sjekker.

De åpner vel først kl 09:00 ;)
Spent på hvilket svar de får.. spør om alle alternativene når du først er i gang.
Og spør også om alle må ringe inn på forhånd eller om det ordner seg av seg selv innen man skal hente bilen.

-Bestilt uten EAP.
-Bestilt med EAP.
-Bestilt med EAP og FSD (off menu).

Ta gjerne med tilsvarende spørsmål knyttet til Model 3 bilene som alt er levert
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ElTor

Kolega fikk akkurat denne:

Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.  For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP.

Regner med den kommer til flere av oss.
Litt usikker på hvordan det spiller seg ut for de som allerede har fått bil, men regner med at Tesla viser noe fleksibilitet der, da kostnaden er minimal for å unngå tap i omdømme.

quest

Fikk også den siste meldingen der for et par minutter siden. "Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self Driving capability".
Model Y LR 2022

Linka

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. mars 2019, klokken 11:23

Jeg har fremdeles "Endre design" tilgjengelig. Gikk bare inn der og bekreftet "Endre design" så fikk jeg ny bestillingsbekreftelse med oppdatert pris. Gikk etterpå inn og la til Autopilot via Endre Design, da fikk jeg ny oppdatert ordrebekreftelse igjen med akkurat samme pris som jeg hadde inntil i går, bare nå er det med Autopilot.

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. mars 2019, klokken 11:40
Just a note for people that don't have AP, but now have the possibility to get it added for free.

Pratet akkurat med Tesla og de ga meg beskjed om at det ikke var mulig å endre min bestilling. Jeg måtte ta med Auto Pilot, evt. kansellere og bestille ny.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "added for free". Det er jo ikke snakk om å få noe gratis så vidt jeg kan skjønne? Man får jo kun med autopiloten til 25 100 (og betaler for den) og ikke "self driving" til 41 800

Magnus Hansen

Sitat fra: Karma på fredag 01. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Jeronan på fredag 01. mars 2019, klokken 11:40

Pratet akkurat med Tesla og de ga meg beskjed om at det ikke var mulig å endre min bestilling. Jeg måtte ta med Auto Pilot, evt. kansellere og bestille ny.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "added for free". Det er jo ikke snakk om å få noe gratis så vidt jeg kan skjønne? Man får jo kun med autopiloten til 25 100 (og betaler for den) og ikke "self driving" til 41 800

Det blir inkludert i den prisen man har bestilt bilen for. Så «gratis»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA