Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til Stockholm, ikke alt går fremover..

Startet av Panduck, torsdag 28. februar 2019, klokken 10:20

« forrige - neste »

Panduck

På turen til Stockholm fant jeg ut at ikke alt som skjer, gjør livet enklere for en elbilist.

Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.

Kristinehamn har to "flotte nye" 150kW ladere fra fortum. Disse var et MARERITT å bruke. "feil, bilen må være slått av. Feil ved autorisering". Ene laderen var markert som "fungerer ikke" på kartet, men begge var like "operative" så det var umulig å finne ut hvilken som ikke fungerte, og jeg valgte selvfølgelig den først. Også den som fungerte var et ork å starte. Kabelen låste seg til bilen og laderen nektet å frigjøre den, så måtte vente noen minutter før bilen ga opp å starte lading, og friga den. Skjermen var veldig lite responsiv, håper virkelig ikke de satser spesielt på disse laderene.

På disse nye laderene har de fjernet "pistolhåndtaket" på CCS-kontakten. Det så jo litt mer fancy ut da, men jeg begriper ikke hva de har tenkt. Måtte bruke to hender for å sette den inn. Så mer ut som AC-kabler gjør, men ALT for tung til å håndtere enhånds på den måten. De andre 150kW laderene jeg har prøvd har vært langt bedre...

"Du må ha kredittkort på fortumbrikka" ble jeg fortalt, og jeg ignorerte jo dette, "jeg har jo plusurfing!". Plugsurfing fungerer jo på alt av fortumladere. Trodde jeg. Fant fortum AC ladere utenfor stockholm som IKKE gjorde det. I tillegg er det en annen leverandør som bruker fortum som betalingsløsning (men ikke er fortum sine ladere). Disse er altså i fortum sin løsning, men IKKE i plugsurfing. Litt nødregistrering av kort mens jeg sto utenfor et kjøpesenter har løst dette. Og så fikk jeg også vite at da fungerer jo elbilforeningen sin brikke også i Sverie. Det hadde jeg ikke fått med meg at var mulig.

Synes bare det blir mer og mer betalingsrot. Plugsurfing er en flott ide, og det er jo fint å se at også E-on er en del av det. Men synes fortum burde si at "skal man ha våres betalingsløsning skal man også være med i plugsurfing...". Det blir litt mange kart å sjekke, litt mye nett å forholde seg til. Fremdeles er vattenfall og clever/bee de særeste, vattenfallappen er horribel, men det går iallefall an å registrere kort der. IBAN betaling for lading (clever / bee) er i det særeste laget.

Turen gikk helt greit, men det virker som en ting "for spesielt intereserte", og det er litt trist, da det er nok ladere. Det er betalingsløsningene som gjør det sært. Jeg har så langt betalt for ALL parkering med Easypark. Slik bør det etterhvert bli med lading også. Ser ut som om det må Ionity til for at utlandet skal bli enkelt.

Rollep

Kjøre på langtur med elbil er et mareritt. Utrolig mye tid som kastes bort i forhold til når man bruker bensinbilen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:59
Kjøre på langtur med elbil er et mareritt.
Tja, vil ikke si det er ett mareritt med Tesla. Bruker nok noe lengre tid enn med fossil dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:59
Kjøre på langtur med elbil (som ikke er Tesla) er et mareritt. Utrolig mye tid som kastes bort i forhold til når man bruker bensinbilen.
Rettet den for deg. Det mange glemmer er at superladernettverket kanskje er Teslas aller største styrke.
Aldri nede, alltid tilgjengelig.

DagfinnN

Jeg kjørte 4000 km med min Tesla i sommer, blant annet til Nordkapp. Eneste stedet hvor det var litt utfordring var strekningen Kautokeino - Kiruna - Narvik. Spesielt i Kiruna. Men nå er det løst i den byen med hurtiglader.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rollep

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 06. mars 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:59
Kjøre på langtur med elbil (som ikke er Tesla) er et mareritt. Utrolig mye tid som kastes bort i forhold til når man bruker bensinbilen.
Rettet den for deg. Det mange glemmer er at superladernettverket kanskje er Teslas aller største styrke.
Aldri nede, alltid tilgjengelig.
Jada, men det finnes faktisk en og annen som ikke vil ha Tesla bil av mange forskjellige grunner. Tror forøvrig ikke at alt kommer å være like fantastisk etter de har pøst ut flere titusenvis av Model 3.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Goggen123

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:09
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 06. mars 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:59
Kjøre på langtur med elbil (som ikke er Tesla) er et mareritt. Utrolig mye tid som kastes bort i forhold til når man bruker bensinbilen.
Rettet den for deg. Det mange glemmer er at superladernettverket kanskje er Teslas aller største styrke.
Aldri nede, alltid tilgjengelig.
Jada, men det finnes faktisk en og annen som ikke vil ha Tesla bil av mange forskjellige grunner. Tror forøvrig ikke at alt kommer å være like fantastisk etter de har pøst ut flere titusenvis av Model 3.
...og i mens man venter på at titusener av Model 3 kommer seg på veiene, har nåværende eiere levd lykkelige med sine Teslaer i mange år. Og sånn går no elbil-dagan..

Ellemelle

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:09
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 06. mars 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:59
Kjøre på langtur med elbil (som ikke er Tesla) er et mareritt. Utrolig mye tid som kastes bort i forhold til når man bruker bensinbilen.
Rettet den for deg. Det mange glemmer er at superladernettverket kanskje er Teslas aller største styrke.
Aldri nede, alltid tilgjengelig.
Jada, men det finnes faktisk en og annen som ikke vil ha Tesla bil av mange forskjellige grunner. Tror forøvrig ikke at alt kommer å være like fantastisk etter de har pøst ut flere titusenvis av Model 3.
Tror denne holdningen vil endre seg etterhvert.
Når Porsche og Audi endelig får fart på salget av sine elbiler, og Ionity-nettverket fortsatt er like dårlig drevet som i dag, så vil disse eierne kanskje etterhvert akseptere at Tesla ikke er så verst likevel.

I motsetning til absolutt alle andre, har Tesla bevist at de er flink til å skalere antall ladere etter behovet, så jeg frykter ingen kapasitetsproblemer i fremtiden heller.

Panduck

Jeg skulle gjerne ha kjørt Tesla. MS og MX er biler av en helt annen pris enn jeg vil bruke på bil, og M3 har ikke plass til det vi skal ha med oss. Hva er det som er dårlig med Ionity-nettet?

Ellemelle

Nei foreløpig er Ionity fortsatt basert på brikker, apper og sms'er. Som kanskje fungerer, men ofte ikke fungerer.
Skal dette bli like bra som Tesla sitt nettverk, må de starte med å la bilene og laderne snakke sammen.

Betalingsdelen må automatiseres, og man må kunne se på skjermen i bilen hvilke ladere som er ledige.
Rent teknisk er dette enkelt å oppnå, så man kan jo undres hvorfor det ikke har skjedd ennå.

AppleKnocker

Jeg har kjørt på langtur utenlands med både Tesla og ikke-Tesla elbil.

Med Tesla er det bare å kjøre uten å bruke en kalori på å tenke på lading.
Med ikke-Tesla går det nesten like greit, men bare hvis man gjør forberedelser og planlegging i detalj. I praksis noen timers jobb med googling, nedlasting av apper, sjekking av avstander, ulike leverandører av lading og bestilling av kort/brikker. For spesielt interesserte.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Panduck

Synes ikke det ga noe godt svar på hvorfor ionitynettet er "dårlig drevet", at man må betale med "brikke, app eller SMS, og at slike løsninger ofte ikke fungerer", synes det er få problem med slikt, annet enn at man nå nå ha 153 apper og brikker. Jeg har allerede 2 brikker som fungerer med Ionity, uten at jeg har registrert meg på deres sider, så det er relativt lovende. Har veldig skjelden problem med brikker, når jeg først HAR brikken som kreves (og den er registrert riktig). Tror de fleste kan leve med å lese en RFID-brikke, det er mindre stress enn å betale for bensin.

Desverre har jeg aldri fått prøvd Ionity, lagerene mot Stockholm er ikke ferdige enda... De ville nok gjort turen langt mindre problematisk... Med Ionity, I.D-rekkevidde og raskere lading ville neppe turen vært noe spesielt problem, så det skal vel gå bra å eie ikke-Tesla i fremtiden.

Men jeg innser at vi må takke Tesla for at dette blir mulig, de ville aldri ha satset slik de gjør uten at Tesla hadde presset de til å gjøre det.

Olemann

Ser at Clever ladestasjoner i Sverige er ute av Clever appen, mens Danmark fortsatt er med. Som du sier så har Bee tatt over.  Clever solgte kort utstedt både i Sverige og Danmark.  Virker svenske Clever kort fortsatt i Sverige, altså på Bee sine ladestasjoner, er det rett oppfatning av det du skrev under?

Sitat fra: Panduck på torsdag 28. februar 2019, klokken 10:20
På turen til Stockholm fant jeg ut at ikke alt som skjer, gjør livet enklere for en elbilist.

Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.


Panduck

Sitat fra: Olemann på lørdag 09. mars 2019, klokken 00:00
Virker svenske Clever kort fortsatt i Sverige, altså på Bee sine ladestasjoner, er det rett oppfatning av det du skrev under?

Ja, jeg benyttet mitt Svenske cleverkort til å betale på turen.

Kjørte via Arvika på veien hjem, sparer nok tid den veien til at jeg kan stå på en AC lader og lade nok strøm dersom vattenfall-laderen ikke virker (i3 lader med 11kW på AC.), så og det er masse AC ladere der. Hurtigladeren fungerte heldigvis, men vattenfallappen fortjener pris for minst brukervennlige ladeapp.

Hadde på forhånd skaffet e-on kort, men på deres ladere fungerte nå plugsurfing, så det var tydligvis borkastet :P

Olemann

Fint, takk for svar!

Sitat fra: Panduck på lørdag 09. mars 2019, klokken 07:03
Sitat fra: Olemann på lørdag 09. mars 2019, klokken 00:00
Virker svenske Clever kort fortsatt i Sverige, altså på Bee sine ladestasjoner, er det rett oppfatning av det du skrev under?

Ja, jeg benyttet mitt Svenske cleverkort til å betale på turen.

Kjørte via Arvika på veien hjem, sparer nok tid den veien til at jeg kan stå på en AC lader og lade nok strøm dersom vattenfall-laderen ikke virker (i3 lader med 11kW på AC.), så og det er masse AC ladere der. Hurtigladeren fungerte heldigvis, men vattenfallappen fortjener pris for minst brukervennlige ladeapp.

Hadde på forhånd skaffet e-on kort, men på deres ladere fungerte nå plugsurfing, så det var tydligvis borkastet :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA