Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan bilen min lade med 22kW?

Startet av Storfe, mandag 25. februar 2019, klokken 22:14

« forrige - neste »

Storfe

Bestilte TMS 75D i oktober/november, fikk den levert i forrige uke.
Hvordan kan jeg finne ut om det er dobbeltlader (22 kw?) på bilen? Er ikke i nærheten av å kunne lade på slik fart hjemme.

tibber73

#1
Åpne lademenyen i bilen uten at laderen er koblet til. Nede til venstre står det 32A dersom du har dobbeltlader. Enkeltlader har 16A.
Alle nye biler produser fra sommeren 2017 (tror jeg?) har bare 24A i dette displayet.

Edit: Ser nå at du bestilte i høst. Da kan bilen trekke maks 24A på 3-fas som er ca 16,5kW. På 1-fas får du like mye som alle andre; 32A/7,4kW.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

sjokomelk

Sitat fra: tesla73 på mandag 25. februar 2019, klokken 22:17
Ser nå at du bestilte i høst. Da kan bilen trekke maks 24A på 3-fas som er ca 16,5kWh. På 1-fas får du like mye som alle andre; 32A/7,4kWh.
Det er litt lite å bare kunne lade 16,5kWh når batteriet ditt er på 75kWh... Samme med 7,4kWh. Må lade 10 ganger for å fylle helt opp. Det er slitsomt.
Heldigvis er 400V 24A 3-fas 16,5kW og 230V 32A 1-fas 7,4kW. Og du kan lade så mange kWh du bare ønsker. (Til det er fullt, selvfølgelig ;D)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tibber73

#3
Sitat fra: sjokomelk på mandag 25. februar 2019, klokken 22:46
Sitat fra: tesla73 på mandag 25. februar 2019, klokken 22:17
Ser nå at du bestilte i høst. Da kan bilen trekke maks 24A på 3-fas som er ca 16,5kWh. På 1-fas får du like mye som alle andre; 32A/7,4kWh.
Det er litt lite å bare kunne lade 16,5kWh når batteriet ditt er på 75kWh... Samme med 7,4kWh. Må lade 10 ganger for å fylle helt opp. Det er slitsomt.
Heldigvis er 400V 24A 3-fas 16,5kW og 230V 32A 1-fas 7,4kW. Og du kan lade så mange kWh du bare ønsker. (Til det er fullt, selvfølgelig ;D)
Morsomt ;-). Kom visst borti en h der det skulle være effekt og ikke energi. Redigerer nå.
Er det ellers noe annet som er feil mens vi holder på?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

sjokomelk

Jeg vet det er pedantisk og smålig av meg, men det blir som å høre noen stå å si at de fyllte full tank på bilen - 65 hestekrefter med 98 blyfri. Eller at de skryter av at motoren deres har 204 liter effekt.
Hadde naboen din trodd at man målte bensintanken på bilen i hestekrefter og effekten på motoren i liter, hadde du nok gitt beskjed du også 8) :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tibber73

Sitat fra: sjokomelk på mandag 25. februar 2019, klokken 23:05
Jeg vet det er pedantisk og smålig av meg, men det blir som å høre noen stå å si at de fyllte full tank på bilen - 65 hestekrefter med 98 blyfri. Eller at de skryter av at motoren deres har 204 liter effekt.
Hadde naboen din trodd at man målte bensintanken på bilen i hestekrefter og effekten på motoren i liter, hadde du nok gitt beskjed du også 8) :P
Hehe
Jeg er faktisk helt enig i deg i dette med energi vs effekt og feil bruk av disse begrepene. Skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg skrev kWh for effekt..
Men jeg tenker også det samme om folk som måler ladehastigheten i km/t. Det blir som å si at en fyller tanken med 400 km.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

OlaM

Sitat fra: tesla73 på mandag 25. februar 2019, klokken 23:00
Morsomt ;-). Kom visst borti en h der det skulle være effekt og ikke energi. Redigerer nå.
Er det ellers noe annet som er feil mens vi holder på?

Er det ikke tegnsetting før smilefjes? Husker ikke dette fra norsktimene. :)

Jeg surrer litt med kW og kWh selv, men ikke så mye som de på Finn.no som slår opp i vognkortet og skriver "Tesla Model S 79 KW" istedenfor å skrive modellnavnet slik det står på skjermen. Men det er jo en litt rar enhet. Vi har en helt kurant enhet for energi som heter Joule som vi heller kunne ha brukt. En Watt er en Joule per sekund, så da er en Watt-time en Joule per sekund per time. 100kWh = 360 MJ. "Megahjul" istedenfor kWh funker fint, men fører nok til andre forvirringer igjen.

Dagens avsporing!
'21 3LR

Muffinman

Mye rart som står i vognkortene. En del TMS hadde vel oppgitt makseffekt 69kW som de kunne yte kontinuerlig. Kan hende noen har plukket derfra og lagt inn i salgsannonsene.

OlaM

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:01
Mye rart som står i vognkortene. En del TMS hadde vel oppgitt makseffekt 69kW som de kunne yte kontinuerlig. Kan hende noen har plukket derfra og lagt inn i salgsannonsene.

Jepp, noe sånt. Eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140714045

I tittelen står det "79 KW". KW er stavet feil hvis det var effekt, men effekt er ikke relevant måleenhet for batteriet og modellnavnet 75D står jo faktisk korrekt skrevet i teksten i tillegg til at det står på bakluka, på skjermen osv. Men under "effekt" i annonsen har de klart å skrive "524 Hk". Der kan man også pirke på stavingen (korrekt er hk), men tallet er vel ok. Offisiell max er vel i det nabolaget, men det er ikke det som står i vognkortet i alle fall.

Er det rart en blir kilomatt?
'21 3LR

Muffinman


Robert Sund

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:55
En Watt er en Joule per sekund, så da er en Watt-time en Joule per sekund per time.
Om brøkregning:
Her ligger det en kjempefelle som svært mange vil gå i hvis de forsøker å regne ut noe med to delinger etter hverandre. Hvilken deling man utfører først spiller (som oftest) en betydning. J/s/t regnet ut på en vanlig kalkulator uten paranteser vil tilsvare (J/s)/t som i dette tilfellet blir feil!

På en RPN kalkulator velger man hvilken deling som blir utført først, uten bruk av paranteser, og uten at det blir flere trykk på tastaturet. Faktisk blir det ett trykk mindre da man ikke trykker =.

Jt/s gir riktig resultat selv om sikkert ser rart ut for de fleste. Det tilsvarer J/(s/t).


OlaM

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:53
Det tilsvarer J/(s/t).


Nemlig, for du uttrykker sekundet som en brøkdel av en time og deler på 1/3600 som er det samme som å gange med 3600. Sånn sett er det ganske lett å konvertere, 1 Wh = 3600 J.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA