Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte styrekule

Startet av arovik, mandag 25. februar 2019, klokken 12:17

« forrige - neste »

arovik

Hei.
Hadde min Leaf 2013 på eu-kontroll og fikk beskjed om å bytte styrekule til den nette pris av 5900 kr.
La ut på mittanbud.no og fikk to tilbud på henholdsvis 3100 og 2500 kr. Klarte å presse ned Ålgårds Auto som er forhandler av Nissan til 4900, men synes fortsatt det er dyrt. Hva ville dere gjort? Er det OK med uoriginal styrekule på en 2013 Leaf? og vil mindre verksted kunne gjøre spissingen/justeringen på en bra måte?

Limodriver

Litt usikker på om det er bærekule eller endeledd som skal byttes. Ingen av dem er komplisert å bytte.

Jeg vil imidlertid tro prisen toåilsvarer én børekule vet endelege på begge sider.

Jeg ville byttet delene selv, noe som er relativt enkelt dersom du har noe erfaring med delebytte/reparasjoner. Jeg villle brukt et lite verksted fremfor Nissan, her som med alt annet er det viktigere med personen enn verkstedet.

Litt avhengig av hvor lenge du skal beholde bilen ville jeg vurdert å bytte begge sider. Endeledd krever definitivt kontroll av spissingen. Spissingen koster antageligvis like mye om ikke mer enn bytte av endeledd, derfor ville jeg byttet på begge sider samtidig. Er endeleddet på en side slitt nærmer troligvis det andre seg livets slutt også. Det samme gjelder forsåvidt bærekulene, er en slitt er trolig den andre godt slitt også. Bytte av bærekuler krever strengt tatt ikke forstillingskontroll, men det skader ikke.

Ved bytte av endeledd ville jeg sjekket de indre styreleddene også. Disse får en ikke i originalutførelse, men må skaffes fra ettermarkedsleverandører. Det er en egen tråd på dette under 1. gen Leaf her inne på forumet.

Når det gjelder uoriginale vs originale deler er det viktigste kvaliteten på delene. Det er ikke noen bilprodusenter som produserer egne forstillingdeler/ledd. Jeg pleier å se på delen jeg bytter ut, en finner somregel noen spor av produsenten f.eks noen preginger eller merker på mansjetter. Her finner du produsenten f eks TRW, Lemfòerder, Meyle osv. Personlig har jeg god erfaring med Lemfòerder som f eks Mercedes bruker i sin produksjon. Ikke merkeverksteder har nok ikke et sterkt forhold til hvilke produsenter de bruker, men OEM deler skal være like gode eller bedre enn originaldelene. Med andre ord er det så godt som ingen risiko å benytte "uoriginale" deler, for alt du vet kommer delene fra produsenten som leverer til Nissan.

Jeg ville med anførselstegn ord ikke brukt Nissanverkstedet, avhengig av hvor lenge du skal ha bilen ville jeg vurdert å bytte flere deler enn det du har fått anbefalt.

Powerflux

#2
Sjekk ut denne og de andre videoene fra Bildeler!
Leaf er lett å skru på :+1:

Bytte av bærebru/kule trenger ikke forstillingskontroll, dette er bolt off/bolt on!
Når det gjelder endeledd kan man fint bytte disse uten forstillingskontroll men det krever litt nøyaktig måling før man setter i gang.
Selv valgte jeg å ta ut målene for toe-in med snor metoden samt nøyaktig måle lengden på endeledd/tie-rod. Enkelte vil nok hevde at dette ikke er nøyaktig nok men for mitt vedkommende ble resultatet at bilen går snorett, rattet står midtstilt(slik det gjorde før montering) og etter 10000 km ser jeg ingen tegn til skjev slitasje. Dette er godt nok for meg :+1:

https://www.youtube.com/watch?v=hsgxVFCtn3Q&list=PL49_oNMpZ73VGwSBPKs2xOJrei15-MWYf&index=3
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Citroel

Sitat fra: Powerflux på mandag 25. februar 2019, klokken 16:00
Sjekk ut denne og de andre videoene fra Bildeler!
Leaf er lett å skru på :+1:

Bytte av bærebru/kule trenger ikke forstillingskontroll, dette er bolt off/bolt on!
Når det gjelder endeledd kan man fint bytte disse uten forstillingskontroll men det krever litt nøyaktig måling før man setter i gang.
Selv valgte jeg å ta ut målene for toe-in med snor metoden samt nøyaktig måle lengden på endeledd/tie-rod. Enkelte vil nok hevde at dette ikke er nøyaktig nok men for mitt vedkommende ble resultatet at bilen går snorett, rattet står midtstilt(slik det gjorde før montering) og etter 10000 km ser jeg ingen tegn til skjev slitasje. Dette er godt nok for meg :+1:

Hva er snor-metoden? Jeg har tidligere justert spisningen ved å bruke laservater mot en vegg i parkeringsgarasje. Kjørte inntil - satte merke for hver side - rygget bilen og målte på nytt. Ble bra det - men hvordan bruker du snoren?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Limodriver

Snormetoden refererer til avstand mellom boltene på endeleddene. Det er oppgitt en del referanseavstander på en bil. Dette er avstander som måles ved bl.a. rammeskjeve biler som settes i jigg.

Mhp spissing er det som nevnt avstand mellom senter av boltene på endeleddene. For å få dette nøyaktig bør en ha en måleinnretning med en vinkelrett spiss bolt som settes i senter av boltene slik at en får en nøyaktig måling. Et alternativ kan være å lage f eks lekte der en setter en spiker eller skrue vinkelrett gjennom og har korrekt avstand mellom spissene. Ved bruk av snor skal en være veldig nøye. Det er selsvfølgelig viktig å la omtrent like mye av "boltene" som går inn i eller gjengene på endeleddene som går inn i stag benyttes på hver side. Dette slik at en ikke skrur et endeledd ibunnen og det andre såvidt griper i gjengene.

Powerflux

#5
https://www.youtube.com/watch?v=Dl0pCDpZYwQ&t=276s

Da jeg hadde slark i venstre endeledd brukte jeg høyre side som referanse. Byttet endeledd og justerte til identisk mål som på høyre side. Byttet så på høyre side og justerte identisk med venstre side og dette ble spot on(med forbehold om at dette seff ikke er kontrollsjekket med profft utstyr)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Electrix

Jeg fikk også feil på styrekule på EU-kontrollen, og i tillegg begge stabilisatorstag fremme, men Leafen er nå 7,5 år så det var vel nesten forventet med noe feil snart.

Fikk pris fra verkstedet på bytte av venstre styrekule (endeledd) og stabilisatorstag begge sider fremme for 4250,- så ikke helt avskrekkende, men lurer nå på om jeg bør bytte begge styrekulene når jeg først er i gang. Aner ikke hvor lenge disse vanligvis varer. Noen råd?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA