Ikke kjetting på 20'' standardfelg

Startet av El Coche, lør 23. feb 2019, kl. 15:13

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Brisken på lør 16. jan 2021, kl. 15:07
Det var nedover vi skulle, ganske bratt og tenkte vekten kommer fremme da. Men setter de heretter på bakhjulen da.
Tenkte ikke på å höye bilen men fikk de glatt på uansett.

helt rett, og da trenger du mer grep bak.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: turfsurf på lør 16. jan 2021, kl. 09:43
Alle firehjulstrekkere bør ha snøsokker o.l. bak for å komme opp bakker. Vekten forskyves jo bakover når man kjører oppover.

Alle som kjører på vinter bør ha en slik i bilen, og behovet for snøsokk vil da i all hovedsak være borte. Brukes straks man forlater saltede veier.

https://www.thansen.no/bil/bilpleie/turtle/turtle-wax-dekkvask/n959951/pn959958/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på man 18. jan 2021, kl. 00:53
Alle som kjører på vinter bør ha en slik i bilen, og behovet for snøsokk vil da i all hovedsak være borte. Brukes straks man forlater saltede veier.
Dekkvask er viktig og har mye å si det, men erstatter ikke snøsokker og ivhertfall ikke kjettinger.

Og så er det ikke alltid like praktisk med dekkvask. Det skal spyles av etter påføring, er ikke alltid man har rennende vann der saltingen slutter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Snøsokker er vel bare aktuelt på ren is/sluddeføre for de med piggfrie dekk? Større forskjell for de med gamle dekk? På snø har jeg ikke hatt behov for ekstra grep de siste 5 årene jeg har hatt nye dekk. I grunn ikke hatt behov for ekstra grep med elbil AWD overhodet.

Husker en gang jeg kom opp i underkjølt regn. Kjørte i 50 i 6.gir rett frem i en 80-sone, men hekken gled sidelengs fordi veien hellet litt mot ene siden. Da ble det kjettinger på.

På Etron anbefales offroad-modus som slår av antispinn.

https://youtu.be/VZ1hRWpEu3M
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: turfsurf på man 18. jan 2021, kl. 06:55
Sitat fra: RJK på man 18. jan 2021, kl. 00:53
Dekkvask er viktig og har mye å si det, men erstatter ikke snøsokker og ivhertfall ikke kjettinger.

Og så er det ikke alltid like praktisk med dekkvask. Det skal spyles av etter påføring, er ikke alltid man har rennende vann der saltingen slutter.

At det ikke erstatter kjettinger, er korrekt. Akkurat på samme måte som snøsokker heller ikke erstatter kjettinger. På speilblank is duger kun pigger og kjettinger, mens på snø så duger rene dekk veldig godt. 4-6 kraftige buntebånd på hvert av drivhjulene gjør minst like god jobb i å få en ut av kniper. Og eventuelt påføring av litt dekklister etter vasking.

Dog, så lenge du kjører på ren snø rett etter påføring, så må du ikke skylle over med vann. Snøen er godt nok vaskemiddel. Det er vel kun om du skal stå etter påføring, at skylling er påkrevd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA