Har 32A fase 1 CEE outlet i garasjen, Model 3 kommer med 16A, hva gjør jeg?

Startet av Chill-mode, onsdag 20. februar 2019, klokken 13:08

« forrige - neste »

Chill-mode

Svaret jeg fikk fra servicesenteret er at de ikke har det inne, og at de heller ikke vet om det eksisterer en slik adapter. Men at jeg i såfall kan prøve å legge inn en bestilling via mail, og håpe på det beste når det kommer til levering, om en slik adapter skulle  bli produsert i utgangspunktet.

Wibla

Som en mellomløsning kan du jo få laget en adapter fra 32A til 16A CEE? To plugger og en kabelstump som skal til.
2018 Tesla Model S 75D

automat

Sitat fra: Wibla på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:24
Som en mellomløsning kan du jo få laget en adapter fra 32A til 16A CEE? To plugger og en kabelstump som skal til.
Ikke lovlig, siden man da teknisk sett kan trekke 32A på en 16A kontakt. Man må ha en boks med 16A sikring imellom.  Man har vel ikke lov å koble skjøteledninger med 32A kontakter selv heller.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Adapter inkl. sikring har vi på lager, men de koster litt pga. sikringen (950 kroner). Jeg vil heller anbefale en ladestasjon med tilførselskabel som passer stikket, f.eks vår EcoLite. Da får man type 2 uttak som kan lade alle typer elbiler.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:40

Adapter inkl. sikring har vi på lager, men de koster litt pga. sikringen (950 kroner). Jeg vil heller anbefale en ladestasjon med tilførselskabel som passer stikket, f.eks vår EcoLite. Da får man type 2 uttak som kan lade alle typer elbiler.

Hvilket adapter skal han bruke her? Ser det ikke i nettbutikken din.

Han har et blått CEE 232 uttak i dag, UMC'en hans har blå CEE 216 plugg, og begrenser seg selv til 16A. Dette bør være planke.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på torsdag 21. februar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:40

Hvilket adapter skal han bruke her? Ser det ikke i nettbutikken din.

Han har et blått CEE 232 uttak i dag, UMC'en hans har blå CEE 216 plugg, og begrenser seg selv til 16A. Dette bør være planke.

Akkurat den utgaven ligger vel ikke der men heter 32A1B16F. Pris kr. 950,-.

Personlig hadde jeg heller satt opp en ladestasjon så jeg slapp å bruke UMC til fast lading. De har jo ikke vist seg å være verdens mest stabile ladekabel for å si det sånn. Greit å slippe å pakke den inn og ut av bilen hele tiden også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. februar 2019, klokken 14:23
Akkurat den utgaven ligger vel ikke der men heter 32A1B16F. Pris kr. 950,-.

Personlig hadde jeg heller satt opp en ladestasjon så jeg slapp å bruke UMC til fast lading. De har jo ikke vist seg å være verdens mest stabile ladekabel for å si det sånn. Greit å slippe å pakke den inn og ut av bilen hele tiden også.

Har ikke hørt så mye om at UMCen er ustabil? Men forstår godt at det er hat å pakke den inn og ut av bilen hver dag. Sitter litt på gjerdet der selv, da vi har 230V IT i garasjen, og vi får felles ladeløsning neste år. Frister veldig å få satt opp et CEE 32A 3fas stikk og kjøre overgang til 1fas, eller alternativt montere en TWC som så kan gjenbrukes hos mine foreldre når vi bytter ut med fellesløsning... choices, choices.

Trådstarter kan jo evt bytte fra 232 til 216 uttak og bytte vern i sikringsskap (forholdsvis dyrt med mindre man kjenner en elektriker)... Eller lage en overgang fra CEE 232 til 216 (og ikke fortelle det til noen ;) ) om det bare er for noen uker.
2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Har brukt UMCen til fast lading hjemme nå i et par år og over 60.000 km. Aldri noe krøll.

Og hittil har jeg vel pakket den med meg noe sånt som 4 ganger. En tur til Kroatia, et par turer til Bodø og kanskje den har vært med på en eller to av de noe kortere langturene. Har Type 2 kabel liggende i bilen, som sammen med superlading betyr at jeg er veldig godt dekket på ladefronten når jeg ikke er hjemme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Chill-mode

Sitat fra: Chill-mode på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:51
Svaret jeg fikk fra servicesenteret er at de ikke har det inne, og at de heller ikke vet om det eksisterer en slik adapter. Men at jeg i såfall kan prøve å legge inn en bestilling via mail, og håpe på det beste når det kommer til levering, om en slik adapter skulle  bli produsert i utgangspunktet.

Det tør jeg dessverre ikke å gjøre i tilfelle den skulle feile og sluke til seg hele 32A ved en feil, nå er jeg ikke sikker på hva dette vil medbringe av ulemper, men har en følelse av at noe kommer til å skje i hvertfall, jo mindre jeg skaffer en sånn trådløs reguleringsboks som mellomledd. Men det vil jo koste latterlig mye for å få tregere lading.

Venter heller på en adapter fra tesla, de MÅ jo nesten lage en slik adapter med tanke på at de sikkert vet at tidligere Model S eiere fikk med dette og at det samt finnes en guide der hvor en 32a en fase blå anbefales installert som input fra tesla selv. Videre er de sikker klare over at en del Model s eiere før desember 2018 (var da de fjerna adapteren, eller noe i den durren) har det installert. Finner ikke PDF linken. Men her er en som ligner.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/installation_guide_umc_blue_eu.pdf

Forresten vil denne adapteren fungere:
https://www.evseadapters.com/products/european-cee-32a-blue-commando-caravan-mains-adapter-for-tesla-model-s-x-3-gen-2

Eller er det bedre å vente på en tesla verifisert/rekommandert adapter?

Handyman

Sitat fra: Chill-mode på mandag 25. februar 2019, klokken 14:10
Sitat fra: Chill-mode på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:51

Det tør jeg dessverre ikke å gjøre i tilfelle den skulle feile og sluke til seg hele 32A ved en feil, nå er jeg ikke sikker på hva dette vil medbringe av ulemper, men har en følelse av at noe kommer til å skje i hvertfall, jo mindre jeg skaffer en sånn trådløs reguleringsboks som mellomledd. Men det vil jo koste latterlig mye for å få tregere lading.

Venter heller på en adapter fra tesla, de MÅ jo nesten lage en slik adapter med tanke på at de sikkert vet at tidligere Model S eiere fikk med dette og at det samt finnes en guide der hvor en 32a en fase blå anbefales installert som input fra tesla selv. Videre er de sikker klare over at en del Model s eiere før desember 2018 (var da de fjerna adapteren, eller noe i den durren) har det installert. Finner ikke PDF linken. Men her er en som ligner.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/installation_guide_umc_blue_eu.pdf

Forresten vil denne adapteren fungere:
https://www.evseadapters.com/products/european-cee-32a-blue-commando-caravan-mains-adapter-for-tesla-model-s-x-3-gen-2

Eller er det bedre å vente på en tesla verifisert/rekommandert adapter?
Du setter selv i innstillingene i bilen hvor mye den skal kunne trekke.
Man kan også sikre et 32A uttak med en mindre sikring om man vil.
Her litt info om hva som kommer med TM3 og hva som skal kunne kjøpes i tillegg.
https://elbilforum.no/index.php?topic=43397.msg752056#msg752056
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Orcuz

Sitat fra: Chill-mode på mandag 25. februar 2019, klokken 14:10

Tror du tenker litt bakvendt.
Du har et uttak med 32A, men det følger kun med 16A adapter til model 3, sant?

Om du da bruker en overgang fra 32A til 16A, så vil UMC automatisk trekke max 16A, fordi den merker at det er den pluggen du kobler til.

Du kan aldri trekke 32A igjennom 16A adapteren, det er det sperre for i UMC.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Orcuz på mandag 25. februar 2019, klokken 15:38
Om du da bruker en overgang fra 32A til 16A, så vil UMC automatisk trekke max 16A, fordi den merker at det er den pluggen du kobler til.
Du har nok rett, men tror han tenker på 32A adapteren som Tesla har lovet til UMC gen2. Da kan den trekke 32A enfas hvis man stiller det inn i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Chill-mode

Sitat fra: Handyman på mandag 25. februar 2019, klokken 16:21
Du har nok rett, men tror han tenker på 32A adapteren som Tesla har lovet til UMC gen2. Da kan den trekke 32A enfas hvis man stiller det inn i bilen.

Takk for feedbacken, så umcen vil automatisk sette en grense på 16A? Det jeg hovedsakelig tenkte på er om adapteren fra 32a til 16a har en mulighet til å «feile», og trekke igjennom 32a istedenfor 16a og medføre «overlast», hvis jeg har satt bilen til 16A.

Men hvis umcen da vil hindre dette i å trekkes igjennom, hvis jeg har stilt bilen til 16A så er jo det supert. Om jeg ikke tar feil nå, og at en slik «feil» ikke kan oppstå i utgangspunktet. Men hvis det skulle oppstå, vil det forårsake en skade på umcen?

Espen Hugaas Andersen

Kan ikke si at sjansen for at UMC skulle trekke 32A er null, men den er nok ekstremt lav. 16A adapteret til UMC har en motstand i seg som detekteres av UMC, og begrenser maks strømtrekk til 16A. Om det skulle trekkes mer enn 16A ville de naturlige feilkildene være motstanden i adapteret, eller logikken for å måle motstanden. Men man trenger altså en hardware-feil på UMC/adapteret.

Om UMC skulle trekke 32A gjennom 16A adapteret, på en kurs sikret med 32A (og sikringen da altså ikke løser ut), så er ett mulig utfall at adapteret smelter eller tar fyr. Men det er også mulig bilen/UMC detekterer varmgang og avslutter lading, med minimal skade på UMC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SteinarSun

Hvordan blir dette i forhold til NEK400 og punkt om fast ladeplass ?
Må man inn med B-vern på kursen når den skal benyttes som fast lading ?
Går ut i fra at det ligger vern i UMC, men er dette godt nok i forhold til regelverket ?
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA