Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-

Startet av Biltesteren.no, tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:28

« forrige - neste »

Biltesteren.no

I Sigdal nærmere bestemt Prestfoss kommer hurtigladere snart.

En video på lokasjonen: https://www.youtube.com/watch?v=jcIn_n35CcM
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Har vært en på en ny tur for å se hvor langt de har kommet siden sist. Altså det er en uke siden sist jeg var der. Men 26.02.2019 var jeg der igjen og så hva dem har gjort.

I følge kraftselskapet så skal de være i rute i "påske" når det er.

https://www.youtube.com/watch?v=t7dx8UC9Rvg
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Amatøren

Sitat fra: EVLars på onsdag 27. februar 2019, klokken 00:02
I følge kraftselskapet så skal de være i rute i "påske" når det er.

Spurte du om hvilket år....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Biltesteren.no

#3
De skal være ferdige i år 2019 :-)
Men det tar sin tid, kommunearbeidere jobber ikke akkurat raskt.

Men tipper på at de satser på en pris pr. minutt på 5,- eller 10,- pr. minutt på hurtiglading, siden de skal bruke nettverket til Lade i Norge og ikke Fortum eller Grønn Kontakt og dermed så kan de prise seg annerledes på markedet. Strømmen i bygda er ikke rimelig fra før av, men jeg har bedt dem ikke ta over 2,5 pr. minutt slik at folk faktisk vil bruke laderne, men at de heller kan ha lav takst i 10-15 minutters lading og så høyere rate for å unngå at folk "bor" på laderne.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Hansi

Veldig bra at det blir hurtigladere i Sigdal :)
Jeg håper at de vil etablere hurtigladere litt lenger nord på et tidspunkt også, ved Spar Eggedal for eksempel..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Biltesteren.no

Ja, det skal komme opp 2 hurtigladere og AC semihurtigladere rett over veien for YX i Eggedal Sentrum også. Men det blir ved det brune bygget veit ikke om det blir på baksiden av den litt spesielle butikken eller på forsiden nærmest vegen. Jeg har ikke nok rekkevidde på bilen jeg kjører for å kunne ta turen opp dit og se selv hvor langt dem har kommet, kunne alltid klart opp, men ikke tilbake og ville gått tom for strøm 2 mil før hurtigladeren på Åmot....
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Biltesteren.no

I utgangspunktet da jeg hadde først kontakt med dem, så skulle den i Prestfoss vært ferdig i vinterferien, og Eggedal vært ferdig til påske. Men det har blitt forsinkelser som sier nå estimat Påske i Prestfoss og Pinse i Eggedal. Dem går ikke ut offentlig for å love når det er klart. Dem har ikke engang sagt noe annet enn at det blir Lade i Norge app man bruker for å lade, men de har ikke kommet med pris for bruk.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Trekkoppbil

#9
Dette er en flott nyhet.

Enova støtter de 2 første laderene i hver kommune, så jeg regner med at mange kommuner har fått hurtigladere nå.

Biltesteren.no

Kommunen fikk støtte av Buskerud Fylkeskommune for å etablere ladere, men Enova støtte gis bare etter at installasjonen er fullført.

Antall ladere:                        Lokasjon:
2 stk AC Semihurtig              Prestfoss ved Sigdalsenteret
2 stk DC 50 kW hurtigladere  Prestfoss ved Sigdalsenteret
2 stk AC Semihurtig              Trollbua rett over veien ved YX i Eggedal Sentrum
2 stk DC 50 kW hurtigladere  Trollbua rett over veien ved YX i Eggedal Sentrum

Betalingsløsning: Lade i Norge (Kan ved første gangs bruk knytte RFID fra Elbilforeningen for å forenkle lading, kredittkort er nødvendig)
https://ladeinorge.no

Jeg skal lage videoer så fort ladestasjon er operativ med instruksjoner, men jeg lager alle videoer på engelsk siden det finnes turister som kommer til å bruke disse også.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Etter mye mas og sånt så har dem endelig åpnet hurtigladere i Prestfoss i Sigdal kommune.
Laderen er gratis å lade på ut påsken.
De har ikke bestemt seg for hvilken operatør og heller ikke priser.
Men jeg oppfordrer folk til sunt folkevett ved ladestasjonene spesielt når det er kort rekkevidde elbiler slik at disse får ladet enn at de med lang rekkevidde elbiler står og hogger ladestasjonene i flere timer for å toppe opp.

Men jeg skal lage video og innslag om ladestasjonene mest sannsynligvis på tirsdag :-)
Elbilblogger og fulltime YouTuber

knute

#13
Jeg kan ikke se denne stasjonen i Prestfoss på kartet til Lade i Norge, vet du (eller noen andre) om det aldri ble noe av EVLars?

Den dukker opp både på Google Maps og ladestasjoner.no, men det står ikke noen hint om hvilken betalingsløsning / operatør det til slutt ble...

Midtkraft har ikke akkurat mange detaljer i sin artikkel om ladestasjonen heller; https://www.midtkraft.no/aktuelt/hurtiglader-i-prestfoss

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Biltesteren.no

Pr. dags dato så finner man ladestasjonen på kartet under Plugshare.

Det er fortsatt gratis å lade der, de vurderer EasyPark og de vurderer Lade i Norge som de har erfaring med i Vikersund.
Jeg har sagt at EasyPark er for tungvint og for dyrt og komplisert å bruke og Lade i Norge krever Skandinavisk telefonnummer.
Men laderne er såpass lite brukt at de velger å ha laderne gratis inntil videre.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA