Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?

Startet av TheKid, tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:32

« forrige - neste »

TheKid

Hei.
Går til anskaffelse av ny bil nå straks. Blir første bilen, så jeg lurer på om jeg burde burde gjøre noe for beskytte lakken eller generelt mot steinsprut. Er ikke en sånn autofil type, så jeg er egentlig bare på jakt etter å gjøre det smarteste og ikke sånn go crazy pimp-my-ride style :-P

Er det f.eks. smart å kjøre steinsprutfolie på utsatte steder bare og ellers ta lakkforsegling for enklere vedlikehold? Er selvfølgelig innstilt på å ta vare på bilen og håndvaske den med jevne mellomrom, men er nok ikke typen som koser meg med bilvask og voksing og slik.

Og en annen ting: Hvis jeg først bestemmer meg for å foliere, er det like greit å kjøpe en svart bil og ta kosten i samme slengen med å foliere den om til en gråfarge?

Kanskje også verdt å nevne at jeg ser for meg å bytte bilen om 2-3 år...
Tilbakemeldinger mottas med stor takk, da jeg er greit forvirret og ikke klarer å bestemme meg :-D

Balrog

Etter å ha hørt den sure lyden av steinsprut på E18 500 meter fra utleveringen av Model 3 lurer jeg på det samme: Priser/kvalitet - hvem gir hvilke tilbud på foliering av Model 3? Gjerne vindusfilm også.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

OlaM

Folien som beskytter mot steinsprut er gjennomsiktig blank eller matt. Den som har farge beskytter ikke like godt.

Beskyttelsesfolie på snuten og bak hjulbuene er ikke så kjempedyrt, 4-5 tusen kanskje. Men hele bilen blir fort 50+ lapper. Fargefolie på hele bilen er vel rundt 20. Søk på "xpel" her på forumet så får du mange treff på folk som sier de har tatt beskyttelsesfolie på hele bilen og deretter ikke svarer når noen spør hva det kostet.  :)

Siden metallic lakk koster endel så går disse regnestykkene noenlunde opp mot hverandre:

Kjøp metallic + litt beskyttelsesfolie
Kjøp metallic + fiks steinsprut
Dropp metallic + helfolier med farge

Hvis du helfolierer med farge kan en stein likevel slå gjennom, du kan få steinsprut på mindre utsatte steder, osv osv. Det er ikke noe riktig svar, det beror mest på hvor svett du blir i håndflatene av tanken på steinsprut og hvor dype lommene er. Er de veldig dype er det jo bare å kjøpe metallic og helfoliere med xpel. :D
'21 3LR

TheKid

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:38
Etter å ha hørt den sure lyden av steinsprut på E18 500 meter fra utleveringen av Model 3 lurer jeg på det samme: Priser/kvalitet - hvem gir hvilke tilbud på foliering av Model 3? Gjerne vindusfilm også.

Akkurat den E18-strekningen kommer jeg til å kjøre veldig ofte også, til hytta ved Kragerø  ::)

Klykken

Det holder i lange baner med vanlig vask av bilen, og evt legge en OK voks én gang i året.
Finnes ellers bilpleiere som kan gjøre jobben for deg, alt etter som. F.eks via detailersclub.no og forumdelen "jobb ønskes utført".

Folie er absolutt ikke nødvendig. Lakken er metallets "folie" og forhindrer større skader på metallet. Er billigere å benytte micropaint-verksted hvis du får en steinsprut som går gjennom klarlakk og inn til metall. Er MYE DYRERE å reparere folie som har fått samme skade.

EDIT:
Fordelen med folie er at du kan få en annen farge enn det du kan bestille fra Tesla. Men du ville ikke ha noe "pimp my ride-greier", så da antar jeg beskyttelse er det du er på utkikk etter. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TheKid

Sitat fra: OlaM på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:47
Folien som beskytter mot steinsprut er gjennomsiktig blank eller matt. Den som har farge beskytter ikke like godt.

Beskyttelsesfolie på snuten og bak hjulbuene er ikke så kjempedyrt, 4-5 tusen kanskje. Men hele bilen blir fort 50+ lapper. Fargefolie på hele bilen er vel rundt 20. Søk på "xpel" her på forumet så får du mange treff på folk som sier de har tatt beskyttelsesfolie på hele bilen og deretter ikke svarer når noen spør hva det kostet.  :)

Siden metallic lakk koster endel så går disse regnestykkene noenlunde opp mot hverandre:

Kjøp metallic + litt beskyttelsesfolie
Kjøp metallic + fiks steinsprut
Dropp metallic + helfolier med farge

Hvis du helfolierer med farge kan en stein likevel slå gjennom, du kan få steinsprut på mindre utsatte steder, osv osv. Det er ikke noe riktig svar, det beror mest på hvor svett du blir i håndflatene av tanken på steinsprut og hvor dype lommene er. Er de veldig dype er det jo bare å kjøpe metallic og helfoliere med xpel. :D

Takk for nyttige innspill!
Høres ut som jeg bare skal ta Midnight Silver Metallic i grunn, liker jo fargen.
Siden hovedargumentet mitt er å beskytte, så fremstår ikke fargefolie som det smarteste...
Får så vurdere om jeg skal gjøre noe overhodet eller delfoliere etterpå.
Xpel hadde vært digg, men vet ikke om peace-of-mind er verdt 50 lapper.
Vil gjøre det som er fornuftig, men ønsker ikke å bruke en formue på bilen heller.
For min del er det snakk om en bruksgjenstand og et transportmiddel, ikke hobbyen min lissom :-D
Men kanskje kjøre en lakkforsegling for litt enklere vedlikehold?


TheKid

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:51
Det holder i lange baner med vanlig vask av bilen, og evt legge en OK voks én gang i året.
Finnes ellers bilpleiere som kan gjøre jobben for deg, alt etter som. F.eks via detailersclub.no og forumdelen "jobb ønskes utført".

Folie er absolutt ikke nødvendig. Lakken er metallets "folie" og forhindrer større skader på metallet. Er billigere å benytte micropaint-verksted hvis du får en steinsprut som går gjennom klarlakk og inn til metall. Er MYE DYRERE å reparere folie som har fått samme skade.

EDIT:
Fordelen med folie er at du kan få en annen farge enn det du kan bestille fra Tesla. Men du ville ikke ha noe "pimp my ride-greier", så da antar jeg beskyttelse er det du er på utkikk etter. :)

Ahhh, dette høres egentlig ut som en herlig enkel løsning. Bare vanlig vasking og voksing en gang i blant, kanskje til og med sette bort voksingen noen ganger til proffe folk. Ellers bare kjøre bilen og krysse fingrene for at det ikke blir for ille. Bror har tross alt ikke gjort noe på TMS og overlevd greit. Noen andre venner med S har heller ikke gjort noe. Blir bare litt stressa når jeg leser rundt og ser hva folk skal gjøre med bilen sin...

PS: Stemmer ja, jeg vil bare ta best vare på bilen. Liker egentlig fargen jeg har tenkt å bestille (Midnight Silver).


Virelli

Med en gang jeg får ut bilen kommer jeg til å ta keramisk coating hos noen som gjør det. Ikke for dyrt (8k ish), og skal visstnok være ganske slitesterkt og gi litt ekstra glans.

TheKid

Sitat fra: Virelli på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:18
Med en gang jeg får ut bilen kommer jeg til å ta keramisk coating hos noen som gjør det. Ikke for dyrt (8k ish), og skal visstnok være ganske slitesterkt og gi litt ekstra glans.

Har vurdert dette selv, framfor å måtte foliere...

OlaM

Sitat fra: TheKid på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Virelli på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:18
Med en gang jeg får ut bilen kommer jeg til å ta keramisk coating hos noen som gjør det. Ikke for dyrt (8k ish), og skal visstnok være ganske slitesterkt og gi litt ekstra glans.

Har vurdert dette selv, framfor å måtte foliere...

Folie og keramisk coating er ikke alternativer til hverandre. Folie gjør det ikke lettere å vaske, keramisk coating gir ingen beskyttelse mot steinsprut. Den er bare ment å gi en veldig langvarig, vannavvisende hinne.

Hvis du vil ha en bil som er lett å holde ren og blank kommer du også langt med latmannsvoks eller spray sealant, diverse produkt som sprayes på våt bil etter vask.
'21 3LR

Klykken

Det er en god løsning. Men varer ikke evig det heller, og bilen blir ikke "ripebestandig" eller steinsprutsikker av hverken folie eller coating. Og det krever likevel generelt vedlikehold som regelmessig vask (ikke automatvask!). :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Virelli

Eneste måten å gardere seg helt mot steinsprut ol. blir vel å la bilen stå i garasjen  :laugh:


HermanGatevold

Det koster ikke 50 lapper å foliere bilen med Xpel. Fikk tilbud fra et selskap i Drammen på 20 000 kr.

Merhebia Finest:
https://www.facebook.com/Merhebia/

18650

Sitat fra: Virelli på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:40
Eneste måten å gardere seg helt mot steinsprut ol. blir vel å la bilen stå i garasjen  :laugh:

Hehe, dagens! Eventuelt kan man sette på et deksel over hele bilen, slik mange gjør med smarttelefonen sin.

En liten warning til alle som tenker beskyttelsesfolie: det krever kunnskap og nøyaktighet for å bli helt bra. Ofte mangler mange av firmaene en av delene. Det er mange arbeidstimer i forskjell på den siste 5% av finishen på folie. Hvis man har vanket litt i «autofile miljøer» har man sett mye dårlig jobb på området. Blir litt som med en smarttelefon. Skjermfolien beskytter glasset på telefonen, men man ser skjøter, får riper og overflaten blir aldri penere enn gorillaglasset.

En annen ting jeg sjelden ser uttalt er at det generelt er lettere å vedlikeholde og korrigere (les polere) lakk kontra folie. En folie får like lett vaskeriper som en lakk - hvis ikke lettere. Disse ripene må like fullt poleres bort hvis man ønsker å kjøre rundt i en ripefri bil. Det er ikke slik at en folie sparer deg for masse vedlikehold. Vel- det kan spare deg for 100% vedlikehold hvis planen er å utføre nada inntil man river av og selger bilen. Men da kjører man rundt i en bil som ser ut som en dass i hele eieperioden også.

Foliering av bil i klar folie er hva som skjer når smarttelefongenerasjonen kjøper bil. Jeg er definitivt ung nok til å være i den generasjonen, og har nok hatt skjermfolie på mer enn en telefon. Men bilen forblir uten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA