Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan behandle batteriet

Startet av lirekassa, fredag 15. februar 2019, klokken 15:53

« forrige - neste »

lirekassa

Er det noen kjente kjøreregler for batteristell?

- Hvor ofte bør man lade til 100%?
- Bør man prøve å holde seg over 20%?
- Bør batteriet helst alltid være varmt før lading? Selv ved lave hastigheter?

Jeg regner med at mye av dette står i manualen, men enn så lenge har jeg ikke hjemmelader, og må pønske litt på hvordan bilholdet best skal håndteres i hverdagen.

trykkertor

Jeg har ikke lest eierhåndboken for e-Niro, men det er stort sett samme drivverket som Kona Electric.

Som basis trives batteriene best mellom 20-80%
Kona Electric forteller i eierhåndboken at ca 1 gang i måneden bør en lade helt opp til 100% for å balansere battericellene.
Da er det smart å gjøre dette i forkant av en økt hvor en skal likevel kjøre et stykke, så ikke bilen blir stående med 90++% på batteriet lenge.
Du kan fint lade et kaldt batteri. På hjemmelading er det samme tempo på kaldt og varmt batteri.
På hurtiglader vil det går raskere med varmt batteri. Men ikke tenk på batteritemperatur når du lader, med mindre du har det travelt. Da er varmt en fordel på hurtiglading.

Ser Tesla nå har økt sin "topp" til at 90% er helt akseptabel mengde strøm i det daglige.
Men det som er vanskelig er å vite hvor stort batteri som "gjemmer" seg i bilen.
Noen biler oppgitt til x kwh viser seg å ha nøyaktig så stort batteri. Da stemmer % helt, og en bør ligge mellom 20-80% i hverdagslivet.
Noen biler har større batteri enn hva bilen er oppgitt med. Da vil f.eks. 90% oppgitt på bilen, tilsvare noe lavere prosent av batteriets reelle kapasitet. Vet Tesla har hatt biler hvor batteriet har vært en del større enn oppgitt, så du faktisk selv ved "100% opplading" har et stykke igjen til batteriets makskapasitet.

Som oppsummering.
Ikke la deg blir slave av batterihelse, men prøv å holde batteriet mellom 20-80% i det daglige.
Men ikke vær redd for å lade helt opp til 100%, og kjøre ned mot 0% de gangene turen krever det.


Bjoris

Dette er veldig solide batteri med god buffer så det skal mye til å ødelegge dette, men det er jo alltid greit å bruke batteriet pent likevel og da er jo 20-80 regelen fin å følge, spesielt med denne bilen der de fleste sjelden vil ha behov for å gå under og over dette i det daglige...

Jeg har forstått det slik at en også kan sette ladingen slik at den lader til en gitt % i motsetning til i Leaf der du må programmere ladingen til å stoppe før 100%. Dette er veldig greit. Mange med Leaf havner på 100% fordi det er så tungvidt å regulere dette.

På min Leaf 2.0 så holder jeg meg rundt 40-70% og lar den stå på ca 50% om jeg ikke bruker bilen på noen dager. Det er bedre med 50% enn 80% om du f.eks skal på ferie i ukesvis og bilen står varmt i tillegg, men da begynner en å bli litt sær... 20-80 så er du safe i mange, mange år! Gjerne 100% dersom du kjører med gang og 0% ødlegger ingenting, men da bør du lade bilen når du stopper

daggad

Sitat fra: Bjoris på lørdag 16. februar 2019, klokken 00:19
Dette er veldig solide batteri med god buffer så det skal mye til å ødelegge dette, men det er jo alltid greit å bruke batteriet pent likevel og da er jo 20-80 regelen fin å følge, spesielt med denne bilen der de fleste sjelden vil ha behov for å gå under og over dette i det daglige...

Jeg har forstått det slik at en også kan sette ladingen slik at den lader til en gitt % i motsetning til i Leaf der du må programmere ladingen til å stoppe før 100%. Dette er veldig greit. Mange med Leaf havner på 100% fordi det er så tungvidt å regulere dette.

På min Leaf 2.0 så holder jeg meg rundt 40-70% og lar den stå på ca 50% om jeg ikke bruker bilen på noen dager. Det er bedre med 50% enn 80% om du f.eks skal på ferie i ukesvis og bilen står varmt i tillegg, men da begynner en å bli litt sær... 20-80 så er du safe i mange, mange år! Gjerne 100% dersom du kjører med gang og 0% ødlegger ingenting, men da bør du lade bilen når du stopper

Helt enig med det du sier. Men om ikke noe er endret fra 1 gen så er det da veldig enkelt å sette opp i bilen fast at den ikke skal lade til mer enn 80%. Og så er der en knapp om man vil overkjøre dette.
Har brukt dette hele tiden selv.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Roy Aasen

Er ikke mulig på siste versjon av Soul. Går alltid til hundre %.

Ragged_Glory

En kan stille inn hvor mye en vil at batteriet skal lade seg til. Jeg har satt det til 80 prosent både på sakte- og hurtiglading.

Til forskjell fra Soul, vil denne prosenten gjelde også når en lader "på direkten", altså ikke bare når en stiller inn utsatt lading.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA