Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddeforlenger Kangoo- trenger mer info

Startet av Nenad, fredag 15. februar 2019, klokken 14:00

« forrige - neste »

Nenad

Hei
Jeg leste lite om rekkeviddeforlenger. Renault Kangoo med fem seter er en fin familie bil men helt ubrukelig uten mulighet for hurtiglading. Da fant jeg tråd om rekkeviddeforlenger her men uten nærmere info.
I aviser kan det finnes artikkel om Kangoo med Hydrogen rekkeviddeforlenger. Pga prisen over 600 000 kroner er dette ikke aktuelt.
Men hva med bensin? Flere ble solgt i Norge med bensin drevet rekkeviddeforlenger på 650cc. Ble dette godkjent som elbil av statensvegvesen?
Litt info om spenning trenger jeg. Hva er spenning i batteriene? Hvor stort spenning sender laderen via type 2 uttak? Hva kan man forvente fra rekkeviddeforlenger på 650 cc når det gjelder Amper/Volt?
Med andre ord: er det lønnsomt å kjøpe brukt Kangoo og ettermontere rekkeviddeforlenger? Eller kanskje vente utgave med hurtiglader?
Takker på forhånd
Renault Zoe fra desember 2015

kaiat

Kangoo'ene med bensindrevet rekkeviddeforlenger ble godkjent som elbil i Norge, men disse er første generasjon Kangoo og ble solgt på tidlig 2000-tall. De er med andre ord nærmere 20 år gamle og bestanden er nok sterkt redusert. Jeg ville ikke anbefalt disse som bruksbil, dette blir mer som en hobby.

Slik jeg har forstått det, ble disse Kangoo'ene godkjent som elbil nærmest ved en feiltagelse og terskelen for å få godkjent en elbil med bensindrevet rekkeviddeforlenger har i ettertid blitt hevet betraktelig. En bil som BMW i3 Rex har f.eks. ikke blitt godkjent.

Å bygge om en andre generasjons Kangoo (altså dagens versjon) med rekkeviddeforlenger er vel i praksis umulig med tanke på godkjenning. Et alternativ kan kanskje være å bygge inn hurtiglademulighet i stedet. Det er mulig Elbilmek kan gjøre dette. Det bør nevnes i den forbindelse at et britisk firma som driver med elbilombygginger, har hevdet at de så på mulighetene for å gjøre en slik ombygging på Kangoo, men fant det vanskelig å få til. Jeg vet ikke helt hvilke problemer de støtte på.

Eventuelt, som du selv sier, vente til Kangoo kommer med hurtiglading. Zoe kommer jo nå med CCS hurtiglading, så det burde jo være håp for at Kangoo også får dette.

elektrolux

#2
Norske regler for Range Extender betyr at så snart en har en stempeldreven generator ombord klassifiseres kjøretøyet som hybrid og elbilinsentivene elimineres.

En kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

Det hadde vært artig å byttet ut Rotax motoren i en BMW i3 rex med en turbin og krevd EK skilt på en slik bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nenad

Da blir det  E-berlingo eller Peugeot Tepee. Begge to har hurtiglading, selv om de har kortere rekkevidde.
Takk for forklaring
Renault Zoe fra desember 2015

Nenad

I dag kjøpte jeg Kangoo Maxi, to setter. Ble kjørt av posten. Bulker overalt, men billig. 2015, 42200 km. Innvendig både foran og bak ser veldig fint ut.
En ting lurer jeg på: hva kan gjøres med dette bilen i forhold med rekkevidde? Bilen kan få tilhenger. Blir en liten tilhenger som Zoe i Frankrike hadde aktuelt? Der ble det satt strømaggregat i tilhengeren. Dette vil jeg ikke pga regler osv. Spørsmål til de som kan svare: er det mulig å trekke tilhenger med ekstrabatteriet? Å få 15-20kw i tilhengeren? Teknisk sett er det mulig? Lovlig?
På forhånd takk for svaret
Renault Zoe fra desember 2015

electrostunt

Forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger er ikke lov om den er i gang når bilen kjører. Du kan stoppe å lade men det er ikke så gunstig.

Det beste er å sette inn en batteripakke til i varerommet og paralellkoble denne med bilens Original pakke. Dette er ikke helt trivielt men fullt mulig. Noen pakker kan snakke med tredjeparts enheter og kan benyttes i sin helhet med original bms. Her tenker jeg Mercedes B250e pakken som er fra Tesla f.eks.
Man får ikke hurtiglading men ender med  56kWh.
Er dog usikker på om batterimåleren i bilen måler spenning på batteriet eller bare forbrukt effekt og ikke vil skjønne noen ting når alt tilsier at batteriet er tomt, og det ikke er tilfellet.. 😜
Kangoo ZE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA