Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Elbilbjorn

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. april 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!

Kjør på med model 3 du. Poenget mitt var at dette er forskjellige biler i forskjellige segment og at det blir meningsløst å sammenligne de. Når Tesla Y kommer trer man inn i samme segment som e-Niro og det kan bli noen interessante sammenligninger forutsatt at Kia kan levere et antall etterhvert her.

Kårepåsporet

Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. april 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!

Kjør på med model 3 du. Poenget mitt var at dette er forskjellige biler i forskjellige segment og at det blir meningsløst å sammenligne de. Når Tesla Y kommer trer man inn i samme segment som e-Niro og det kan bli noen interessante sammenligninger forutsatt at Kia kan levere et antall etterhvert her.

Så Y med AWD og mulighet for syv seter er sammenlignbar?
Da tenker jeg vi kan sammenligne Outlander og Octavia også......

Elbilbjorn

Bør ligge i samme prissegment også. Da blir det ikke AWD og 7 seter.

Tror det er mulig å lese mer om dette på tesla.com/no/

jkirkebo

Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Hipstere på McDonalds? Du tuller. Er man ekte hipster viser man ikke trynet i nærheten av en McD. Må nok på Illegal Burger eller lignende da ;)

(jeg er ikke hipster men viser meg heller ikke på McD. Vurdere å bestille Model 3 dog ;))
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lirekassa

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 13. april 2019, klokken 19:58
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia

Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Å sammenligne KIA med Tesla er som å sammenligne et mikrobryggeri med Ringnes.  :laugh:

Kårepåsporet

Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 13. april 2019, klokken 19:58
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia

Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Å sammenligne KIA med Tesla er som å sammenligne et mikrobryggeri med Ringnes.  :laugh:
Og Kia blir i denne sammenhengen mikrobryggeriet?

Trond.m

Begynner å skli ut denne tråden. Det er vel rimelig å kreve at de som skriver her har erfaring med e-Niro, og fortrinnsvis mer enn en kort prøvekjøring.

bmw2002

Mamma og samboeren har E-Niro. De er i allefall kjempefornøyd med bilen. Langt mer plass enn de trodde på forhånd både til bagasje og passasjerer.

Rekkevidden ser ut til å ligge på minst 45 mil i praksis.

For alle som sammenligner med Model 3. Det er vel samme grunn til at folk kjøper E-Niro som at folk kjøper en vanlig Kia, Toyota etc.

Ikke spennende biler, men løser transportbehovet til folk. Bra kvalitet og god garanti.

Tesla er det spennende valget. Men mange foretrekker trygghet og praktiske egenskaper.

26.000 kWh

#83
Har hatt e-Niro i ca. 1 mnd. og jeg er veldig fornøyd. Det jeg vil trekke frem er:
1. Lavt forbruk (Rundt 11.5-13 kWh/100km i bykjøring ved temperaturer rundt 10-16)
2. God plass i bagasjerom
3. God plass i baksetene
4. God plass foran
5. Lane assist fungerer faktisk ganske greit.
6. Mer enn nok kraft
7. Lys i dørhåndtak er litt morsom
8. Dørene er tunge og gir et visst kvalitetspreg.
9. Flere USB-kontakter
10. Luftdyser bak
11. Varme i setene bak
12. Ventilerte seter foran
13. Ikke veldig mye støy, men det kan kanskje komme av at jeg har understellsbehandling med ekstra støydemping?
14. Lys i ladeport
15. Mulighet for å legge inn ladepreferanse basert på bilens lokasjon
16. Veldig bra lyd av stereo som også har sub.
17. Adaptiv cruise control med mulighet til å stille inn avstand
18. Kan slå av kunstig motorlyd
19. Kan velge å la bilen stå helt i ro ved køkjøring

Vil tro at det er mulig å klare over 500 km. ved bykjøring når utetemperaturen er 20+.

Olemann

#84
Har hatt både Ampera_e (Ae)og eNiro (eN) en periode og her er min oppsummering av sentrale forskjeller og pluss/minus.


  • Ae er bygd som elbil og ikke ombygd fossil, merkes bl.a. på bedre utnyttelse av plass foran.

    Ae har merkelig nok bedre plass til langbeinte i baksetet (skyldes bl.a. vesentlig tynnere og dårligere seterygg) Men eN funker bra for sjåfør på 185 med ditto passasjer bak - det kan ikke sies om f.eks. e_Kona som passer best for kortvokste bak langbeinte.

    eN har vesentlig større og mer praktisk utnyttbart bagasjerom (prøv legge en 25 kilos koffert NED i en Ae, da er veien til kiropraktoren kjekk å kunne før man løfter kofferten opp igjen...)

    Seter: eN vinner overlegent.  Både mht. el med minne, men også komfort.  Bedre støtte og ikke for smale.

    Display/innstillinger.  En vanesak, de er ulike, men begge er OK.  Skjerm vesentlig større på Ae.   Skjermen på eN virker som overskuddsmateriale fra tidlig 2000 tallet mht. oppløsning....(sammenlignet med i3, men også med Ae)

    Regen:  Ae vinner.  Både pga ekstra knapp bak rattet for max regen, men også fordi den er sterkere når denne benyttes.  eN har dessuten en forsinkelse fra gass slippes til regen slår inn, her er Ae mer responsiv.  Padlene på eN er i praksis lite brukbare ettersom erfarne sjåfører alltid kjører på nivå 3 og styrer "seiling"med gassen.  Savner derfor en N4 på rattet a la Ae.

    Handling:  Begge er tunge, med i overkant mye krefter ift. oppsettet.  Ae er mykere hele veien og innbyr til mer varsomhet, eN er stivere i starten av belastning, men dipper så brått over i myk og slags duving, og er dermed hakket skumlere.  Ved mild til moderat kjøring er eN morsommere og kvikkere.  Når de belastes er begge for myke ift. de muligheter kreftene gir.  Valget faller på eN om jeg skal kappkjøre på svingete veier. Men, vi snakker ikke Ferrari her selvsagt, for uerfarne sjåfører er dog dette biler med i overkant mye krefter/respons ift. oppsettet.

    Styring; Ae tyngre, eN "løsere". En smaksak.

    Lys:  eN vinner med full LED pakke.  Ae vinner med auto blend på hovedlys - EDIT etter input fra folk som visste bedre enn både meg og min selger;  1-1 her, begge bilene har denne funksjonen. eN er lysvinner totalt sett.

    Stereo: eN vinner.  Mer homogen lyd, spesielt bedre i mellomregister.  Merkes spesielt godt på komplisert og akustisk musikk, f.eks. strykere.  Begge har trøkk så det holder for de som liker denslags...

    Filholder:  eN mye mer aktiv, mer presis, mer aggressiv, flere nivåer. En smaksak, men eN virker oppsatt med bedre sensorer og kan tilpasses individuelt bedre enn Ae

    Støy: eN har mindre vindstøy i høye hastigheter, men noe mer dekkstøy (subjektivt, opplevd innvendig).  Sammenlignet med ulike dekk, så noe tvilsom sammenligning.

    Cruise: eN vinner overlegent med adaptiv cruise.  Presis avstandsholder som funker bedre enn på BMW i3 og bedre under vanskelige lysforhold.

    Effektivitet.  Ikke testet eN på vinter, men pga varmepumpe forventes lengre tid med varm bil (som indirekte påvirker rekkevidde, spes. ved køkjøring i mange minusgrader.)  På sommer virker eN noe mer effektiv, spesielt i høye hastigheter, anslår i underkant av 10%

    Varme/Klima.  eN vinner overlegent med splittede brytere for varmekolbe og kompressor.  Ae har dette i en bryter, noe som er ineffektivt i flere situasjoner.

    Midtkonsoll: eN vinner.  Mer plass, mer forsegjort

    Opplevd kvalitet; eN vinner.  Dører og inventar generelt gir et tyngre og mer solid inntrykk. Mindre hardplast. Hattehyllen i Ae er en vits som kneler selv for en, ja, hatt...

Ulike biler....jeg velger meg eN :)

Ragged_Glory

#85
Grundig sammenligning! Hva mener du med autoblend? Niro har jo automatisk fjernlys og nedblending ved møtende trafikk. Men det er kanskje noe annet du har i tankene?
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

geear

kWh2017, Qi-lader og apple carplay er også veldig pluss.

Olemann, solid gjennomgang, men ser du nevner Ae vinner med auto blend, du er klar over at Niro også har det? Men mener gjerne at Ae sin fungerer bedre?

Olemann

#87
Takk for korrigering vedr. autoblend, jeg hadde funnet den A-knappen på hendel, men ikke fått den til å virke, og selger bekreftet på mitt spørsmål at bilen ikke hadde denne funksjonen, så da tok både selger og jeg feil. Har editert min sammenligning.

Sitat fra: gr på søndag 21. april 2019, klokken 19:29
kWh2017, Qi-lader og apple carplay er også veldig pluss.

Olemann, solid gjennomgang, men ser du nevner Ae vinner med auto blend, du er klar over at Niro også har det? Men mener gjerne at Ae sin fungerer bedre?

26.000 kWh

Synes det er relativt lite vindstøy i e-Niroen. Noen som er enig?

trykkertor

Og hvis du holder inne venstre hendel får du regen "trinn 4".

Hadde du auto rekuperasjon eller vanlig regen?

Sammenligningen bærer litt preg av at du ikke kjenner e-Niro helt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA